کد خبر: ۵۸۹۵۶۵
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲

دو روایت متفاوت از تجمع دانشجویان در دانشگاه تهران

جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران روز دوشنبه در اعتراض به ضوابط جدید پوششی که مسئولان این دانشگاه طی دستورالعملی رعایت آن را الزامی اعلام کرده بودند، در محوطه داخلی دانشگاه تجمع کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
خبرگزاری ایرنا نوشت: تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران که شمار آنان تا یکصد و پنجاه تن بر آورد می شد ظهر امروز ابتدا مقابل دانشکده فنی و سپس در پردیس هنرهای زیبا این دانشگاه در واکنش به آنچه که آن را پوشش اجباری خواندند، تجمع کرده و شعارهایی سر دادند. 

پس از تجمع این گروه از دانشجویان که در مخالفت با درخواست اجرای ضوابط کامل پوشش دانشجویان دختر در محوطه دانشگاه برپا شد گروهی از دانشجویان دانشگاه نیز در حمایت از دستورالعمل صادره دانشگاه و مخالفت با دانشجویان معترض، تجمع کردند. 

برپایه این گزارش، فضای داخلی محوطه دانشگاه در پی مشاجره دو گروه از دانشجویان مخالف و موافق این دستورالعمل که بعضا با شعارهای دو طرف علیه یکدیگر همراه بود، برای لحظاتی ملتهب شد. 

دانشجویان مخالف دستورالعمل پوشش اجباری می گویند که پوشش کنونی آنان مغایر با قوانین کشور نیست و در کلاس درس و محیط دانشگاه نیز با همان پوششی حاضر می شوند که در سطح شهر و جامعه حضور می یابند. 

یکی از این دانشجویان به ایرنا گفت: پوشش ما بر خلاف قوانین موجود در کشور نیست. 

گزارش خبرنگار ما همچنین حاکی است که این گروه از دانشجویان معترض هنگامی که مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران تجمع کرده بودند، معاون فرهنگی دانشگاه با حضور در میان دانشجویان از آنها خواست تا برای بیان مطالبات خود به سالن آمفی تئاتر پردیس هنرهای زیبا بروند.
در ادامه توافق شد نمایندگانی از دو گروه مخالف و موافق دستورالعمل جدید دانشگاه در سالن آمفی تئاتر بیانیه خود را قرائت کنند که دانشجویان پس از قرائت بیانیه هایی خود ، سالن را ترک کردند. 

روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری فارس نیز در روایتی از این تجمع نوشت: ساعت 12 ظهر امروز (دوشنبه 23 اردیبهشت 98) حدود کمتر از 100 نفر در مقابل پردیس هنرهای زیبای این دانشگاه جمع شدند و اقدام به سر دادن شعارهایی در مخالفت با اجرای برخی قوانین و بخشنامه‌ها با محوریت حجاب کردند.

همزمان با برگزاری این تجمع تعداد قابل توجهی از اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران هم با سر دادن شعارهایی همچون« بی‌حجاب حیا کن دانشگاه را رها کن» و «دانشگاه اسلامی جایگاه قانون شکن نیست» اعتراض خود را به برگزاری تجمعات ساختارشکنانه اعلام کردند.

ماجرا از آنجا شروع شد که سه هفته گذشته 2 هزار نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران با ارسال نامه ای به دکتر نیلی رییس دانشگاه تهران از وی خواستند به وضعیت زننده حجاب و قانون شکنی در دانشگاه رسیدگی کند که با کم توجهی مسوولین دانشگاه تهران مواجه شد.وضعیت به همان منوال پیش می رفت تا اینکه یک تشکل دانشجوئی با ارسال نامه ای به ریاست دانشگاه به تذکر حجاب در سطح دانشگاه اعتراض می کند.

در بخشی از نامه این تشکل که مورد استقبال رسانه های ضد انقلاب قرار گرفت، آمده بود : «طی هفته اخیر، مشاهداتی پیرامون تذکر حجاب در سطح دانشگاه و سخت‌گیری در ورود بانوان به دانشگاه به‌ علت نوع پوشش، با همراهی مأمورین حراست دانشگاه و نیز ضبط کارت دانشجویی عده‌ای از دانشجویان و تهدید به حضور در کمیته‌ی انضباطی گزارش شده که مایه تاسف است.»

این تجمع در حالی برگزار شد که در روزهای اخیر برخی با انتشار فراخوان‌های گسترده در فضای مجازی و برخی کانال‌های ضد انقلاب دانشجویان دانشگاه تهران را به برگزاری تجمع دعوت می‌کردند.حضور چشمگیر دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران که بر اساس فراخوان‌های منتشر شده می‌دانستند امروز قرار است تجمع ساختارشکنانه و علیه اجرای قانون صورت گیرد در محوطه پردیس هنرهای زیبا موجب شد که تجمع کنندگان مخالف اجرای قانون نتوانند صدای خود را به گوش دانشجویان دیگر برسانند.

به همین دلیل با حرکت در محوطه دانشگاه سعی کردند دانشجویان دیگر را با خود همراه کنند و همزمان هم شعارهایی ساختارشکنانه سر می‌دادند.

برخی از دانشجویان هم می گویند بیشتر تجمع کنندگان از بیرون دانشگاه آمدند و تا ساعت ۱۲ حراست کارت های دانشجویان را چک نمی کرد.

حرکت تجمع کنندگان در محوطه دانشگاه و سر دادن شعارهای قانون شکنانه ضمن ایجاد التهاب در فضای دانشگاه باعث ایجاد درگیری‌های مختصری میان آنها و سایر دانشجویان هم شد که این درگیری‌ها با وساطت و مدیریت دانشجویان دیگر و برخی مسئولان دانشگاه خاتمه یافت.

تجمع امروز تعدادی از دانشجویان در دانشگاه تهران موجب شد برای ساعاتی فضای این دانشگاه ملتهب شود اما سرانجام با حضور سایر اساتید و دانشجویان این دانشگاه این تجمع در حال حاضر خاتمه یافته و دانشجویان به همراه تعدادی از تجمع کنندگان به سالن همایش‌های پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران هدایت شده و در آنجا در حال بحث و گفت‌وگو هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین