کد خبر: ۵۹۱۱۰
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۹

کرکوک: آبستن جنگ تازه فرقه‌ای

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اوضاع امنیتی در عراق همچنان نابسامان است. این در حالی است که دولت نوری مالکی همزمان با تلاش برای برقراری آرامش نسبی در پایتخت و سایر شهرهای جنگ زده، دور تازه‌ای از تحولات در برخی استانهای مرزی را نیز آغاز کرده ‌است. 

با این وجود دیپلماتهای عراقی هشدار دادند که طرح استقرار مجدد اعراب شمال کرکوک باید موقتا به حالت تعلیق دربیاید. به گفته کارشناسان، عملی کردن این طرح آتش درگیری‌های فرقه‌ای را در این منطقه به شدت برافروخته خواهد کرد.

به گزارش رویترز،بیست‌و نهم ماه مارس بود که کابینه عراق دستور کار استقرار مجدد اعرابی را که در حال حاضر در شمال شهر کردنشین کرکوک به سر می‌برند به روی دفتر کار خود قرار داد. 

جمعیتی بالغ بر هزاران عرب در دهه 1980 به دستور دیکتاتور سابق صدام حسین برای کاهش نفوذ کردهای این منطقه به شمال کرکوک مننقل شدند.در آن زمان صدام حسین سیاست گسترش نفوذ اعراب در سرتاسر بغداد را دنبال می‌کرد. 

حافظ الجواری از دیپلماتهای کرد برجسته در این‌باره می‌گوید: هر گونه استقرار مجدد اعراب باید بلافاصله به تعویق بیفتد.در حال حاضر کشور و منطقه کرکوک روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند. 

این دیپلمات کرد در این‌باره می‌گوید: استقرار مجدد اعرابی که از سال 1980 در این منطقه زندگی می‌کنند در محلی دیگر همزمان با واگذاری کل منطقه کرکوک به کردها  در فاصله زمانی کوتاه  تنها منجر به مشاجره شدید میان کردها و اعراب منطقه خواهد‌شد. 

بر اساس گزارش‌های رسیده، در حال حاضر 8 هزار خانواده عرب برای ترک کرکوک اعلام امادگی کرده‌اند. البته شرط این خانواده‌ها برای چنین انتقالی دریافت بسته پیشنهادی است.در این میان، برخی خانواده‌های عرب نیز در برابر این جابجایی مقاومت می‌کنند . مخالفت همین دسته از اعراب منجر به درگیری با کردها خواهد شد. 

یکی از اعرابی که در دهه 1980 به دستور صدام حسین در این منطقه مستقر شده و اکنون زمین‌های بسیاری را تحت مالکیت خود دارد در این باره می‌گوید: من زمین یا املاک کردها را به سرقت نبرده‌ام. دولت در آن زمان این زمین را به من واگذار کرده و در ساخت آن نیز به من کمک کرد. به هیچ وجه زمینم را ترک نخواهم کرد. 

صدام حسین دیکتاتور وقت در دهه 1980، هزاران خانواده شیعه مسلمان را که در جنوب عراق با فقر عجیبی دست و پنجه نرم می‌کردند به منطقه شمالی کرکوک منتقل کرده و کردها را از سرزمینهایشان بیرون کرد. پس از حمله ایالات متحده و متحدانش به عراق در ماه مارس سال 2003 میلادی، بسیاری از کردها برای بازپس گرفتن زمینهای پدری خود به سمت شمال کرکوک حرکت کردند. 

در این میان مقامات عراقی برای حل بحران در کرکوک پیشنهادات فراوانی را مطرح کرده‌اند. بر اساس یکی از همین طرح‌ها هر خانواده عربی که پس از جولای سال 1968 به دستور صدام حسین به کرکوک منتقل شده‌است در ازای ترک کرکوک در شهر محل تولد خود یک قطعه زمین دریافت خواهد کرد و دولت نیز به عنوان غرامت به هر خانواده مبلغ 15 هزار دلار پرداخت خواهد کرد. 

در این میان طبق قانون اساسی عراق، رفراندومی برای تعیین سرنوشت کرکوک تا پایان سال جاری برگزار خواهد شد. مخالفان این رفراندوم بر این باورند که برگزاری چنین رفراندومی در کرکوک و دستیابی کردها به کنترل منطقه آشوب بیشتری را در منطقه رقم خواهد زد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین