کد خبر: ۵۸۹۴۲
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۲
یک روز پس از تشدید تحریم‌ها اعلام شد

تمایل سولانا برای مذاکره با لاریجانی

آفتاب‌‌نیوز :

 سولانا و لاریجانی در سال 85 چندین دور گفتگوی فشرده را پشت سر گذاشتند و بنا بر برخی اخبار به حصول توافق نیز بسیار نزدیک شده بودند اما اختلاف نظر کلیدی میان تهران و غرب در مورد تعلیق عنی سازی اورانیوم موجب شد گفتگوهای مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ناکام بماند.
اروپا و آمریکا خواهان آن بودند که پیش از مذاکره میان طرفین برای دستیابی به یک راه حل، ایران با تعلیق فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی خود موافقت کند، اما ایران با این درخواست مخالفت کرد. 
آخرین دیدار سولانا و لاریجانی ماه گذشته در كنفرانس امنیتی مونیخ انجام شد. 

 ناگفته‌هایی از توافق سولانا لاریجانی {اینجا}

سولانا که در حاشیه‌ كنفرانس اتحادیه‌ اروپا سخن می‌گفت افزود:‌ درها برای مذاكرات بیشتر باز است، اجازه دهید با یكدیگر از این مسیر بگذریم. سولانا تأكید كرد: ما می‌خواهیم تا حد امكان سخاوتمند و بخشنده باشیم.

رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا در پاسخ به این سوال كه آیا دستگیری 15 تن از اعضای نیروی دریایی انگلیس توسط ایران باعث افزایش تنش‌ها خواهد شد یا خیر، گفت: فكر نمی‌كنم كه لازم باشد این مسائل به هم آمیخته شود. اینها مسائل دوجانبه میان ایران و انگلیس است. 

سولانا در پاسخ به این سوال كه تا كجا می‌تواند به مسیر مذاكرات ادامه دهد، گفت: من حاضرم تا آنجا كه لازم باشد به این مسیر ادامه دهم. من از جانب خودم از هیچ‌گونه تلاش سیاسی برای حل و فصل صلح‌آمیز این مسأله اجتناب نخواهم كرد.
همزمان با ابراز تمایل سولانا برای از سرگیری گفتگوهای هسته‌ای با لاریجانی، کشورهای 1+5 نیز در بیانیه‌ای خواهان مذاکره با ایران برای خروج از بحران فعلی بر سر برنامه هسته‌ای ایران شدند.

وزرای خارجه 5 کشور عضور شورای امنیت و آلمان در این بیانیه خواهان آن شدند که گفتگو با ایران ادامه یابد تا راه حل قابل قبولی برای از سرگیری مذاکرات پیدا شود.
این بیانیه تاکید می‌کند مشوق های اقتصادی، امنیتی و دیپلماتیک غرب به ایران که سال پیش به ایران ارائه شد کماکان پابرجاست. 

چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، آلمان و آمریكا  همچنین در بیانیه خود تاکید کرده‌اند: «ما به یافتن راه حلی مبتنی بر مذاكره، كه نگرانی‌های جامعه بین‌الملل را رفع كند، پایبندیم.» 
در ادامه این بیانیه آمده است: «ما گفت‌وگوهای بیشتر با جمهوری اسلامی ایران را به منظور یافتن راه حلی مورد قبول دو طرف برای ازسرگیری مذاكرات، پیشنهاد می‌كنیم.» 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین