کد خبر: ۵۹۱۰۹
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۸۶ - ۲۲:۵۹
طرح دولت بغداد برای حل بحران تهران-لندن:

مبادله ملوان‌ها با 5 دیپلمات‌ ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه عراق که نخواسته نامش فاش شود اعلام کرد بغداد در اقدامی که «کمک به بازگشت ملوانان انگلیسی» توصیف شده‌ است خواهید کوشید ایالات متحده را متقاعد سازد پنج دیپلمات ایرانی که ژانویه گذشته در اربیل توسط نیروهای ارتش آمریکا بازداشت شده‌اند را آزاد سازد.

بنا به گزارش فاکس‌نیوز، این «مقام ارشد» بعدازظهر سه‌شنبه به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت که بغداد «به‌شدت» در تلاش است مقامات آمریکایی را به آزادی پنج ایرانی دستگیر‌شده متقاعد سازد. مقام عراقی همچنین گفت که بازگرداندن این افراد به ایران می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در آزادی تفنگداران و ملوانان نیروی دریایی بریتانیا داشته باشد که از تاریخ 25 مارس تاکنون در بازداشت نیروهای ایرانی قرار دارند.

مقام عراقی در ادامه گفت که آزادی دبیر دوم سفارت ایران در بغداد نیز نتیجه اقدامات پیگیر دولت عراق برای آزادی وی بوده ‌است، با این حال وی هیچ اشاره‌ای به این نکرد که چه فرد یا افرادی مسئول ربوده‌شدن دیپلمات ایرانی بوده‌اند. 

معاوضه 5 ایرانی با ملوان‌های انگلیسی؟ [کلیک کنید]
ضرب‌الاجل 2 روزه لندن به تهران [کلیک کنید]

اظهارات این مقام عراقی در شرایطی صورت گرفته است که رئيس‌جمهوری آمريكا عصر سه‌شنبه تصریح كرد واشنگتن در ازای آزادی 15 سربازان انگليسی كه توسط ايران بازداشت شده‌اند 5 نفر از ايرانی‌هايی را كه از آنها به عنوان عوامل تهران در عراق ياد كرد، آزاد نمی‌كند. بوش كه در یک كنفرانس خبری در كاخ سفيد سخن می‌گفت،‌ تاكيد كرد: «وقتی بحث گروگان‌ها به ميان می‌آيد نبايد حرفی از معاوضه در ميان باشد».

گفتنی است جمعه گذشته، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریكا نیز در واکنش به گمانه‌زنی‌های رسانه‌های غربی مبنی بر این که «تهران قصد دارد ملوان های انگلیسی را با دیپلمات‌های ایرانی بازداشت شده در شهر اربیل عراق معاوضه کند» در اظهارنظری پیش‌دستی جویانه تاکید کرد آمریکا حاضر نخواهد شد به چنین معاوضه‌ای تن دهد. «شان مك كورمك» سخنگوی وزارت خارجه آمریكا تاکید کرد دولت متبوع وی ایرانیان بازداشت شده در عراق توسط نیروهای آمریكایی را با ملوانان بازداشت شده انگلیسی در ایران معاوضه نمی‌كند. 

نیروهای آمریکایی بیستم دیماه سال گذشته با حمله به دفتر نمایندگی ایران در شهر اربیل عراق پنج تن از کارکنان این دفتر را به زور همراه خود بردند. روز چهاردهم بهمن‌ماه نیز جلال شرفی دبیردوم سفارت ایران از مقابل شعبه بانک ملی ایران در بغداد توسط افرادی که یونیفورم نیروهای ویژه وزارت دفاع عراق را بر تن داشتند ربوده شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین