کد خبر: ۵۹۰۲۱
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۳
روایت خبرنگار آفتاب از راه‌بندان 20 ساعته

توضیحات ناجا در مورد بحران هراز

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: «مسافرت» یکی از مهمترین تفریح‌های تعطیلات نوروزی است و بیشتر کارمندان که 15 روز تعطیلی دارند ترجیح می‌دهند برای در کنار خانواده بودن به شهرهای دیگر سفر کنند اما گاه این سفرهای نوروزی مشکلاتی را نیز به همراه داشته است. خبرنگار پارلمانی آفتاب که خود با یکی از این ماجراها درگیر شده، قضیه بحران عبور و مرور در جاده هراز از ساعت 14 چهارشنبه 8 فروردین ماه تا ساعت هشت صبح روز پنجشنبه را روایت می‌کند و در ادامه هم مصاحبه‌اش با یک مسؤول نیروی انتظامی را نقل کرده که خواندنی است. 

هنگامه منهاجی:
چهارشنبه 8 فروردین برای بازگشت از سفر یک هفته‌ای به شمال کشور از ترمینال جدید شهر آمل ساعت 00/14 با اتوبوس راهی تهران شدم. با یک حساب سرانگشتی معمولاً از آمل تا تهران بیش از چهار ساعت با اتوبوس در راه نیستم. منتهی به علت سفرهای نوروزی این مدت همیشه دو برابر حساب می‌شود، اما ماجرای روز چهارشنبه متفاوت بود. از همان ابتدای جاده هراز با ترافیک مواجه شدیم، البته اتومبیل‌ها حرکت داشتند اما بسیار کند. 

به پلور که نزدیک شدیم ساعت 19 و 30 دقیقه بود. امیدوار بودیم تا ساعت 24 به خانه برسیم، اما به گردنه امامزاده هاشم که رسیدیم دیگر اتومبیلی حرکت نمی‌کرد. کولاک شدید، گرسنگی ، خستگی و عدم حضور پلیس باعث شد که مسافران با هم درگیرشوند. 

یکی از مسافران می‌گفت: جناب سردار رویانیان صبح امروز اعلام کردند تمام جاده‌ها درایمنی و حرکت درآنها آرام است. 

مسافر دیگری گفت: پلیس الان اینجا چکار می‌کند؟ لابد عید دیدنی کرده‌اند، شام خورده‌اند و کنار بخاری خوابیده‌اند! 

در همین حین، صدای یکی از مسافرها شنیده شد که با پلیس 110 صحبت می‌کرد: جناب باور کنید ما در کولاک مانده‌ایم. گویا پلیس 110 حرف جالبی زد که مسافر با صدای بلند خندید و گفت: «آقای راننده! پلیس می‌گوید با دنده یک حرکت کنید». و خنده مسافران بلند شد. راهی برای حرکت وجود نداشت که اتوبوس با دنده یک حرکت کند! 

ساعت 12 نیمه‌شب را نشان می‌داد. تنها چند نفر از هلال احمر در بین اتومبیل‌ها رفت و آمد داشتند و بعضی اوقات اتومبیل‌ راهداری شن و نمک به جاده یخ بسته می‌ریخت. 

ساعت 5 صبح پنجشنبه را نشان می‌داد و ما هنوز در گردنه امامزاده هاشم مانده بودیم. مسافران از اتوبوس پیدا شدند. یک پیکان سواری که بر روی برف سرخورده بود و باعث توقف اتومبیل شده بود را هل دادند و از مسیر خارج کردند. نهایتاً ساعت 9 صبح پنجشنبه ما به ترمینال شرق تهران رسیدیم و از این خوشحال بودیم که زنده به مقصد رسیدیم. 

برای اطلاع ازدلایل عدم حضور پلیس در مسیر کوهستانی و خطرناک جاده هراز با سرهنگ «عباس خالقی» رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا تماس گرفتم.
 
وی اظهار داشت:جاده‌های ما ایمن نیستند‌، راننده‌هایمان نیز مجرب نیستند و می‌خواهند دوره‌های تجربه‌ خود را در جاده بگذارند. مهارت کنترل اتومبیل را ندارند و یک حادثه کوچک باعث بسته شدن جاده‌های کشور می‌شود. 

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا افزود: ما دقیقه به دقیقه با کمک صدا و سیما اعلام می‌کنیم که مردم سفرهای غیر ضروری انجام ندهند و قبل از سفر حتماً با مرکز پلیس و امداد رسانی تماس حاصل کنند. 

سرهنگ خالقی گفت: بارش برف و باران نیز در فصل بهاربا زمستان بسیار متفاوت است زیرا احتمال بارش باران شدید و برف خفیف ناگهان به کولاک و برف خطرناک تبدیل می‌شود. 

این مقام نیروی انتظامی اظهار داشت: جاده‌های ما نیز پاسخگوی این حجم مسافر در فصل بهار نیست، وقتی جاده نیز بند می‌آید، خصوصاً در محورهای کوهستانی وظیفه وزارت راه است که فعالیت بیشتری برای رفع ترافیک انجام دهند زیرا در آن موقع کاری از پلیس نیز ساخته نیست. 

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در پاسخ به اینکه «سال گذشته حضور پلیس در جاده‌ها پر رنگ تر بود.چرا امسال با این وضع مواجهیم؟»، گفت: امسال نیروهایمان را در تمام جاده‌ها تقسیم کردیم و از ارتباط‌های غیر از نیروهای خودمان هم کمک گرفتیم. یعنی چنانچه مردم گزارش‌هایی را در مورد ضعف عملکردمان در جاده‌ها ارسال کردند، بلافاصله پیگیری و مشکل را حل کردیم. 

سرهنگ خالقی افزود: برخی محورهای پر تردد مانند فارس، خراسان، قزوین، اصفهان و مازندران نیز به دوربین مجهز شدند و بنابراین اگر نیرو کمتر وجود دارد، در عوض از این امکانات بهره می‌‌گیریم. 

وی اظهار داشت: به ‌هر حال، پرسنل ما تلاش دارند که لحظات برای مردم در ایام نوروزی رقم زده شود. 

سرهنگ خالقی در پاسخ به اینکه «برخی مسافران ناراضی معتقدند که نیروهای پلیس به جای حضور در کنار آنها و همیاری برای آسودگی آنها، در کنار خانواده خود بودند»، گفت: سرداررویانیان از 25 اسفند و خود ما از 24 اسفند در مرکز مشغول فعالیت هستیم و بیشتر مسئولان در مرکز اطلاع رسانی، سختی را برای خود خواستیم تا مردم در آسایش باشند. 

وی اظهار داشت: ما برای گزارش‌های مردمی بسیار ارزش قائلیم و حتی برای جزئی‌ترین تصادف نیز وقت می‌گذاریم. مردم حتی اگر مشکلات خود را با پلیس 110 نیز در میان بگذارند، چون نماینده ما در آنجا حضور دارد ما همه موارد را پیگیری می‌کنیم. 

سرهنگ خالقی با اشاره به اینکه «جاده‌های شمال کشور مانند چالوس و هراز گنجایش این همه مسافر را ندارد»، تاکید کرد: معمولاً حداکثر توقف را ما 12 ساعت در نظر گرفتیم ولی متاسفانه امسال از اول فروردین شاهد ترافیک شدید هستیم و آن‌هم بدلیل بارش برف در محورهای کوهستانی و طغیان رودخانه‌ها است که امیدواریم این چند روز نیز با تلاش و رعایت مردم به سلامت سپری شود. 

وی در پایان اظهار داشت: از مسافران تقاضا داریم برای سفر حتماً مجهز باشند و قبل از عبور از محورهای کوهستانی مجهز به زنجیر چرخ باشند و تمام موارد ایمنی را در نظر بگیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین