کد خبر: ۵۸۹۳۸
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۸

آخرین اخبار از تنش جدید تهران لندن

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد که نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران 15 ملوان و نظامی انگلیسی را در خلیج‌فارس دستگیر کرده است. مقامات آمریکایی و انگلیسی می‌گویند که این افراد در حریم آبی عراق مشغول بازرسی‌های معمول خود بوده‌اند ولی وزارت خارجه ایران تاکید می‌کند که نیروهای انگلیسی در حال فعالیت در آب‌های ایران بوده‌اند و برای تحقیقات بیشتر نگهداری می‌شوند. طبق این گزارش دولت انگلیس در پی این اقدام سفیر تهران در لندن را احضار کرده و همچنین مارگارت بکت،‌وزیر خارجه انگلیس نیز خواستار آزادی نظامیان این کشور شده است. 

آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش می‌نویسد: مقامات وزارت خارجه ایران اعتراض خود را به گوش دیپلمات‌های انگلیسی در تهران بخاطر ورود غیر قانونی نظامیان کشورشان به آب‌های ایران رسانده‌اند. بنابر اظهارات مقامات ایرانی این اولین بار نیست که از زمان اشغال عراق پرسنل نظامی انگلیسی وارد آب‌های منطقه‌ای ایران می‌شوند.

با این حال وزارت دفاع انگلیس همچنان مدعی است که نظامیان انگلیسی در حال بازرسی کشتی‌ تجاری در آب‌های منطقه‌ای عراق بوده‌اند که بعد از تکمیل بازرسی توسط کشتی‌های جنگی ایران محاصره و دستگیر شده‌اند. طبق این گزارش 8 نفر از دستگیر شدگان از نیروی دریایی سلطنتی و 7 نفر دیگر از تفنگداران سلطنتی انگلیس هستند که وظیفه آنها طبق اختیار شورای امنیت سازمان ملل، محافظت از ترمینال‌های نفتی عراق و تامین امنیت در آب‌های عراق است.

ناخدا «نیک لمبرت» فرمانده نیروهای بازداشت شده نیز ابراز امیدواری کرده که این اقدام تنها اشتباهی ساده بخاطر اختلاف ایران و عراق بر سر علامت‌‌گذاری آب‌های منطقه‌ای آنها در گذرگاه آبی «شط العرب» باشد که دو کشور را از یکدیگر جدا می‌کند. 

تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفید نیز با اشاره به اینکه دولت بوش در حال نظارت بر تحولات است گفت که دولت انگلیس خواستار آزادی سریع نظامیان و تحویل تجهیزات خود شده است. بنابر گزارش آسوشیتدپرس این اقدام در زمانی صورت گرفته که شورای امنیت سازمان ملل متحد در حال بحث بر روی گسترش تحریم‌ها علیه ایران برای وادار کردن تهران به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای خود است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین