کد خبر: ۵۸۹۶۹
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۹
کورسوی امید توافق ایران و غرب در اوج بحران

مذاکره تلفنی لاریجانی و سولانا

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: «خاویر سولانا» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با علی لاریجانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران تلفنی گفتگو كرد. «كریستینا گالاچ» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام این خبر گفت كه سولانا در این تماس تلفنی تمایل خود را برای حل مسالمت آمیز پرونده هسته‌ای ایران از طریق مذاكره ابراز داشته است. طبق اخبار منتشر شده لاریجانی نیز صدور قطعنامه اخیر شورای امنیت را نشان دهنده مسیر اشتباه در پیش گرفته شده از سوی قدرت‌های بزرگ ارزیابی كرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خانم گالاچ با اشاره به اینكه دو طرف بر سر انجام گفتگوهای بیشتر در آینده نزدیك توافق كرده‌اند گفت: سولانا پس از انجام این گفتگو اظهارداشت كه اواخر این هفته مجددا با لاریجانی مذاکره میكند تا شاید راه برای آغاز دوباره مسیر مذاكرات هموار شود. لاریجانی نیز با صریح و شفاف توصیف كردن گفتگوی خود گفت: قطعنامه‌ای كه از سوی شورای امنیت علیه ایران اعمال شد نشان داد كه قدرتهای بزرگ كه در پشت پرده این اقدام بوده‌اند، در مسیر صحیحی حركت نمی‌كنند. 

تمایل سولانا برای مذاکره با لاریجانی [کلیک کنید]
ناگفته‌هایی از توافق سولانا لاریجانی [کلیک کنید]

گفتگوی تلفنی سولانا با لاریجانی در شرایطی صورت گرفت كه وی یک روز پس از تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، خواستار از سرگیری مذاکرات با تهران برای پایان دادن به مناقشه موجود شد. خاویر سولانا به دنبال صدور قطعنامه 1747 شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد میخواهد با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تماس برقرار کند تا روند مذاکرات با ایران را از سر بگیرد. سولانا گفت: در تلاشم تا همین امروز صبح (یکشنبه) در صورت امكان با لاریجانی تماس بگیرم تا بتوانم راهی برای انجام مذاكرات بیشتر پیدا كنم.

سولانا و لاریجانی در سال 85 چندین دور گفتگوی فشرده را پشت سر گذاشتند و بنا بر برخی اخبار به حصول توافق نیز بسیار نزدیک شده بودند اما اختلاف نظر کلیدی میان تهران و غرب در مورد تعلیق غنی سازی اورانیوم موجب شد گفتگوهای مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ناکام بماند. اروپا و آمریکا خواهان آن بودند که پیش از مذاکره میان طرفین برای دستیابی به یک راه حل، ایران با تعلیق فعالیتهای مرتبط با غنی‌سازی خود موافقت کند، اما ایران با این درخواست مخالفت کرد.

آخرین دیدار سولانا و لاریجانی ماه گذشته در كنفرانس امنیتی مونیخ انجام شد. سولانا و لاریجانی در شهریورماه 84 به نوعی تفاهم مکتوب دست یافته بودند که بر اساس بند هشتم این توافقنامه، در صورت مرتفع شدن تحریم‌های سازمان ملل ایران موافقت می‌کرد طی یک مدت زمان دو ماهه به صورت داوطلبانه، غیرالزام آور و موقتی از استقرار آبشارهای بعدی به منظور غنی سازی خودداری (نوعی تعلیق) کند. با این حال این توافق نیز به دلیل فشارهای رسانه‌ای حامیان دولت که موافقت لاریجانی با نوعی تعلیق محدود را در تضاد با شعارهای تبلیغاتی خود می‌دیدند و همچنین به علت کارشکنی‌های سنگین ایالات متحده ناکام ماند. 

مذاکرات سولانا و لاریجانی این بار در شرایطی برگزار می‌شود که ناظران امید بسیار پایینی به حصول یک توافق اولیه میان ایران و اروپا دارند. به گفته این ناظران، جهان غرب در شرایط فعلی به دلیل تحقیر شده اتحادیه اروپا و تقویت موضع بلوک آمریکا هرگز به چیزی کم‌تر از «تعلیق غنی‌سازی در ایران» برای آغاز مجدد مذاکره با تهران تن نخواهد داد. این در حالی است که مسیر پیموده شده توسط دولت نهم نیز امکان مانورهای دیپلماتیک جمهوری اسلامی و نرمش‌های تاکتیکی پیرامون تعلیق برای شکاف انداختن در شورای امنیت را از بین برده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین