کد خبر: ۵۸۹۸۹
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۵
با حمله شدید به رهبران عرب صورت گرفت

حمایت قذافی از برنامه اتمی ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «معمر قذافی» رهبر لیبی در آستانه‌ برگزاری نشست سران كشورهای عربی در ریاض، آنها را «فاقد اراده» خوانده و تاکید کرد که سران كشورهای عربی تا حد زیادی تحت تاثیر نفوذ آمریكا هستند. قذافی گفت: من ارتباط خود را با سران كشورهای عربی قطع كرده‌ام و در این نشست شركت نمی‌كنم. وی با متهم کردن سران عرب به تلاش برای تحریم اعراب علیه ایران و تشدید برخوردهای فرقه‌ای با فارس‌ها، برنامه هسته‌ای را حق ایرانیان خوانده و از آن حمایت کرد.

قذافی که پس از مدت‌ها خصومت با آمریکا سرانجام با کنار گذاشتن برنامه‌های اتمی خود روابطی متوازن با آمریکا برقرار کرده است در گفت‌و‌گویی با الجزیره بار دیگر با همان لحن سابق به انتقاد از آمریکا و همراهان عربش پرداخته و نشست سران كشورهای عربی را به توطئه‌ علیه فلسطین، تحریك اعراب علیه فارس‌ها و تقسیم اسلام به شیعه و سنی متهم كرد. 

وی در ادامه از این كه كاندولیزا رایس، وزیر خارجه‌ آمریكا كه یك سیاه‌پوست است، توانسته به چنین پستی دست یابد، اظهار تعجب كرده و گفت:‌ رایس همواره می‌نشیند و به تمام رهبران و مقامات عرب دستور می‌هد. 

قذافی تصریح كرد: لیبی از همان ابتدا نسبت به طرح صلح كشورهای عربی كه در سال 2002 تصویب شد اعتراض كرد. رهبر لیبی هم‌چنین بر اهمیت ایجاد كشوری دموكراتیك كه اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را در یك سزمین در در كنار یكدیگر قرار دهد تاكید كرد و افزود: اسرائیلی‌ها هرگز از كرانه‌ باختری خارج نمی‌شوند؛ چون آن را قلب اسرائیل می‌دانند. 

قذافی در بخش دیگر سخنانش با بیان این‌كه نیروهای آمریكایی باید هر چه سریع‌تر از خاك عراق خارج شوند گفت: اشغال عراق توسط آمریكا اساسا اشتباه بود. گروههای شبه نظامی در عراق باید با آمریكایی‌ها پای میز مذاكره بنشینند. 

رهبر لیبی درباره تشكیل دادگاه بین‌المللی ویژه‌ بررسی ترور رفیق حریری نخست‌وزیر اسبق لبنان نیز تاكید كرد: من از تشكیل دادگاه بین‌المللی برای ترور رفیق حریری تعجب می‌كنم؛ چون مقامات سیاسی زیادی ترور شده‌اند؛ اما تاكنون پرونده‌شان به شورای امنیت ارجاع نشده است. در واقع شورای امنیت باید به تمام كشتارها و ترورها رسیدگی كند. 

وی كه «شورای امنیت» را «شورای وحشت» توصیف می‌كرد، افزود:‌ ما در دنیایی به سر می‌بریم كه با موازین نامتعادل و ظلم و تجاوز اهدافش را پیش می‌برد. 

رهبر لیبی درباره برنامه‌ هسته‌‌ای ایران نیز گفت: برنامه هسته‌ای ایران نباید مورد اعتراض قرار گیرد چون حق ایران است كه از انرژی صلح‌آمیز هسته‌‌ای برخوردار باشد. در حالی‌که تمام جهان همواره در راستای تولید انرژی هسته ی تلاش می‌كنند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها به كشورهای ضعیف فشار وارد می‌كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین