کد خبر: ۵۹۱۷۶
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۳
گزارش آفتاب از بازتاب وسیع مصالحه با لندن

واکنش جهان به آزادی ملوان‌ها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اقدام ایران در آزادسازی 15 نظامی انگلیسی با واکنش گرم اکثر مقامات سیاسی و محافل خبری جهان روبرو شد. تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا در صدر کسانی بود که به محض اطلاع از این امر در سخنانی از آزادی نظامیان انگلیسی قدردانی کرده و افزود کشورش هیچ سوء نیتی نسبت به مردم ایران ندارد. نخست وزیر بریتانیا بدون تشکر و یا مورد خطاب قرار دادن محمود احمدی نژاد، ابراز امیدواری کرد که این کشور اختلافات خود را با دولت ایران از راه های مسالمت آمیز حل و فصل کند. 

آمریکا ناراضی است

حل بحران میان ایران و انگلیس ظاهرا چندان به مذاق آمریکایی‌ها خوش نیامده است. دیک چنی، معاون رییس جمهوری آمریکا علیرغم آن‌که از آزادی نظامیان بریتانیایی استقبال کرد در مورد این مساله که آیا ایران در مقابل آزادی این افراد، چیزی را دریافت کرده ابراز بی اطلاعی کرد. معاون جورج بوش اما در سخنان خود افزود که اعطای پاداش به افرادی که «آدم ربایی» کرده‌اند، تنها موجب تشویق بیشتر برای این کار می‌شود. 

امید آلمان به گرایش جدید ایران
در برلین فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد از آزادی ملوانان و تفنگداران بریتانیایی استقبال کرده و ابراز امیدواری کرد که آزادی این افراد نشان دهنده گرایش جدید ایران به همکاری است. اشتاین مایر به خبرنگاران گفت که جامعه جهانی آماده است تا مذاکرات خود را با ایران بر سر مناقشه هسته ای از سر گیرد. 

سوری‌ها: ما هم نقش داشتیم!
ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه هم از نقش کشورش در آزادی ملوانان بازداشتی بریتانیا سخن گفته و اشاره کرده است که دمشق از طریق«دیپلماسی آرام» آزادی این افراد را پیگیری کرده است! 

ترک‌ها: زیاد خرسندیم!
وزارت خارجه تركیه با استقبال از اقدام جمهوری اسلامی ایران به اعلام آزادی نظامیان دستگیر شده انگلیسی در حریم آبهای سرزمینی ایران، از آن ابراز «خرسندی زیاد» كرده است. در اطلاعیه وزارت خارجه تركیه آمده است: تركیه از آزادی ‪ ۱۵‬نظامی انگلیسی كه ایران در خلیج (فارس) دستگیر كرده بود، بسیار خرسند است.

دبیر کل هم متشکر است
دبیركل سازمان ملل متحد در تماس تلفنی با محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران از اقدام وی در عفو و آزاد كردن ‪ ۱۵‬نظامی انگلیسی كه به دلیل ورود غیرقانونی به آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده بودند، تشكر و قدردانی كرد. 

تقدیر پاکستانی‌ها از سخاوت انسانی ایرانی‌ها
سید مشاهد حسین، رییس كمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای پاكستان نیز از سخاوت انسانی مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران برای آزادی نظامیان انگلیسی متعرض به آبهای سرزمینی كشورمان تقدیر كرد. وی افزود: این اقدام ایران در ایام النبی(ص) انسان دوستانه بوده است. 

بالاخره رفتند!
در میان رسانه‌های بین‌المللی، آسوشیتدپرس خبر تصمیم غیرمنتظره جمهوری اسلامی ایران در عفو ‪ ۱۵‬نظامی انگلیسی كه به اتهام ورود غیرقانونی به آبهای منطقه‌ای ایران بازداشت شده بودند را پیگیری كرده و نوشت: ‪ ۱۵‬ملوان و تفنگدار دریایی انگلیسی كه ایران آنها را پس از حدود دو هفته بازداشت آزاد كرد، روز پنجشنبه سوار بر هواپیما، فرودگاه تهران را به مقصد لندن ترك كردند.
‪۱۵‬ انگلیسی مزبور كه خبر آزادی آنها روز چهارشنبه توسط محمود احمدی‌نژاد اعلام شد، با یك پرواز شركت بریتیش ایرویز، ساعت ‪ ۸:۳۰‬یعنی نیم ساعت دیرتر از زمان مقرر، تهران را ترك كردند. كاروان خودروهای حامل انگلیسی‌های یاد شده در مسیر حركت به سمت فرودگاه توسط خودروهای سپاه پاسداران همراهی می‌شد. 

دست‌پر رفتند!
خبرگزاری فرانسه نیز خبر عزیمت نظامیان آزاد شده انگلیسی از ایران را به نقل از خبرنگار خود كه در محل حضور داشت، مخابره کرده و می‌نویسد: نظامیان انگلیسی كه محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران روز چهارشنبه خبر آزادی آنها را اعلام كرد، پیش از ترك تهران هدایایی را از جانب وی دریافت كردند. جفری آدامز، سفیر انگلیس و دیگر دیپلمات‌های انگلیسی نیز در فرودگاه حضور داشتند تا شاهد خروج این ‪ ۱۴‬مرد و یك زن انگلیسی باشند . 

پیروزی با تصمیمات مرموز!
آسوشیتدپرس گذشته از پی‌گیری لحظه‌ای اخبار در تحلیلی از این ماجرا می‌نویسد: ایران از رویارویی با انگلیس در قضیه تفنگداران دریایی، قدرتمندانه خارج شد. این مناقشه یك چیز را بیش از همه ثابت كرد و آن این كه تصمیم‌گیری داخلی ایران عمدتا برای غرب مرموز باقی می‌ماند.
آسوشیتدپرس اضافه كرد كه بدیهی است ایران دستاوردهایی در این مناقشه داشته كه حداقل برای محتاط كردن غرب كافی است. این ماجرا ضمن نشان دادن ظرفیت ایران برای اقدام، موجب می‌شود كه نیروهای انگلیس و آمریكا بااحتیاط بیشتری عمل كنند.

ایران اهمیت خود را نشان داد
مجله آلمانی اشپیگل می‌نویسد: شما آزاد هستید و می توانید نزد خانواده خود بازگردید. اینها جملات محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران است که روز گذشته در پنجمین کنفرانس مطبوعاتی خود ایراد کرد .
این مجله همچنین نوشت: احمدی نژاد در سخنان ابتدایی این کنفرانس از تاریخ پر شکوه ایران و ایرانی، از جنگ عراق و مسائل مختلفی سخن به میان آورد که اهمیت این کشور را بار دیگر به همه بشناساند . 

خبر غیر منتظره
روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه نیز در یادداشتی خاطر نشان کرد: آزادی ملوانان انگلیسی خبر غیر منتظره‌ای بود که رئیس جمهوری ایران روز گذشته در جمع شمار زیادی از خبرنگاران آن را اعلام کرد . 

ارتباط سفر پلوسی با آزادی انگلیسی‌ها!
روزنامه دی ولت اما در این باره می‌نویسد: تونی بلرو دیک چنی در حالی از خبر آزادی ملوانان انگلیسی ابراز خرسندی کردند که نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ساعاتی پیش از آن با مقامهای سوریه دیدار و گفتگو کرده بود. این روزنامه افزود: ملوانان انگلیسی در سخنان جداگانه خود از رفتار و برخورد مناسب ایرانی ها با خود قدردانی کردند. 

12 روز تنش برای 15 نظامی
روزنامه اتریشی استاندارد هم نوشته است: پس از 12 روز درگیری و تنش سیاسی، ایران 15 ملوان انگلیسی دستگیر شده را آزاد کرد. رئیس جمهوری ایران ضمن بیان گوشه ای از تاریخ پر عظمت کشورش، آزادی، پانزده نظامی انگلیسی را هدیه ای از سوی مردم ایران قلمداد کرد . 

ایران «متجاوزان» را بخشید
روزنامه تاگس اشپیگل می‌نویسد: احمدی نژاد همچنان تا پایان سخنان خود در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته بر این نکته اصرار ورزید که نظامیان انگیسی به حریم آبهای ایران تجاوز کرده اند ، اما در عین حال ایران آنها را مورد بخشش خود قرار می دهد .

پیام واقعی صلح
شبكه تلویزیونی العربیه می‌گوید: ایران با آزادی نظامیان انگلیسی پیام واقعی صلح داد و توانست به بسیاری از خواسته‌های خود دست یابد. این اقدام نشان داد گفت وگوی مستقیم میان ایران و انگلیس می‌تواند نتایج خوبی در پی داشته باشد. 
العربیه با تاكید بر اینكه ایران ممكن است در مورد پرونده اتمی خود نیز به راه حل‌هایی دست یابد، گفت: وزیر اطلاعات ایران نیز كه در مصاحبه مطبوعاتی رییس جمهور حضور داشت از آمادگی جمهوری اسلامی برای همكاری در هر نقطه جهان برای كاهش تنش و بحران‌ها خبر داد. این مساله برای همگان روش كرد كه بی‌توجهی ایران به بیانیه شورای امنیت و نیز انتقاد از موضعگیری اتحادیه اروپا، انگلیس را به گفت‌وگوی مستقیم با ایران وادار كرد. ملایم شدن لحن گفتار دو طرف ایران و انگلیس، به آنها در كنترل وضعیت كمك كرد كه با موفقیت این بحران به پایان برسد.

بخشش احمدی نژادی!
روزنامه نیویورك تایمز نیز می‌نویسد: احمدی نژاد گفت كه دستگیرشدگان همه به تجاوز به آبهای ایران اعتراف كرده‌اند و ایران هر گونه حق محاكمه كردن آنها را دارد ولی تصمیم گرفت كه این كار را نكند و آن‌ها را ببخشد.
 
سفیر سابق هم خوشحال شد
دفتر فاكس نیوز درلندن گفت وگویی را با «سر ریچارد دالتون» سفیر سابق لندن درایران انجام داد و نظر وی را در خصوص آزادی سربازان انگلیسی و اقدام دولت ایران جویا شد كه وی ضمن ابراز خوشحالی از شنیدن خبر آزادی سربازان انگلیسی، تصریح كرد كه دولت ایران تصمیم بسیار مهمی را در خصوص آزادسازی سربازان انگلیسی اتخاذ كرد. 

وقتی سی‌ان‌ان غافلگیر می‌شود
شبكه تلویزیونی سی‌ان‌ان اما در بخش خبری روز چهارشنبه با قطع برنامه عادی خود به پخش مستقیم كنفرانس مطبوعاتی رییس جمهوری اسلامی ایران پرداخت و محوراصلی خبر خود را به موضوع آزادی نظامیان انگلیسی از سوی احمدی نژاد قرار داد. مسئولان این شبکه اعتراف کرده‌اند که انتظار چنین خبری را نداشته‌اند. 

شوک بی‌سابقه احمدی نژاد
خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی به آزادی و مورد عفو قرارگرفتن نظامیان بازداشت شده انگلیسی توسط جمهوری اسلامی پرداخته و در این زمینه می‌نویسد:رییس جمهوری ایران به علت حركات جسورانه‌اش شهرت یافته اما هرگز شوكی همچون آزاد كردن ناگهانی ‪ ۱۵‬نظامی انگلیسی وارد نكرده بود. 

تهران از هر جهت پیروز شد
تلویزیون خبری فرانسه ال.ث.یی هم با اشاره به آزادی تفنگداران نیروی دریایی انگلیس از سوی ایران گفت: تهران از هر جهت دراین قضیه پیروز به در آمد. ایران بعد از آنكه انگلیس متعهد شد دیگر به آبهای این كشور تجاوز نكند دست به آزادی نیروهای دریایی انگلیس زد. 

درخواست از بلر برای عدم محاکمه نظامیان انگلیسی
رادیو رژیم صهیونیستی نیز در گزارش‌های خبری خود به بازتاب آزدی نظامیان بازداشت شده انگلیسی پرداخت و دراین‌باره گفت: «‪ ۱۵‬نظامی انگلیسی دستگیر شده در ایران آزاد می‌شوند و به آغوش خانواده‌های خود باز می‌گردند. رییس جمهوری اسلامی روز چهارشنبه پس ازنطقی یك ساعته و حمله به شورای امنیت و قدرتهای جهانی بااعلام اینكه انگلیس طی نامه‌ای به ایران متعهد شده كه دیگر به آبهای ایران تجاوز نكرده و از ورود نظامیان خود به محدوده آبهای سرزمینی ایران جلوگیری خواهد كرد.با اعطای نشان شجاعت و شهامت به فرماندهان نظامی ایران هر ‪ ۱۵‬نظامی بازداشت شده انگلیسی را مورد عفو و بخشودگی قرار داد».
این رادیو اظهار داشت: رئیس جمهوری اسلامی ایران از تونی بلر خواست دستور محاكمه نظامیان انگلیسی را ندهد.

در آب‌های ایران بودند
خبرگزاری كیودوی ژاپن نیز به بررسی آزادی نظامیان انگلیسی پرداخته و در این ارتباط می‌نویسد: مقامات انگلیسی پس از تعرض به آبهای سرزمینی ایران و بدون توجه به نظرات كارشناسی و اطلاعات فنی‌ثبت شده در سامانه جی.پی.اس نظامیان دستگیر شده، تلاش كردند با تبلیغات وسیع رسانه‌ای و سیاسی چنین وانمود كنند كه تفنگداران انگلیسی در آبهای عراق دستگیر شده‌اند اما براساس اطلاعات استخراج این ‪ ۱۵‬تفنگدار انگلیسی در روز ‪ ۲۳‬مارس (سوم فروردین) با دو فروند شناور نظامی در شش نقطه وارد آبهای سرزمینی ایران شده و در این آبها توقف داشته‌اند. 

به خانه بازمی‌گردند
در مسكو نیز خبر آزادی ‪ ۱۵‬نظامی بازداشت شده انگلیسی توسط ایران بازتاب بسیار گسترده‌ای داشت. خبرگزاری رسمی ریانووستی نوشت: رییس جمهوری ایران، نظامیان انگلیسی را كه روز ‪ ۲۳‬ماه مارس ( سوم فروردین ماه ) دستگیر شده بودند، آزاد كرد. نظامیان انگلیسی آزاد هستند و می‌توانند به خانه خود بازگردند. 

از برکات الهی بهره‌مند شوند
خبرگزاری اینترفكس نیز با اعلام خبر آزادی ‪ ۱۵‬نظامی انگلیسی به نقل از احمدی نژاد نوشت: ملت ایران می‌خواهد كه نظامیان بازداشت شده انگلیسی از بركات خدا بهره‌مند شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین