کد خبر: ۵۹۱۸۴
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۸
گشایش در پرونده بازداشت 5 ایرانی در عراق

نخستین دیدار با اسرای ایرانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی نظامیان آمریکایی در عراق اعلام کرد هیاتی از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با پنج دیپلمات ایرانی که چندی قبل در شهر اربیل عراق توسط ارتش آمریکا بازداشت شدند، دیدار کرده‌ است. 

بنا به نوشته روزنامه واشنگتن پست «ویلیام بی‌کالدول» به خبرنگاران گفت: هیاتی از صلیب‌سرخ جهانی به همراه یک ایرانی با افراد بازداشت شده ایرانی دیدار کرده‌اند. بنا به گفته وی درخواست دیدار رسمی از این افراد نیز در حال بررسی است. 

کالدول از بیان جزئیات بیشتر و اینکه این دیدار چه زمان و کجا صورت گرفته و آیا این دیدار با آزادی پانزده نظامی انگلیسی از سوی ایران ارتباط داشته  یا نه امتناع کرد. 

«دوروتی کریمیستاس» سخنگوی صلیب‌سرخ جهانی نیز ضمن تایید دیدار با افراد بازداشت شده ایرانی از بیان جزئیات این دیدار امتناع کرد. وی گفت: در چنین بازرسی‌هایی چندین دیدار صورت می‌گیرد و نتایج حاصله در جلسات خصوصی با مقامات مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

بنا به نوشته واشنگتن پست، خبر این دیدار یک روز پس از آن اعلام می‌شود که دولت عراق آزادی جلال شرفی دیپلمات ربوده شده ایرانی در شهر بغداد را تایید کرد. اما همچنان ارتباط این آزادی با بحران دیپلماتیک میان تهران و لندن در مورد بازداشت پانزده نظامی انگلیسی توسط ایران در ابهام به سر می‌برد. به ویژه اینکه مقامات عراقی نیز آزادی شرفی را با این مسئله رد کرده‌اند. 

آیا آمریکا در بحران ملوان‌ها به ایران امتیاز داد؟ [اینجا]
مبادله ملوان‌ها با دیپلمات‌های بازداشت شده ایرانی [اینجا]

علی دباغ سخنگوی وزارت خارجه عراق در مورد روند آزادی این دیپلمات ایرانی گفت: در جریان برگزاری کنفرانس بغداد در ماه مارس نمایندگان ایران در این خصوص با زلمای خلیل‌زاد سفیر آمریکا در عراق مذاکره کردند و سپس تصمیم گرفته شد که مسئله از طریق دوستانه حل شود. وی افزود: ما نمی‌خواهیم این روابط بر اوضاع عراق تاثیر بگذارد. 

در عین حال هوشیار زیباری وزیر امورخارجه عراق نیز اعلام کرد دولت عراق در حال انجام مذاکراتی با سفارت آمریکا در بغداد و ارتش آمریکا به منظور آزادی پنج ایرانی ربوده شده در اربیل است. زیباری در عین حال این موضوع را که دولت عراق برای آزادی پنج ایرانی در مقابل همکاری تهران برای آزادی نظامیان انگلیسی تلاش می‌کند را تکذیب کرد. 

دیروز چهارشنبه خبرگزاری دولتی ایرنا در خبری به نقل از «منابع موثق» آورد که برای نخستین بار از زمان بازداشت پنج شهروند ایرانی در دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در شهر اربیل قرار است یک مقام دولتی کشورمان با آنان ملاقات کند. در خبری که ظهر روز چهارشنبه از سوی خبرگزاری ایرنا منتشر شده آمده است که با تلاش سفارت ایران در بغداد و همکاری مقامات عراقی و همچنین کمک نماینده سازمان ملل متحد در این کشور، قرار است نماینده سفارت جمهوری اسلامی با این پنج نفر ملاقات کند.

روز سه‌شنبه یک مقام ارشد وزارت امور خارجه عراق به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که دولت عراق به شدت در تلاش است تا مقامات امریکایی را به آزادی ایرانیان دستگیرشده متقاعد سازد، با ذکر این نکته که آزادی آنان می‌تواند تاثیر بسیار مهمی در خاتمه بازداشت ملوان بریتانیایی که توسط نیروهای ایرانی دستگیر شده‌اند داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین