کد خبر: ۵۹۱۰۳
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۵
پاسخ تند و غیرقابل انتظار ‌بلر به لاریجانی

ضرب‌الاجل 2 روزه لندن به تهران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که بحران ایجاد شده بر سر دستگیری پانزده نفر پرسنل نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در آبهای خلیج فارس وارد دوازدهمین روز خود شده است نخست‌وزیر این کشور با تعیین یک ضرب‌الاجل 48 ساعته برای مذاکره با جمهوری اسلامی تاکید کرد که دو روز آینده برای حل این مسئله از طریق روش‌های دیپلماتیک بسیار سخت و تعیین‌کننده خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تونی‌بلر روز سه‌شنبه در گفتگو با یک شبکه رادیویی اسکاتلند با اشاره به پیشنهاد دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان برای حل موضوع از طریق مذاکره بین دو کشور گفت: «اگر آنها (ایران) واقعا می‌خواهند که موضوع را از طریق دیلماتیک حل کنند درها بروی‌شان کاملا باز است». با این‌حال بلر با لحنی تهدید‌آمیز اشاره کرد که چنانچه گفتگوهای دوکشور برای بازگرداندن فوری ملوانان و تفنگداران بریتانیایی شکست بخورد در‌ آن صورت «موضع بریتانیا در قبال ایران به گونه‌ای فزاینده سخت‌تر خواهد شد». 

نخست‌وزیر بریتانیا با اشاره به اینکه کشورش دو گزینه متفاوت برای مواجهه با تهران دارد گفت: «یک گزینه این‌است که تلاش کنیم که موضوع در گفتگوهای دوستانه و آرام حل و فصل شده و اتباع ما هرچه سریعتر به محل ماموریت خود بازگردند. در عین حال باید به گونه‌ای کاملا واضح خاطر نشان کنم که اگر بازگشت دستگیرشدگان از این روش ممکن نشود آنگاه ما مطمئنا رویکرد سخت‌گیرانه‌تری در پیش خواهیم گرفت».

هشدار تند بلر به تهران پس از آن صورت گرفت که علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز دوشنبه در اظهاراتی آشتی‌جویانه پیرامون بحران بازداشت ملوان‌های انگلیسی، بر «علاقمندی ایران برای حل سریعتر مساله پیش آمده» تاکید كرد. آن گونه که اظهارات لاریجانی نشان می‌دهد، تهران آمادگی دارد در صورت «اعتراف لندن به نقض حقوق مرزی ایران» و «تضمین این که چنین تخلفاتی دیگر تکرار نخواهد شد» به حل دیپلماتیک موضوع مبادرت ورزد.

لاریجانی همچنین به انتقاد از رویکرد بریتانیا در این مناقشه پرداخت، موافقت ایران را برای حل مساله در مذاكره با مسوولان مختلف انگلیسی یا از طریق سفیران دو كشور اعلام كرد و گفت: به نظر ما باید هیاتی معلوم كند، آیا (حریم ایران) نقض شده است یا خیر. [کلیک کنید]

در پی پخش اظهارت لاريجانی از راديو ايران، تونی بلر نخست وزير بريتانيا نيز در گفتگو شبکه راديويی رييل (Real) در اسکاتلند گفت که چهل و هشت ساعت آينده از اين لحاظ اهميت زيادی خواهد داشت.

او که در شهر گلاسگو در اسکاتلند به سر می برد، سپس طی نشستی خبری در اين شهر گفت دو راه مشخص پيش روست، يکی اينکه موضوع از طريق مسالمت‌جويانه حل شود و نظاميان بازداشتی هر چه زودتر به کشور بازگردند، ديگر اينکه بريتانيا نشان دهد که اگر چنين راه حلی امکان پذير نشود، ناچار خواهد موضع سختی اتخاذ کند و روز به روز بر شدت موضعگيری خود بيفزايد.

تعیین نوعی اولتیماتوم زمانی برای ایران در شرایطی در دستور کار بریتانیا قرار گرفته است که روز دوشنبه، با انعطاف‌های نسبی تهران و لندن به نظر می‌رسید مناقشه‌ای که با ورود شورای امنیت، بیانیه تند و تیز اتحادیه اروپا، تعلیق روابط دولتی انگلستان با تهران و نطق شدیداللحن جرج بوش در آستانه یک بحران تمام‌عیار قرار گرفته بود، به تدریج به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود.

مقام‌های ایرانی روز دوشنبه ضمن استقبال از آخرین مواضع لندن، از لغو پخش فیلم جدید اعترافات ملوان‌های بریتانیایی در شبکه‌های تلویزیونی خبر دادند. علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز روز دوشنبه در اظهاراتی آشتی‌جویانه پیرامون بحران بازداشت ملوان‌های انگلیسی، بر «علاقمندی ایران برای حل سریعتر مساله پیش آمده» تاکید كرد. این در حالی بود که خبرگزاری بی‌بی‌سی روز یک‌شنبه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد در آخرین نامه تهران به دولت بریتانیا، اشاره‌ای به ضرورت عذرخواهی انگلستان از ایران نشده و صرفاً پذیرش ورودغیرقانونی ملوان‌ها به آب‌های ایران و تضمین عدم تکرار چنین وقایعی درخواست شده است.

در طرف مقابل یعنی در بریتانیا نیز، رسانه‌های انگلیسی از اعزام یک فرستاده نظامی به تهران برای رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی خبر دادند و وزیر دفاع انگلستان تاکید کرد مذاکرات رسمی و مستقیم میان لندن و تهران برای آزادی ملوانان در جریان است. چند رسانه معتبر انگلیسی نیز اعلام کردند لندن آماده است به تهران تعهد دهد که چنین اتفاقاتی دیگر رخ نخواهد داد. مقامات دولتی انگلستان نیز کوشیدند پس از حملات لفظی شدید تونی‌بلر و وزیر خارجه‌اش، اندکی از شدت و حدت لفاظی‌های دیپلماتیک کاسته و حداقل سکوت پیشه کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین