کد خبر: ۵۹۰۰۵۴
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲

علت سیل مشهد اردهال اعلام شد

یک اقلیم شناس گفت: علت بروز سیل مشهد اردهال تجاوز به حریم رودخانه است.
آفتاب‌‌نیوز :
یک اقلیم شناس گفت: علت بروز سیل مشهد اردهال تجاوز به حریم رودخانه است، زیرا بارش 36 میلیمتری، با توجه به در نظر گرفتن ساختار توپوگرافی منطقه، بستر و بافت، عقبه نقطه بحران و حریم سنتی رودخانه در سه نقطه فرضی آنقدر نیست که خسارت به بار آورد.

امیر فخرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سوال اینجاست چرا با وجود این میزان آب و این سطح بارش باید شاهد حادثه سیل باشیم؟ پاسخ آن، تجاوز عامل انسانی به حریم رودخانه است.

وی افزود: تجاوز به بستر و حریم رود، طراحی باریک سازه‌هایی که وظیفه فراهم سازی عبور جریان آب را دارند، محدود کردن مسیر حرکت رود به چند نقطه، کاهش بستر اصلی و تغییر مسیر سنتی رودخانه در برخی موارد، بی توجهی به هشدارها و  توقف در حریم رودخانه از جمله عوامل حادثه در مشهد اردهال بود.

این اقلیم شناس تصریح کرد: اگر نقطه و استیشن فرضی در نظر گرفته شده در بستر رودخانه قبل از پل اردهال را تصور کنیم، مقدار روان آب با توجه به ساختار طبیعی حریم رودخانه آنقدر جریان خاص و استثنایی نبود و حریم سنتی رودخانه به خوبی از پس این جریان و عبور آن برآمده است.

وی تاکید کرد: با توجه به نقطه حادثه و بحران به شعاع 500 متر به سمت طرفین و دقت در ساخت و سازها می توان علامت سوال و در عین حال پاسخ را درک کرد که شاید مقایسه با نقطه قبل و تحلیل فضایی سازه نقطه حادثه در ارتباط با بستر و حریم رودخانه و اطراف آن، پاسخ سوال ما را بدهد.

این پژوهشگر جغرافیا گفت: مهمترین موارد و نکات قابل توجه منطقه حادثه شامل عدم رعایت استاندارد ساخت و ساز در حریم رودخانه و تجاوز به محل عبور سنتی و طبیعی، عدم توجه به نکات و استانداردهای علوم محیطی و جغرافیایی در طراحی سازه است.

به گفته فخرآبادی توجه نکردن یا عدم تهیه تحلیل فضایی دقیق از منطقه، بی توجهی به تهیه و یا به روز رسانی نقشه‌های پهنه بندی خطر و به کارگیری این نکات در ساخت سازه‌ها از جمله موارد ایجاد حادثه مذکور است.

این استاد اقلیم شناسی مهم تر از طراحی و مهندسی سازه‌ها را آگاهی و اطلاع دقیق از بستر و بافت  و جنس خاک، اطلاع و آگاهی از رفتار شبکه آب و اصول هیدوگرافی، دقت به اصول علم ژئومورفولوژی دانست و گفت: متاسفانه سازه‌های ما تنها به اصول و استانداردهای سازه دقت دارند.

فخرآبادی تصریح کرد: اصول محیطی حاکم و تحلیل فضایی و اطلاع و آگاهی کامل از واقعیت‌های محیطی و جغرافیایی، در طراحی سازه‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته و گاهی منجر به حادثه‌هایی می شود که جبران پذیر نیست.

به گزارش ایسنا، در اثر بارش 36 میلیمتری، رودخانه مشهد اردهال در بخش نیاسر کاشان، فعال شده و سه دستگاه خودرو که در جوار رودخانه پارک بودند را با خود ‌برد. با حضور امدادگران، دو خودرو و شهروندان آن ها از سیل نجات یافتند، اما یک خودرو پراید به محاصره سیل در آمد و این اتفاق منجر به کشته شدن دو سرنشین آن شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین