کد خبر: ۵۸۹۵۷۶
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۱

وضعیت دریاچه ارومیه در پایش ۴۳ ساله ماهواره‌ای+عکس

سازمان فضایی ایران با پایش ماهواره‌ای دریاچه ارومیه وضعیت این دریاچه از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۸ را منتشر کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۸۰ شروع به خشک شدن کرد و امروزه در خطر خشک شدن کامل قرار دارد. بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ این دریاچه ۲۵ تا ۵۰ درصد مساحت خود را از دست داده است. دلایل بسیاری برای خشک شدن دریاچه ذکر شده است که از جمله می‌توان به خشکسالی، احداث بزرگراه بر روی دریاچه، استفاده بی‌رویه از منابع آب حوضه آبریز دریاچه، بارش کم برف و باران در سال‌های اخیر و احداث سد بر روی رودخانه‌های حوضه‌های آبریز این دریاچه اشاره کرد.

در اولین هفته از آبان ۱۳۹۴ خورشیدی، تراز آب دریاچه ارومیه ۱۲۷۰٫۰۴ متر اعلام شد که نسبت به آبان سال ۱۳۹۳ خورشیدی، ۴۰ سانتیمتر کاهش نشان می‌داد.

در پی بارندگی‌های اخیر، مساحت دریاچه ارومیه در هفته نخست فروردین سال ۹۸ (تا ۳ فروردین) نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، ۴۰ درصد افزایش یافته است و در تاریخ ۳ فروردین ماه این وسعت به ۲۸۹۰ کیلومتر مربع رسیده است

‌در پی جاری شدن سیلاب، اخباری مبنی بر پر شدن دریاچه ارومیه منتشر شد و این در حالی است که تصاویر سازمان فضایی نشان می‌دهد که تنها بخشی از این دریاچه از آب ناشی از جاری شدن سیل پر شده است.

سازمان فضایی ایران نیز نسبت به پایش نوسانات سطح آب دریاچه ارومیه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای از سال ۱۳۵۵ تا فروردین ۱۳۹۸ اقدام کرده است.

وضعیت دریاچه ارومیه در پایش ۴۳ ساله ماهواره‌ای+عکس

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین