کد خبر: ۵۹۰۴۳۰
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹

مشاهده بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کلیبر

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی از مشاهده بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان کلیبر خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
مهدی حامی اظهار داشت: براساس گزارش‌های رسیده مبنی بر تلفات طیور بومی کلیبر در 23 اردیبهشت، آنفلوآنزای H5 یا فوق حاد پرندگان در نمونه‌برداری توسط اکیپ‌های عملیاتی این اداره کل تایید شد.

وی با اشاره به مشاهده بیماری آنفلوانزای فوق حاد در روستای ساری یاتاق شهرستان خداآفرین افزود: با بررسی‌های اپیدمیولوژیک مبنی بر علت رخداد حادثه، مشخص شد این بیماری در نتیجه انتقال طیور از این روستای خداآفرین به شهرستان کلیبر رخ داده است.

حامی گفت: به منظور جلوگیری از گسترش این بیماری 376 قطعه مرغ در روستای مذکور معدوم، دفن بهداشتی و محل نگهداری طیور ضدعفونی شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون فصل مهاجرت پرندگان وحشی است عامل شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد در این روستا را ورود پرندگان مهاجر به حاشیه رود ارس عنوان کرد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی برضرورت رعایت توصیه های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع این بیماری فوق حاد پرندگان در استان تاکید کرد و افزود: رعایت قرنطینه و جلوگیری از ورود و خروج خودروهای ضدعفونی نشده حمل تخم مرغ و کود و سایر محموله‌های ضروری به واحدهای مرغداری، می تواند از بروز آنفلوانزای فوق حاد پیشگری کند یا شیوع آن را کاهش دهد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با اعلام اینکه در این استان واکسن آنفلوانزای فوق حاد به میزان کافی وجود دارد از مرغداران خواست برای واکسیناسیون طیور اقدام کنند.

 آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از مهم‌ترین بیماری‌های طیور و یک بیماری تنفسی ویروسی مشترک بین انسان و پرندگان با علایم سیاه شدن و خونریزی تاج و ساق پا، علایم تنفسی حاد، بی‌حالی شدید، دور هم جمع شدن طیور در گله پرورشی، کاهش شدید مصرف دان، افت ناگهانی تولید تخم مرغ روزانه و تلفات ناگهانی و کانونی در گله است.

فارس 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین