کد خبر: ۵۹۰۱۸
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۷
انتقادها از نخست‌وزیر عراق افزایش می‌یابد

خشم اعراب از بی‌کفایتی مالکی!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آشوب داخلی در عراق همچنان ادامه دارد و این در حالی است که تلاش دولت عراق برای بازگرداندن آرامش به کشور از یک‌ سو بی‌نتیجه مانده و از سوی دیگر کاسه صبر کشورهای همسایه عراق نیز در حال لبریز شدن ‌است. جلال طالبانی در نشست رهبران عرب در پایتخت عربستان سعودی با تاکید بر تلاش دولتش برای دخالت دادن بیشتر اهل تسنن در امور سیاسی عراق، از کشورهای عرب خواست که به روند پایان دادن به فعالیت تروریست‌ها درعراق کمک کنند.

به گزارش آسوشیتد‌پرس ،نشست سران عرب در پایتخت عربستان روز گذشته تبدیل به محل انتقادهای شدید اللحن از دولت کنونی عراق شده ‌‌بود. سران حاضر در این جلسه از جلال طالبانی خواستند که با اعمال تغییرات کلیدی در قانون اساسی این کشور سهم اهل تسنن عراق را در ساختار سیاسی افزایش داده و دست از سرکوب طرفداران حزب بعث نیز بردارد. 

رهبران سنی جهان عرب از مدتها پیش نوک پیکان حملات حود را به سمت دولت شیعه عراق گرفته و بارها این دولت را به دخالت در خشونت‌های فرقه‌ای در عراق محکوم کرده‌بودند. این در حالی است که برخی سران سنی پا را فراتر گذاشته و دولت عراق را به کمک به افزایش نفوذ ایران در منطقه محکوم کرده‌اند. 

در این میان ملک عبدالله در اظهاراتی بی سابقه در نشستی که کشورش میزبانی آن را بر عهده دارد صراحتا حضور امریکا در عراق را "اشغال غیز قانونی " خوانده و ادعا کرد که آشوب‌های داخلی در عراق در حال تبدیل شدن به جنگ داخلی است. 

رهبر اتحادیه عرب، عمر موسی نیز در سخنانی اعلام کرد که سیاست‌های تبعیض‌آمیز دولت شیعه عراق به آتش آشوب در این کشور دامن خواهد زد.عمر موسی خطاب به سران کشورهای عرب گفت:مناقشه میان شعیان و اهل تسنن و دامن زدن دولت به این آتش به وسیله اتخاذ سیاست‌های جنجالی منطقه را در گردابی فرو خواهد برد که نجات هیچ کدام از ما از آن امکان پذیر نخواهد بود. 

پیش از برگزاری این نشت رئیس جمهور عراق و نخست وزیر جنجال این کشور اعلام کردند که تمام تلاش خود را برای تغییر قانون اساسی و فراهم آوردن مقدمات حضور سران حزب بعث در ساختار قدرت به کار خواهند گرفت. سخن گفتن از ایجاد تغییرات در قانون اساسی عراق که باید برای اعمال تغییرات از کانال پارلمان این کشور عبور کند در شرایطی صورت گرفت که مالکی و طالبانی تلاش خود را برای جلوگیری از طرح انتقادات گسترده از خود در این نشست به کار گرفته بودند.

در این میان اما دلهره نوری مالکی بیش از سایر رهبرن عراق است. همزمان با بالا گرفتن آتش درگیرهای فرقه‌ای در عراق، مالکی نیز کابوش بازگشت ایاد علاوی را تجربه می کند . در این نشست نیز وی بیش از سایرین نگران همفکری مصر،اردن و عربستان سعودی بر سر خروج وی از حاکمیت بود. در صورت توافق متحدان امریکا در منطقه بر سر خارج کردن مالکی از قدرت،شمارش معکوس برای بازگشت ایاد علاوی به قدرت و به دست گرفتن سکان نخست‌وزیری دولت عراق آغاز خواهد شد. 

جلال طالبانی در پیامی که در این نشست قرائت شد اعلام کرد که به زودی قانونی کاملا عادلانه با توجه به حقوق تمامی قومیت‌ها در پارلمان به تصویب خواهد رساند.وی در این پیام متعهد شد که با تدوین قانونی جدید خواست تمامی قومیتهای ساکن در عراق را برآورده کرده و علاوه بر این مخالفان سیاسی دولت جدید را نیز در قدرت دخالت دهد.وی همچنین متعهد شد که نیروهای ارتش سابق عراق در زمان حضور صدام حسین در عراق را در ساختار ارتش جدید نیز دخالت دهد. 

طالبانی همچنین از کشورهای عرب درخواست کرد که با بخشیدن بدهی‌های عراق به خاموش کردن آتش فعالیت تروریست‌ها در این کشور کمک کنند. وی در این‌باره به سران حاضر گفت: ما باد برای شکستن گردن تروریست‌ها در کنار یکدیگر باقی بمانیم.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین