کد خبر: ۵۸۸۹۷۶
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴

اگر شروط ۱۲ گانه امریکا برای مذاکره را بپذیریم، چرا مذاکره کنیم؟/ درخواست مذاکره مسخره است

هیچ آثاری از تقاضای مذاکره از سوی ترامپ، پمپئو و جان بولتون نشنیدم جز همان مسخره بزرگی که از مدت ها قبل از سوی پمپئو تحت عنوان شرایط ۱۲ گانه مطرح شد. هیچ آثاری از تقاضای مذاکره از سوی ترامپ، پمپئو و جان بولتون نشنیدم جز همان مسخره بزرگی که از مدت ها قبل از سوی پمپئو تحت عنوان شرایط ۱۲ گانه مطرح شد.
آفتاب‌‌نیوز :
یک کارشناس مسائل بین الملل تاکیدکرد: صحبت هایی در خصوص مذاکره از سوی امریکایی ها تنها برای عوام فریبی است چون دولت امریکا هرگونه مذاکره را موکول به پذیرفتن ۱۲ شرط جنایتکارانه برای ایران کرده است. که پذیرفتن شروط ۱۲ گانه ای که آنها برای مذاکره با ایران در نظر گرفته اند به معنای تسلیم شدن و نابود شدن ایران است. زمانیکه ایران تسلیم و نابود شود دیگر چرا باید مذاکره کند؟

پیروز مجتهد زاده استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با اعتدال با اشاره به اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران از یک سو و درخواست مذاکره آنها از سوی دیگر، گفت: من کلمه ای از سوی آمریکایی ها نشنیدم که به معنای مذاکره باشد. کسانیکه شب و روز برعلیه موجودیت ملت ایران ایستاده اند، در عین حال ادعای تقاضا مذاکره کنند؟ این موضوع بسیار مسخره، بچه گانه و غیر قابل شنیدن است. بنده هیچ آثاری از تقاضای مذاکره از سوی ترامپ، پمپئو و جان بولتون نشنیدم جز همان مسخره بزرگی که از مدت ها قبل از سوی پمپئو تحت عنوان شرایط ۱۲ گانه مطرح شد.

او ادامه داد: امریکایی ها می گویند شما ابتدا باید ۱۲ شرط را بپذیرید و بعد از آن با شما مذاکره می کنیم. جواب من به آقای پمپئو هم این است که اگر ما آن شرایط ۱۲ گانه را بپذیریم تسلیم شده ایم و دیگر چه مذاکره ای و برای چه چیزی؟

این استاد دانشگاه در خصوص اظهارات بریان هوک مبنی بر اینکه امریکا به دنبال توافق جدید هسته ای با ایران است، گفت: جواب من به ایشان هم این است که یک مقدار به ما آدرس بدهیم که ایالات متحده امریکا در کجای دنیا در تلاش برای مذاکره با ایران است؟ در چین، ماچین، هندوستان، ونزوئلا… در کجا به دنبال مذاکره با ایران هستند؟

مجتهدزاده ادامه داد: اینها حرف های مفت و مجانی برای عوام فریبی و فریب دادن عوام ایران است. صحبت هایی در خصوص مذاکره از سوی امریکایی ها تنها برای عوام فریبی است چون دولت امریکا هرگونه مذاکره را موکول به پذیرفتن ۱۲ شرط جنایتکارانه برای ایران کرده است.

او تصریح کرد: یکبار دیگر به دولتمردان امریکایی می گویم که پذیرفتن شروط ۱۲ گانه ای که آنها برای مذاکره با ایران در نظر گرفته اند به معنای تسلیم شدن و نابود شدن ایران است. زمانیکه ایران تسلیم و نابود شود دیگر چرا باید مذاکره کند؟
او با انتقاد از شروط ۱۲ گانه امریکا برای مذاکره با ایران، به یک شرط آن اشاره کرد و گفت: حذف برنامه موشکی ایران یک شرط از این ۱۲ شروط است. آقای پمپئو باید بداند که برنامه های نظامی کشورهای مناطق مختلف به صورتی پیشرفت کرده که در توازن با رقیبان به صورت وضعیت غیر قابل تغییری درست شده و امنیت در منطقه خاورمیانه در توازن برنامه های ایران با ، اسراییل و عربستان سعودی قفل شده است. یعنی صلح و امنیت منطقه بستگی به حفظ موازنه قوا میان این سه قدرت منطقه ای است.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: زمانیکه شاهد هستیم صلح و امنیت منطقه خاورمیانه در نتیجه توازن قوای موشکی ایران، اسراییل و عربستان بوجود آمده چگونه می خواهید که یک ضلع این مثلث استراتژیکی حذف شود. اگر این ضلع حذف شود خود به خود آن دو ضلع دیگر در تزلزل قرار می گیرند و دیگر موازنه ای نخواهد بود. ایران اگر برنامه موشکی خود را حذف کند چه کسی می تواند تضمین بدهد که عربستان سعودی از خلا ناشی از حذف برنامه موشکی ایران،‌ استفاده نکند و خاک جمهوری اسلامی را با موشک های خود کن فیکون نکند.

مجتهدزاده تاکید کرد: آقای پمپئو و دوستانش در دولت آمریکا اگر کمترین صداقتی داشته باشند، اگر خواهان حذف برنامه موشکی ایران برای حفظ صلح و امنیت هستند لزوما باید خواهان حذف برنامه موشکی اسراییل و عربستان سعودی به صورت همزمان با ایران باشند تا در این صورت صلح و امنیت در این منطقه خدشه دار نشود.

او با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران، گفت: آنچه از وزیر خارجه امریکا در سفرهای اخیرش به منطقه دیدیم صرفا اعمال فشار علیه ملت ایران است. ممکن است که آنها صحبت از جمهوری اسلامی به میان بیاورند اما تنبیهاتی که در نظر می گیرند به هیچ وجه شامل حال مقامات جمهوری اسلامی نمی شود مگر آنهایی که رسما اسم می برند. اما به صورت کلی این خیانت ها و تجاوز کاری ها همه علیه ملت ایران است.

این استاد دانشگاه، افزود: زمانیکه صحبت از تحریم اقتصادی علیه ایران می شود تحریم اقتصادی علیه یک فرد یا یک گروه نیست بلکه تحریم اقتصادی مربوط به زندگی روزمره ملت ایران است. تحریم های آمریکا تنبیهی علیه ملت ایران است.

مجتهدزاده خاطرنشان کرد: مقامات صحنه ساز امریکایی برای هماهنگ کردن ملت ایران با زورگویی های خودشان و برای اعمال این ستم ها -که بخاطر نتانیاهو در اسراییل است- کلمه جمهوری اسلامی را بکار می برند اما دلیلی نیست که ما هم قبول کنیم این تحریم ها و ظلم ها علیه ملت ایران نیست. بنده به عنوان یک شهروند در مقابل تمامی ظلم های حاصل از تحریم های امریکا قرار گرفته ام.

او خطاب به وزیر امور خارجه امریکا، گفت: آقای پمپئو دست از حقه بازی و عوام فریبی بردارید. آنچه شما به عنوان تنبه و تحریم به میان می آورید مستقیما علیه من – به عنوان یک شهروند ایرانی- است و شما را به دلیل ظلم هایی که به ملت ایران وارد می کنید، نخواهم بخشید.

او همچنین در خصوص برخی اخبار مبنی بر درخواست میانجی گری امریکا از عراق برای مذاکره با ایران، گفت: بنده هیچ اطلاعی از هیچ گونه تقاضای میانجی گری توسط وزیر خارجه امریکا برای مذاکره با ایران ندیدم و چنین خبری را ندارم. وزیر خارجه صهیونیستی ایالات متحده امریکا در وضعیت روحی، روانی، اطلاعاتی و عفلانیت لازم نیست که در خواست میانجی گری برای مذاکره با ایران را از کشوری داشته باشد.

شفقنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین