کد خبر: ۵۹۲۰۵
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۶
در یک کنفرانس خبری مطرح شد:

بیانیه ملوان‌های آزاد شده علیه رفتار ایران

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: دور جدید تبلیغات رسانه‌های غربی علیه ایران با اظهارات 15 ملوان بریتانیایی که در کنفرانس خبری احمدی‌نژاد آزاد شدند، آغاز شد. این افراد یک روز پس از بازگشت به انگلستان با حضور در یک كنفرانس خبری ادعاهای جدیدی را مطرح كرده و دولت ایران را به بدرفتاری و تحت فشار قرار دادن خود متهم كردند.

نظامیان انگلیسی آزاد شده با حضور در كنفرانسی خبری كه در پایگاه دریایی «رویال مارینز بیس» در چیوینر انگلستان برگزار شد، در سخنان خود بارها دولت ایران را به آزار و اذیت خود متهم كردند. در این كنفرانس خبری كه پوشش گسترده خبرگزاری‌های غربی را هم به همراه داشت بارها حضور نظامیان انگلیسی در آب‌های سرزمینی ایران تكذیب شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این افراد در سخنان خود ادعا كردند كه در جریان بازجویی‌ها با «فشارهای روانی» شدید روبرو بوده و بارها تهدید به زندان‌های بلند مدت شده‌ بودند.

سروان «كریس ایر» و ستوان «فلیتس كارمن» در جریان این كنفرانس مطبوعاتی ادعا كردند كه در دوران بازداشت خود جدا از یكدیگر نگهداری شده و معمولا با آن‌ها برخوردی شدید صورت ‌گرفته است. به ادعای این نظامیان انگلیسی به آنها گفته شده بود در صورت عدم اعتراف به حضور در آب‌های سرزمینی ایران با مجازات هفت سال زندان روبرو خواهند شد.

نظامیان انگلیسی در ادامه ادعا كرده‌اند كه با چشمان بسته و دست‌بند زده شده در برابر دیواری به صف كشانده شده‌اند و ماموران ایرانی با بازی‌های روانی سعی در جمع آوری اطلاعات و وادار كردن آن‌ها به اعتراف داشته‌اند.

كارمن در حالیكه بیانیه مشترك 15 نظامی انگلیسی را می‌خواند، گفت: ما در حال گشت زنی برای مبارزه با قاچاق بودیم. هنگام دستگیری هم امكان درگیر شدن را نداشتیم. اگر درگیر شده بودیم امروز هیچ یك از ما اینجا حضور نداشت. از سوی دیگر هر نوع درگیری با تبعات استراتژیك خاص خود همراه بود. وی تصریح كرد: ما تصمیمی آگاهانه مبنی بر عدم درگیری با نیروهای ایران گرفتیم.

كارمن پیش از این با حضور در تلویزیون ایران از تجاوز به آب‌های پیرامونی این كشور پوزش خواسته بود.

سخنان نظامیان انگلیسی در حالی بیان می‌شود كه پس از بازگشت آن‌ها به این كشور موجی از انتقادات نسبت به آن‌ها به راه افتاده است. بسیاری از كارشناسان و حتی رسانه‌های انگلیس معتقدند كه هیچ اجباری برای وادار كردن آن‌ها به چنین اعترافاتی وجود نداشته است. این انتقادات در نهایت دریادار «جاناتان باند» را وادار كرد تا در سخنانی به ستایش از شجاعت و شرافت سربازان پرداخته و انتقادات مرتبط با اعترافات آنان را غیر واقعی بخواند.

«ایر» دیگر نظامی حاضر در كنفرانس خبری به موضوع تنها زن حاضر در میان بازداشت شدگان اشاره كرده و ادعا كرد كه وی از دیگر سربازان جدا شده بود و ایرانیان چند روزپس از دستگیری به او گفته بودند كه سایر نظامیان انگلیسی آزاد شده و به كشور بازگردانده شده‌اند. به ادعای وی، این رفتار ایرانی‌ها باعث فشار روانی بر وی شده و در نهایت فی ترنی را مجبور به نوشتن نامه و درخواست از مقامات انگلیسی برای خروج از عراق كرده است.

ایر در حالی این ادعا را مطرح می‌كند كه خبرگزاری اسكای نیوز ساعاتی قبل از آن برای چندمین بار تصاویر مستندی را پخش كرد كه در آن ایر به صراحت به این نكته اشاره می‌كند كه وی و سایر نظامیان حاضر در قایق در حال گردآوری اطلاعات در مورد ایران هستند. در این فیلم كه اسكای نیوز به دلیل عدم پیچیده شدن شرایط برای دستگیرشدگان از پحش آن خودداری كرده بود این افراد به حضور خود در آب‌های سرزمینی ایران اعتراف می‌كنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین