کد خبر: ۵۹۰۰۷۲
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸

کره شمالی: به بدترین بحران خشکسالی در ۳۷ سال اخیر دچار شده‌ایم

براساس گزارش سازمان ملل، مردم کره شمالی در سال جاری روزانه با ۳۰۰ گرم غذا زنده مانده‌اند.در دهه نود میلادی، صدها هزار نفر در این کشور بر اثر قحطی شدید جان خود را از دست دادند.
آفتاب‌‌نیوز :
کره شمالی گفته است که دچار بدترین خشکسالی در ۳۷ سال اخیر شده است و از مردم این کشور خواسته که با تاثیرات سوء آن روی محصولات کشاورزی مقابله کنند.

پیشتر سازمان ملل متحد اعلام کرد حدود ۱۰ میلیون نفر از مردم در کره شمالی "نیازمند کمک‌های فوری غذایی هستند".

براساس گزارش سازمان ملل، مردم کره شمالی در سال جاری روزانه با ۳۰۰ گرم غذا زنده مانده‌اند.

در دهه نود میلادی، صدها هزار نفر در این کشور بر اثر قحطی شدید جان خود را از دست دادند.

هنوز دلایلی که نشان دهد این قحطی بدتر باشد، گزارش نشده، اما در مورد کاهش و صدمه رسیدن به محصولات غذایی در سراسر کشور هشدارهایی داده شده است.

اولیور هاتام، که اخبار کره شمالی را گزارش و تحلیل می‌کند، گفت: "هنوز واقعا مشخص نیست که اوضاع تا چه حد در کره شمالی بد است، چرا که اطلاعات واضحی از آن کشور منتشر نمی‌شود."

اما آقای هاتام تاکید می‌کند چنانچه اطلاعات رسمی درست باشد، تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که این کشور برای مقابله با کمبود مواد غذایی نیازمند آن است که بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن غذا وارد کند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی میزان بارش باران در سراسر کشور در پنج ماهه اول سال جاری را ۵۴.۴ میلی متر گزارش کرده است. براساس این گزارش، این میزان بارش کمترین میزان بارندگی از سال ۱۹۸۲ میلادی در این کشور است.

روزنامه رودونگ سینمون کره شمالی هم گفته "در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری به آب نیاز است". این روزنامه همچنین افزوده که کشور در "نبردی سخت " برای مقابله با خشکسالی است.

ماه گذشته سازمان جهانی غذا و سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل (فائو)، در گزارش مشترکی اعلام کردند که تولید محصولات کشاورزی در سال ۲۰۱۸ در کره شمالی در پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۸ میلادی به این سو است.

در این گزارش برآورد شده بود که ۱۰ میلیون نفر- ۴۰ درصد از جمعیت کره شمالی- نیازمند کمک‌های غذایی فوری هستند.

در این گزارش همچنین اضافه شده بود که "اوضاع از ماه مه تا سپتامبر در صورتی که اقدامی صورت نگیرد، بدتر خواهد شد".

از سال ۲۰۰۶ میلادی، تحریم‌ها علیه کره شمالی افزایش یافته است. این تحریم‌ها در واکنش به فعالیت‌های هسته‌ای این کشور صورت گرفته است.

این تحریم‌ها به میزان زیادی باعث کاهش صادرات این کشور شده و معلوم نیست که کره شمالی چقدر ارز خارجی باید برای خرید مواد غذایی اختصاص دهد.

هر چند در رسانه‌های دولتی از تاثیر تحریم‌ها در کشور صحبت می‌شود، اما واقعا مشخص نیست که تحریم‌ها تا چه حد بر کشور تاثیر داشته است.

بنیامین سیلبراشتاین، دبیر دیده‌بان حقوق بشر کره شمالی در موسسه تحقیقات سیاست خارجی به خبرگزاری رویترز گفت: "کره شمالی می‌خواهد این طور وانمود کند که تحریم ها برابر است با قحطی در کشور پس باید آمریکا واقعا دست از این تحریم ها بردارد."

گفته شده که تحریم‌ها مانع کمک‌های بشردوستانه و حتی مانع از صادرات مواد غذایی به این کشور نمی‌شود.

اما تنها تعداد مشخصی از گروهها می‌توانند کمک‌های غذایی به کره شمالی تحویل دهند و گزارش‌ها حاکی است گروههایی که در داخل این کشور در این زمینه فعالیت می‌کنند با فشارهای فزاینده‌ای به دلیل شبکه پیچیده تحریم‌ها روبرو هستند.

در سال ۲۰۱۷، سازمان غیر دولتی "نجات کودکان" مجبور شد این کشور را ترک کند. این سازمان در آن زمان اعلام کرد که تحریم‌ها شرایط کار کردن را بسیار دشوار کرده است.

در سال ۲۰۱۷، کره شمالی دچار خشکسالی جدی شد که تولید محصولات مغذی مثل برنج، ذرت، سیب زمینی و سویا را از بین برد.

دقیقا مشخص نیست که این خشکسالی تا چه حد بر این کشور تاثیر گذاشت، اما براساس گزارش ها، بسیاری دچار سوءتغذیه شده و جان خود را از دست دادند.

به گفته اولیور هاتام، "کره شمالی به میزان زیادی در مقابل این گونه بلایای طبیعی آسیب پذیر است که این مسئله به دلیل عقب ماندگی بسیاری از تکنولوژی های کشاورزی و همچنین وضعیت سلامت عمومی مردم و مسئله غذا در این کشور است."

گفته شده در دهه ۱۹۹۰، صدها هزار نفر از مردم کره شمالی در پی قحطی جدی در این کشور جان خود را از دست دادند.

این قحطی دولت کره شمالی را مجبور کرد که برای اولین بار از جامعه بین المللی درخواست کمک کند.

در پی شکست در مذاکرات رهبران دو کشور روابط بین آمریکا و کره شمالی بسوی بدتر شدن پیش رفته است.

دومین نشست بین دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی در فوریه سال جاری بدون نتیجه پایان یافت.

آمریکا تاکید می‌کند که کره شمالی باید دست از برنامه هسته‌ای بردارد و کره شمالی خواستار برداشتن تحریم‌هاست.

هفته گذشته، آمریکا برای اولین بار یک کشتی باری کره شمالی را به دلیل نقض تحریم ها توقیف کرد. کره شمالی در مقابل خواستار بازگرداندن این کشتی شد.

کره شمالی همچنین در هفته‌های گذشته آزمایش‌های موشکی را از سرگرفته است.

بسیاری از تحلیلگران این اقدام کره شمالی را به معنای افزایش فشارها بر آمریکا توصیف کرده‌اند.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین