کد خبر: ۵۸۹۹۸
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۸۶ - ۲۰:۵۳
انفجار قیمت نفت با خبر حمله ایران به آمریکا

شایعه‌سازی پنتاگون علیه تهران!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: انتشار شایعاتی در خصوص «حمله موشكی ایران به یك ناو جنگی آمریكایی در خلیج فارس» سبب افزایش بی‌سابقه قیمت نفت در عرض چند دقیقه شد. هر چند كه نیروی دریایی آمریكا این گزارش را تائید نكرد و آنرا فاقد اعتبار معرفی كرد ولی انتشار این شایعه سبب شد قیمت جهانی نفت با بیش از 5 دلار افزایش به بیش از 68 دلار در هر بشكه برسد. 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروی دریایی آمریكا بعد از انتشار این خبر اعلام كرده كه هیچ مدركی در خصوص اثبات این شایعه كه ایران موشكی به سوی یك كشتی آمریكایی در خلیج فارس شلیك كرده وجود ندارد ولی انتشار شایعه رویارویی نظامی دو كشور سبب افزایش 5 دلاری قیمت نفت تنها در عرض چند دقیقه شد. 

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود با اشاره به اینكه «افزایش تنش بین ایران و غرب كه از تولیدكنندگان اصلی نفت درمنطقه محسوب می شود سبب بوجود آمدن شرایط خطرناكی در منطقه و بازار جهانی انرژی شده است» می‌نویسد: در طول چند ساعت قیمت‌ها دوباره كاهش یافت ولی با این حال قیمت جهانی نفت در مقایسه با روز گذشته با یك دلار و 17سنت افزایش به 64.10 رسید.

«اندرو هارینگتون» از تحلیلگران بازار جهانی انرژی در این خصوص به آسوشیتدپرس گفت: نگرانی اصلی این است كه اگر این شایعه واقعی بود منجر به قطع صادرات نفت می شد. وی در ادامه با اشاره به اینكه در حدود یك چهارم نفت جهان از طریق تنگه هرمز می‌گذرد هشدار داد «هرگونه رویارویی نظامی ایران و آمریکا سبب كاهش شدید عرضه نفت و افزایش شدید قیمت این محصول می گردد». وی همچنین گفت چنین افزایش قیمتی نشان دهنده عصبی بودن بازار است. 

انتشار مشکوک شایعه حمله ایران به یک ناو آمریکایی در شرایطی صورت گرفت که پنتاگون در حال برگزاری یکی از بزرگ‌ترین‌ مانورهای نظامی خود در خلیج‌فارس است که پس از جمله به عراق «بی‌سابقه» ارزیابی شده است. در این مانور دو ناو هواپیمابر، دو اسکورت بزرگ کشتی‌های نظامی- تهاجمی و بیش از 100 فروند هواپیمای نظامی و 10 هزار نظامی آمریکایی شرکت دارند. اين اولين بار پس از حمله به عراق است که دو ناو هواپيمابر آمريکايی در يک عمليات مشترک در خليج فارس شرکت می کنند. [اینجا]

کارشناسان معتقدند انتشار این شایعه می‌تواند توسط پنتاگون با اهدافی چون «بررسی واکنش بازار انرژی در صورت تعرض احتمالی به ایران» و «کاستن از آستانه تحریک روانی بازار انرژی در مقابل اهداف میلیتاریستی نومحافظه‌کاران» صورت گرفته باشد. ضمن این که خود این خبر اساساً نوعی خبرسازی ضد ایرانی در راستای اهداف مغرضانه کاخ‌سفید محسوب می‌شود. چرا که در ایران هیچ کس در این اندیشه نیست که آغازگر حمله به آمریکا باشد و مقامات نظامی جمهوری اسلامی صرفاً پاسخگویی قاطعانه به دیوانگی احتمالی جرج بوش را مطرح کرده‌اند. از این رو، انتشار این شایعه در بطن خود انگاره‌ای جنگ طلب و خطرناک از ایران القا می‌کند که گویی هر لحظه بایستی در انتظار حمله ارتش ایران به نیروهای آمریکایی نشست! در صورتی‌که این معادله هم‌اکنون دقیقاً بر عکس بوده و تهران بارها تاکید کرده است آغازگر هیچ حمله‌ای نخواهد بود و این آمریکاست که بارها تصریح کرده است تمام گزینه‌ها (از جمله حمله به ایران) را بر روی میز نگه داشته است.

گفتنی است روز سه‌شنبه خبرگزاری «ریانووستی» روسیه از افزایش تحرک نیروهای نظامی آمریکا در حوالی مرزهای ایران خبر داد و به نقل از منابع اطلاعات نظامی روسیه در منطقه خلیج‌فارس ادعا کرد که این تحرکات می‌تواند نوعی زمینه‌چینی برای تعرض احتمالی ارتش ایالات متحده به تاسیسات اتمی و نظامی ایران باشد. در گزارش خبرگزاری «ریانووستی» به نقل از «یک مقام عالیرتبه در نیروهای مسلح روسیه» که البته نام او ذکر نشده، آمده است: «اخیرا نیروهای اطلاعات نظامی ما گزارشی دریافت نموده‌اند که نشان دهنده افزایش تحرکات و تدارک نظامی نیروهای مسلح آمریکا برای انجام عملیات نظامی چه از طریق هوایی و چه زمینی علیه ایران می‌باشد». [اینجا]
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین