کد خبر: ۵۹۱۲۸۱
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اردبیل:

تجرد قطعی بانوان در اردبیل بالاست

‌معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اردبیل گفت: تجرد قطعی بانوان در استان اردبیل به ویژه در بین زنان روستایی بالاست.
آفتاب‌‌نیوز :
فریبرز دهقان در گرامیداشت روز ملی جمعیت در اردبیل اظهار کرد: در بررسی جمعیت استان اردبیل باید ساختار جمعیتی و اطلاعات دقیق در این حوزه مورد توجه قرار گیرد تا بر مبنای آن کاهش و یا افزایش جمعیت و حتی زاد و ولد و ازدواج و طلاق مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در سه سال اخیر میزان تولد در استان اردبیل از ۲۴ هزار تولد سالانه به کمتر از ۲۲ هزار نفر رسیده است، خاطرنشان کرد: رفته رفته زادوولد در استان اردبیل به دلایل مختلف کمتر شده و ما یک ساختار جمعیتی رو به سالخوردگی را شاهد هستیم، به طوری که نرخ رشد جمعیت که در دهه ۶۰ به ۳.۵ درصد رسیده بود هم اکنون به حداقل رسیده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اردبیل بیان کرد: ما اگر می‌خواهیم نیروی کار فعال و یا در نقطه مقابل آن کمبود نیرو را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم باید به دقت ساختارهای جمعیتی و سن و سال را نیز مورد توجه قرار داده تا یک شرایط دقیق و روشنگرانه‌ای را در این حوزه به عینه مشاهده کنیم.

دهقان اضافه کرد: حتی در سال‌های اخیر آمار ازدواج در این استان به تناسب ساختار جمعیتی کاهش یافته به طوری که از رقم ۱۳ هزار ثبت ازدواج در سال ۹۵ هم اکنون این تعداد به ۱۱ هزار نفر رسیده، به طوری که ما هر سال یک هزار مورد کاهش ثبت ازدواج را شاهد هستیم.

وی به تجرد قطعی زنان و مردان بالای ۵۰ سال و همچنین بی‌همسری به دنبال وقوع طلاق و فوت همسر از عوامل تأثیرگذار در کاهش زاد و ولد اعلام کرد و گفت: تجرد قطعی در استان اردبیل به ویژه در بین زنان روستایی بالاست.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اردبیل افزود: براساس مطالعات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا ۲۰ سال آینده جمعیت بالای ۶۵ سال استان به شدت افزایش خواهد یافت و ما از هم اکنون در این زمینه زنگ خطر را به صدا درآوردیم و اعلام کردیم که ۲۲ درصد جمعیت استان بالای ۶۵ سال خواهند بود، به طوری که به ازای هر پنج نفر اردبیلی یک نفر سالخورده محسوب خواهند شد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین