کد خبر: ۵۹۲۲۳
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۱
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مطرح کرد:

احتمال مذاکره متکی و رایس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «شان مک کورمک» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از احتمال مذاکره مستقیم کاندولیزا رایس وزیر خارجه این کشور با منوچهر متکی همتای ایرانی‌اش در جریان دومین کنفرانس امنیتی بغداد خبر داد. وی در عین حال خاطر نشان کرد این مذاکرات احتمالی محدود به مسائل مربوط به عراق خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مک کورمک گفت: ما از ابتدا نیز گفته بودیم هرگونه ارتباط دیپلماتیک با شرکت کنندگان در کنفرانس بغداد را منتفی نمی‌دانیم. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد که هرگونه مذاکره با ایران در جریان برگزاری کنفرانس بغداد که در سطح وزرای خارجه برگزار می‌شود در حوزه موضوعات مربوط به عراق و نه مسئله هسته‌ای ایران خواهد بود. 

بنا به گفته مک کورمک، رایس در دیدار با متکی ممکن است مسئله دخالت‌های ایران در عراق را مطرح کند. وی در مورد حل مسائل مورد اختلاف تهران و واشنگتن نیز به تکرار موضع‌گیری‌های گذشته کشورش پرداخت و گفت: مذاکره میان ایران و آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای ایران تنها پس از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی تهران امکان‌پذیر خواهد بود. 

گفتنی است در ادامه تلاش‌های جامعه جهانی برای حل مشکلات عراق، دومین کنفرانس بغداد با حضور وزرای خارجه همسایگان عراق و اعضای شورای امنیت سازمان ملل در اوایل ماه می برگزار خواهد شد. 

در نخستین کنفرانس امنیتی عراق که 18 اسفند آغاز شد، بسیاری از ناظران آن را فرصت مناسبی برای نزدیکی ایران و آمریکا در چارچوب بحران عراق می‌دانستند و معتقد بودند این نشست می‌تواند زمینه آغاز مذاکرات جامع ایران و آمریکا را ولو به صورت ابتدایی فراهم کند. دست دادن عباس عراقچی و زلمای خلیل‌زاد در حضور موفق الربیعی مشاور امنیت ملی دولت بغداد که بلافاصله توسط خبرگزاری رویترز مخابره شد نیز رویدادی بود که این گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها را تقویت می‌کرد. [کلیک کنید]

با این حال اختلاف‌نظرهای صریح و اساسی دو کشور که مشخصا در دو موضوع «حملات مسلحانه به نیروهای آمریکایی در عراق» و «بازداشت دیپلمات‌های ایرانی توسط ارتش آمریکا» نمود پیدا کرد نشان داد که دیوار تنش موجود میان تهران و واشنگتن بلندتر از آن چیزی است که به سرعت فروریزد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین