کد خبر: ۵۹۱۱۵
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۳
واکنش‌ها به پیشنهاد اولمرت ادامه دارد

اسرائیل در انتظار پاسخ صلح اعراب

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بازتاب‌های بین المللی به پیشنهاد ایهود اولمرت مبنی بر تشکیل کنفرانس صلح منطقه‌ای با محوریت مناقشه اسرائیل و فلسطین همچنان ادامه دارد. با وجود واکنش سرد برخی کشورها مانند عربستان سعودی برخی محافل نیز مانند اتحادیه عرب از این پیشنهاد بسیار استقبال کردند. بدین ترتیب نخست‌وزیر اسرائیل همچنان به دریافت پاسخ مثبت از سوی برخی کشورهای عربی امیدوار است. 

به گزارش آسوشیتدپرس، ایهود اولمرت در آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود که با همراهی صدراعظم آلمان تشکیل شد پیشنهاد تشکیل کنفرانس صلح منطقه‌ای را ارائه کرد. وی در این مصاحبه از عربستان سعودی به عنوان رهبر احتمالی این کنفرانس سخن گفت. اما ریاض در برابر این پیشنهاد تنها اعلام کرد که اسرائیل باید ابتدا دست از سرکوب مسلمانان برداشته و در مرحله بعدی از سرزمینهای اعراب عقب‌نشینی کند.

به گفته کارشناسان بین‌المللی . دیپلمات‌های ارشد بر هدف ایهود اولمرت از طرح چنین پیشنهادی حضور رهبران عربی است که به گفتگو برای حل مشکلات سیاسی معتقدند. بدین ترتیب در این نشست رهبران اطلاح‌طلب و میانه‌رو جامعه عرب رودررو مقابل یکدیگر حاضر شده و برای حل بحران فلسطین با یکدیگر گفتگو خواهند کرد. 

پیشنهاد ایهود اولمرت برای تشکیل چنین نشستی اولین واکنش اسرائیل به برگزاری نشست ریاض است. در این نشست که ماه گذشته میلادی در عربستان سعودی اتفاق افتاد اعراب بار دیگر بر حمایت خود از طرح صلحی که در سال 2002 ارائه شده بود اعلام کردند. بر اساس این طرح اسرائیل از تمامی سرزمینهای سال 1967 عقب‌نشینی خواهد کرد. بازگشت پناهندگان فلسطینی به سرزمینهایشان نیز از جمله موارد مورد توافق اعراب در این طرح بود. طرحی که اسرائیل همچنان در برابر پذیرش آن مقاومت می‌کند.

با وجود سرسختی اسرائیل در برابر این طرح، دیپلماتهای برجسته بر این باورند که شخصیتهای میانه‌رو دولتهای عرب آمادگی کامل برای گفتگو تا حل کامل مشکلات را دارند. 

یک روزنامه جاپ عربستان سعودی در این خصوص نوشت: اسرائیل قصد دارد با برگزاری چنین نشستی طرح صلح اعراب را نادیده گرفته و تنها به صدور بیانیه ای خنثی و تکراری اکتفا کند. 

وزیر اطلاعات فلسطین نیز با انتقاد از این طرح گفت: اسرائیل در حالی از عادی سازی روابط با کشورهای عربی و کنفرانس صلح منطقه‌ای سخن می‌گوید که هیچ راهکاری برای حل بحران فلسطین در دست ندارد. 

مصطفی برغوثی در ادامه افزود: اسرائیل قصد دارد به جای تشکیل کنفرانس بین‌المللی صلح به کنفرانسی منطقه‌ای روی آورد. بدین ترتیب به جای دستیابی به راهکاری بین‌المللی برای برقراری صلح تنها بیانیه‌ای منطقه‌ای صادر خواهد شد. 

رئیس کابینه اسماعیل هنیه نخست وزیر فلسطین نیز اعلام کرد که اسرائیل قصد دارد با برگزاری چنین نشستی طرح صلح اعراب را به بازی گرفته و عملا از قدرت اجرایی آن بکاهد. 

به گفته این مقام فلسطینی اسرائیل همچنان حق بازگشت فلسطینیان به وطن را به رسمیت نشناخته و در برابر آن مقاومت می‌کند. 

اما در فرانسه وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد که اروپا باید کمک به دولت فلسطین را از سر بگیرد.دبیر سازمان ملل نیز همزمان با این تحولات منطقه‌ای از جنبش فتح به رهبری محمود عباس و حماس خواست که با بردباری به همکاری‌های سیاسی خود ادامه دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین