کد خبر: ۵۹۱۰۶۶
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵

هشدار اتحادیه اروپا در مورد قدرت گرفتن پوپولیست ها

رهبران اتحادیه اروپا در حالی که دو روز به آغاز انتخابات پارلمانی اروپا زمان باقی است، ضمن هشدار در مورد روی کار آمدن پوپولیست ها، برای بسیج طرفداران خود به منظور شرکت در انتخابات، به تقلا افتاده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
دولت های اروپایی نگرانند که نمایش عالی احزاب پوپولیست بدبین به اتحادیه اروپا در جریان انتخابات، تصمیم گیری در بروکسل را مختل کند. 

نتایج نظرسنجی ها از پیشگامی احزاب ملی گرا و پوپولیست مخالف با یکپارچگی اتحادیه اروپا حکایت دارد، روندی که تمهیدات مربوط به اصلاحات در این اتحادیه را با تهدید رو به رو می کند. 
«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه این انتخابات را که از پنجشنبه هفته جاری آغاز می شود و تا یکشنبه هفته آینده ادامه دارد، مهمترین انتخابات پارلمانی اروپا از زمان اولین انتخابات این پارلمان در سال 1979میلادی دانسته و هشدار داده که اتحادیه اروپا با تهدید موجودیتی مواجه است. 

تعداد شرکت کنندگان در انتخابات های پارلمانی اتحادیه اروپا از سال 1979، در هر دوره کاهش یافته و رهبران این اتحادیه امیدوارند که دورنمای خروج انگلیس از اتحادیه و رسوایی راستگرایان اتریشی، رای دهندگان را بسیج کند. 

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا نیز در همایشی در وین از اروپایی ها خواست در جایی که ارزش جنگیدن دارد، مبارزه کنند. 

مردم انگلیس و هلند اولین رای دهندگانی هستند که روز پنجشنبه پای صندوق های رای می روند و شهروندان 26 کشور دیگر، در سه روز بعد از روز پنجشنبه در انتخابات شرکت می کنند. 

انتظار می رود «نایجل فاراژ» رهبر حزب تازه تاسیس «برگزیت» در انگلیس که مخالف اتحادیه اروپاست، گوی رقبت را از دیگر احزاب برباید، ضمن اینکه پوپولیست های بدبین به اتحادیه اروپا در ایتالیا در صدر نظرسنجی ها قرار دارند. 

اما در اتریش، «هاینس کریستین اشتراخه» معاون صدراعظم این کشور درگیر رسوایی انتشار یک ویدئوی جنجالی از ارتباطش با افرادی در روسیه است، امری که به کناره گیری وی از قدرت منتهی شد.

این رسوایی، تلاش های «سباستین کورتس» صدراعظم محافظه کار اتریش را از جذب راستی های افراطی در دولتی ائتلافی ناتوان کرد. 

به گفته «مایکل روت» وزیر امور اروپایی آلمان، روشن است که با این اتفاقات، ملی گرایان و پوپولیست ها از مسئولیت های دولتی دلسرد نشده اند.

پوپولیست ها امیدوارند که موفقیت های «متئو سالوینی» معاون نخست وزیر ایتالیا و «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان در انتخابات های دو کشور را در جریان انتخابات پارلمانی اروپا تکرار کنند. 

«مارین لوپن» رهبر راستی های افراطی فرانسه که در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه رقیب مکرون بود، گفت: اوضاع تغییر کرده است. 

وی امیدوار است که از حزب مکرون در انتخابات پارلمانی اروپا پیشی گیرد و حزب رئیس جمهوری فرانسه را به جایگاه دوم سوق دهد. 

نظرسنجی ها در آغاز این کارزار انتخاباتی حکایت از آن داشته است که حدود 173 عضو از 751 عضو پارلمان اروپا، از میان گروه های پوپولیست راست افراطی، مخالفان با اتحادیه اروپا یا ملی گرایان انتخاب می شوند.

در این میان، احزاب اصلی راست میانه و چپ میانه که در سال های اخیر بر سیاست های سراسر اروپایی مسلط بوده اند، احتمالا تضعیف می شوند. 

براساس نظرسنجی ها، این دو گروه ممکن است هر یک 30 کرسی را از دست دهند، بدین معنا که قادر به تشکیل اکثریت نخواهند بود و احتمالا دست به دامان لیبرال ها و سبزها خواهند شد.

ایرنا 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین