کد خبر: ۵۹۲۰۴
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۲
6 آوریل موج دیگر جنگ روانی به پایان رسید

حمله به ایران و بازی تازه مسکو

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به رغم شایعات گسترده‌ای که به دلیل اخبار رسانه‌های روسی در جامعه فراگیر شده بود، همانگونه که از قبل پیش‌بینی می‌شد روز جمعه 6 آوریل هیچ‌گونه حمله نظامی محدود یا گسترده‌ای به ایران صورت نگرفت. مهم‌ترین خبر این روز، شلیک مستمر پدافند جمهوری اسلامی در بوشهر بود که اظهارات مقامات نظامی مشخص کرد این اقدام نوعی مانور نظامی مشترک میان ارتش و سپاه پاسداران بوده است.

شایعات افواهی پس از آن گسترش یافت که یکی از خبرگزاری‌های روسیه از آمادگی ارتش آمریکا برای حمله هوایی به تاسیسات اتمی ایران در ساعت 4 صبح جمعه 6 آوریل خبر داد. پس از آن، اخبار چند رسانه دیگر روسی که به نقل از «منابع اطلاعاتی و جاسوسی کرملین» ادعا می‌کردند مراحل آمادگی پنتاگون برای تعرض به ایران رو به پایان است نیز باعث شد این شایعات فراگیری بیشتری پیدا کند. البته اخبار چند رادیوی برون‌مرزی و شبکه‌های ماهواره‌ای اپوزیسیون نیز در این زمینه بی‌تاثیر نبود.

جامعه دوستدار شایعه ایران در حالی چنین اخباری را از طریق sms و گفتار در چهارگوشه خود پراکنده می‌کرد که ناظران و تحلیلگران تاکید می‌کردند با آن که نگرانی از احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه ایران یک نگرانی «واقع‌بینانه» و «استراتژیک» است، اما چنین اقدامی نمی‌تواند در این مقطع و به این شکل صورت گیرد. به گفته ناظران، دولت جرج بوش تنها در شرایطی به یک اقدام نظامی احتمالی دست خواهد زد که تهران در آستانه یک آزمایش اتمی (امری که احتمال آن نمی‌رود) قرار گیرد یا زمینه‌سازی لازم روانی بر مبنای یک اتفاق غیرمنتظره نظیر حوادث 11 سپتامبر صورت گرفته باشد. در غیر این‌صورت نومحافظه‌کاران آمریکایی علاقمند به یک جنگ دیگر، ناگزیر هستند مراحل لازم برای تعرض احتمالی به ایران را از قبیل تشدید فشارهای شورای امنیت، تحریم نفتی جمهوری اسلامی، جلب حمایت اتحادیه اروپا و ... طی کنند.

تحلیل فوق تحلیلی است که از سوی استراتژیست‌های آمریکایی نیز مورد تایید قرار گرفته است. ماه گذشته در جریان تقویت غیرعادی آرایش نظامی ایالات متحده در خلیج‌فارس، فرمانده ناوگان آمریکا تصریح کرد در مقطع کنونی، حمله به ایران تنها در 2 صورت در دستور کار قرار می‌گیرد: نخست این که ایران اعلام کند تصمیم گرفته است یک آزمایش اتمی انجام دهد. دوم این که یک حمله پرتلفات و سنگین به نیروهای آمریکایی در عراق صورت بگیرد و اثبات شود که تهران در پشت این حمله دخالت داشته است. در غیر این‌صورت به گفته ارگان‌های رسانه‌ای نومحافظه‌کاران فرآیند تشدید «انزوای ایران» و «امنیتی‌‌تر کردن پرونده جمهوری اسلامی» ادامه خواهد یافت تا در صورت اتخاذ یک تصمیم سیاسی توسط جرج بوش، زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی لازم در عرصه بین‌المللی برای یک بحران عظیم دیگر آماده باشد.

چرا روسیه؟
روسیه که در سیاست خارجی دولت نهم نقشی پررنگ‌تر از تمام کشورها پیدا کرده است و با عناوینی چون «دوست استراتژیک ایران» معرفی می‌شود، ظاهراً در بحران اتمی ایران نقشی به مراتب‌ مخرب‌تر از بسیاری دیگر از کشورها ایفا می‌کند. دولت محمود احمدی‌نژاد در حالی سیاست خارجی ایران را تغییر داد که تاکید می‌کرد در استراتژی «نگاه به شرق» او، کشورهایی چون روسیه و چین و هند جایگاهی به مراتب مهم‌تر از اروپا و ... دارند.

در آن سوی کشمکش اما، مسکو نه تنها در یک سال اخیر از حجم حمایت‌های خود از تهران کاسته که دامنه کارشکنی‌های خود را به نیروگاه بوشهر نیز تعمیم داده است. روسیه‌ای که در دور اول دیپلماسی ایران (دوران حسن روحانی) دائماً در این هراس بود که جایگاه خود را در صورت توافق احتمالی ایران و اروپا از دست خواهد داد، اینک با تشدید اختلافات ایران و اروپا خود را یکه‌تاز میدان می‌داند و در بازی فرصت‌طلبانه‌ای که دولت‌های قبلی ایران مانع آن شده بودند، به هر کاری دست می‌زند جز حمایت از ایران!

این واقعیت همان دلیلی است که باعث می‌شود مسکو از قطار قطعنامه‌های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی حمایت کرده و فراتر از آن، سوخت نیروگاه بوشهر را به عنوان گروگان مناقشه ایران و آمریکا نگاه دارد. روسیه‌ای که اینک ظاهراً پا را فراتر گذاشته و در سکوت نسبی مقامات دولت نهم، طلایه‌دار موج‌سازی علیه ایران می‌شود. ششم آوریل، پایان یکی از این پروژه‌ها و لابد آغاز یک پروژه دیگر بود.

نخستین واکنش‌های رسانه‌های روسی
رسانه‌های روسیه که در ایجاد موج روانی «حمله به ایران در ساعت 4 صبح 6 آوریل» دست داشتند، از حوالی ظهر جمعه در گزارش‌هایی به این موضوع پرداخته و با تغییر جهت اذعان کردند این موج روانی با کمک نیروی امنیتی اسراییل و در وهله اول برای فشار روانی بر ایران تنظیم شده بوده است!

«آناتولی تسیگانوک» رییس مرکز پیش‌بینی‌های سیاسی- نظامی انستیتو تحلیل‌های نظامی روسیه و عضو شورای اجتماعی وزارت دفاع روسیه در مصاحبه‌ای با «ریانووستی» اعلام کرد که نیروی هوایی آمریکا عملیات نظامی علیه ایران را نمی‌تواند قبل از ماه می انجام دهند و تا آن زمان علیه تهران به اصطلاح ابزار تاثیر اطلاعاتی- خبری را به کار خواهند گرفت.

وی گفت: ساعت چهار صلح روز 6 آوریل موج «اطلاعات نادرست» عملیات نظامی علیه ایران به پایان رسید که از نظر من با کمک نیروی امنیتی اسراییل و در وهله اول برای فشار روانی بر ایران تنظیم شده بود.

به اعتقاد وی پنتاگون بعد از آنکه عملیات در افغانستان را به پایان برساند و پس از آن فعالیت گروه های مذهبی در عراق را خنثی کند آماده خواهد بود که عملیات نظامی را علیه ایران آغاز کند. وی در ادامه یادآور شد «از نظر زمانی این اتفاق ممکن است که در اواخر ماه مه انجام پذیرد اما اگر منابع ایران را باور کنیم آنها انتظار حمله نظامی را در پاییز دارند».

ریانوستی همچنین در خبر دیگری که ساعت 08:36 به وقت تهران منتشر کرد، بدون اشاره به نقش رسانه‌های روسی در این موج‌سازی نوشت: در مدت اخیر برخی از مطبوعات و رسانه‌ها اطلاع دادند که آمریکا روز 6 آوریل ساعت چهار صبح عملیات «نیش» علیه ایران را آغاز خواهد کرد که 12 ساعت به طول می‌انجامد. پیش‌بینی می‌شد در حین عملیات ضرباتی به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد شود که فعالیت آنها می‌تواند منجر به ساخت سلاح هسته‌ای در ایران شود.

این خبرگزاری سپس به اظهارات «الکساندر لاسوکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه پرداخت که روز پنج‌شنبه تاکید کرده بود تماس‌های روسیه با آمریکا هیچ دلیلی را برای انتظار حمله آمریکا در روزهای آینده علیه ایران نشان نمی‌دهند. 


چند خبر خواندنی:
نگرانی 3 مقام مسکو از حمله به ایران [اینجا]
حمله به ایران تا دو هفته دیگر!! [اینجا]
سومین ناو آمریكا در راه خلیج‌فارس [اینجا]
اظهارات منابع جاسوسی روسیه درباره حمله به ایران [اینجا]
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین