کد خبر: ۵۸۸۹۷
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۰
رفتار بیمارگونه‌ واشنگتن و انتقامجویی از ایران

انتقاد شدید موسویان از آمریکا در ژنو

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید حسین موسویان معاون پژوهش‌های بین‌الملل مرکز تحقیقات استراتژیک روز چهارشنبه به عنوان سخنران مدعو مرکز مطالعات سیاست‌های امنیتی ژنو، در جمع حدود 200 نفر از  کارشناسان مطرح و دیپلمات‌های زبده بین‌المللی به تشریح آخرین تحولات پرونده هسته‌ای ایران و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران پرداخت و تاکید کرد غرب همچنان از فرصت حل دیپلماتیک مناقشه اتمی ایران برخوردار است.

در این نشست یک‌روزه که با استقبال بی‌سابقه کارشناسان و دیپلمات‌های مقیم ژنو روبرو شده بود، موسویان با اشاره به تحرکات اخیر جهان غرب گفت: تلاش لجام گسیخته آمریکا برای ورود پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان تهدید صلح و امنیت بین‌المللی نه به دلیل نگرانی آمریکا از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای که یک حرکت انتقام جویانه است که به دلیل خصومت 28 ساله با انقلاب اسلامی ایران طراحی شده است.

وی افزود: آمریکا با عدم حل و فصل مسائل خود با ایران به عنوان یک ابرقدرت تحقیر شده، رفتار بیمارگونه‌ای را علیه ایران برای انحراف افکار عمومی جهان از شکست مفتضحانه در عراق و در مورد طرح خاورمیانه بزرگ در پیش گرفته است.

موسویان حمایت سران 115  کشور عضو غیر متعهدها از ایران را بهترین دلیلی دانست که جامعه جهانی نگرانی از از مساله هسته‌ای ایران به عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی ندارد.

وی با اشاره به تخمین‌های سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل گفت: بدترین‌ حالتی که در این تخمین‌ها پیش‌بینی شده است این است که ایران ظرف 7 تا 10 سال آینده به بمب اتم دسترسی پیدا خواهد کرد. به فرض اینکه چنین تخمینی درست هم باشد، شتاب آمریکا در اقدامات جاری علیه برنامه هسته‌ای متناسب با واقعیات «تهدید» نیست در حالیکه نه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است و نه آژانس هیچ انحرافی به سمت ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران مشاهده نموده است.

معاون پژوهش‌های بین‌الملل مرکز تحقیقات استراتژیک، استراتژی سه جانبه بین آمریکا ـ اسرائیل و برخی از کشورهای عربی منطقه علیه نفوذ و قدرت ایران در منطقه را یکی از تحولات جدیدعلیه ایران خواند و خاطرنشان کرد: در این همکاری مشترک سه وجهی، اعراب به دنبال مقابله با قدرت و نفوذ ایران در عراق، لبنان، و فلسطین هستند. اسرائیل به دنبال انحراف افکار عمومی جهان از مسائل مربوط به پروسه صلح و استفاده از اعراب علیه حزب‌الله و جریان مقاومت فلسطین است و نهایتا آمریکا نیز به دنبال انحراف افکار عمومی مردم این کشور از مشکلات داخلی و نیز شکست‌های واشینگتن در عراق و لبنان است.

سخنگوی سابق پرونده هسته‌ای ایران ادامه داد: راه حل پرونده هسته‌ای ایران را باید خارج از شورای امنیت سازمان ملل و در قالب همکاری و التزام متقابل و در چهارچوب یک استراتژی سه وجهی جستجو کرد که وجوه آن به مذاکرات هسته‌ای، مسائل ایران و آمریکا و ترتیبات امنیتی منطقه خلیج فارس مربوط می‌شود.

موسویان در پایان تاکید کرد: برخورد قلدرمآبانه و تقابلی با مساله هسته‌ای ایران موجب خسارات و پشیمانی غیر ضروری خواهد شد ضمن اینکه موجب توقف برنامه‌های هسته‌ای ایران نیز نخواهد شد.

گفتنی است موسویان در پایان این سخنرانی به سئوالات کارشناسان و دیپلمات‌های مدعو پیرامون ابعاد و آخرین تحولات پرونده هسته‌ای ایران پاسخ داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین