کد خبر: ۵۸۹۳۶
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۹

شورای امنیت در آستانه تصویب قطعنامه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سفیر بریتانیا در سازمان ملل تاکید کرد که رای‌گیری نهایی درباره پیش‌نویس گروه 1+5 برای تصویب قطعنامه جدید تحریم ایران «قطعاً» در جلسه «روز شنبه» شورای امنیت انجام خواهد شد.

به گزارش رویتر امیر جونز پری روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت علیرغم این که ایجاد اجماع کامل برای تصویب قطعنامه از نظر اعضای گروه 1+5 بسیار مهم است ولی حتی در صورت عدم تحقق این امر نیز رای گیری درباره قطعنامه بعداز ظهر شنبه انجام خواهد شد. 

تصویب قطعنامه تا شنبه [کلیک کنید]
چانه‌زنی جهان سوم به نفع ایران [کلیک کنید]

آفریقای جنوبی، قطر و اندونزی که از جمله اعضای غیردائم شورا هستند پیش تر خواهان اعمال تغییراتی در پیش نویس ارائه شده از سوی اعضای دائم شده بودند. بیشترین اصلاحات را آفریقای جنوبی مطرح ساخته که خواستار ملایم ترشدن لحن کلی قطعنامه، حذف ممنوعیت صادرات و واردات تسلیحات از سوی ایران و نیز حذف تحریم های مربوط به شرکت های مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بانک سپه شده است. اندونزی و قطر نیز خواستار افزایش ضرب الاجل قطعنامه از 60 روز به 90 روز و نیز حاکم ساختن فرمول «تایم اوت» بر این ضرب الاجل شده اند تا هرزمان که تهران اقدام به تعلیق غنی سازی اورانیوم نمود اجرای تحریم ها متوقف شود. 

آلخاندرو ولف نماینده موقت ایالات متحده در سازمان ملل پس از جلسه روز پنجشنبه که به منظور استماع نظرات اعضای غیردائم شورای امنیت تشکیل شده بود به خبرنگاران گفت: «ما از هر پیشنهادی که انسجام قطعنامه و شفافیت و کارایی آن را افزایش دهد استقبال می کنیم».

با این حال دومیسانی کومالو سفیر آفریقای جنوبی در سازمان ملل که ریاست دوره ای شورای امنیت را بر عهده دارد با انتقاد تلویحی از کشورهای غربی به خاطر تعجیل در تصویب قطعنامه گفت: «برای من این تصور وجود داشت که زمان بیشتری برای تبادل نظر درباره پیش نویس موجود به اعضای غیردائم داده خواهد شد». 

البته ژان مارک دلا سابیه سفیر فرانسه در سازمان ملل با رد سخنان کومالو گفت که درباره پیش نویس پیشنهادی 1+5 بحث های زیادی انجام شده و این امکان وجود دارد که در جلسات بعدی نیز به طور کامل به این موضوع پرداخته شود.

مقامات کشورمان پیش تر گفته بودند محمود احمدی نژاد در جلسه رای گیری قطعنامه جدید شورای امنیت حاضر شده و به سخنرانی درباره اهداف برنامه هسته ای ایران خواهد پرداخت، با این حال بنا به اعلام دبیرخانه شورای امنیت علیرغم صدور ویزای ورود به آمریکا برای رییس جمهور کشورمان هنوز معلوم نیست که وی در جلسه روز شنبه شورا حضور پیدا کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین