کد خبر: ۵۹۲۳۸۶
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۸

بازرس مولر: قانون اساسی اجازه متهم کردن ترامپ را نمی‌داد

این اولین موضع‌گیری علنی بازرس مولر از آغاز تحقیقات درباره نقش روسیه در انتخابات 2016 و تبانی احتمالی با کارزار دونالد ترامپ خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
رابرات مولر، بازرس ویژه تحقیقات درباره نقش روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا در اولین موضع گیری علنی خود پس از آغاز این تحقیقات دلایل تبرئه یا متهم نکردن رییس جمهوری آمریکا را توضیح داد.

آقای مولر تاکید کرد: "اگر ما مطمئن بودیم که رییس جمهوری آمریکا جرمی مرتکب نشده می‌توانستیم بگوییم. اما چنین اطمینانی نداشتیم."

بازرس ویژه تحقیقات روسیه با اعلام خبر بسته شدن دفتر خود و استعفا از وزارت دادگستری توضیح داد قانون اساسی آمریکا به او اجازه متهم کردن رییس جمهوری وقت آمریکا را نمی‌دهد.

بر اساس رویه اعلام شده توسط وزارت دادگستری آمریکا، مجلس نمایندگان این کشور تنها نهاد مجاز برای متهم کردن رییس‌ جمهوری آمریکا در طول دوره ریاست جمهوری اوست.

براساس تصمیم این وزارتخانه در سال 1973 متهم کردن یک رییس جمهوری به اقدام مجرمانه توسط این قوه قضای این کشور ناقض قانون اساسی آمریکا و مصداق دخالت قوا در امور یکدیگر است و تنها مجلس نمایندگان است که برای رسیدن به هدف مشابهی از روند استیضاح رییس جمهوری استفاده کند.

آقای مولر درباره نقش افسران اطلاعاتی و امنیتی روسیه در هک کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون و انتشار زمانبندی شده اطلاعات ناشی از آن برای ضربه زدن به هیلاری کلینتون نیز توضیح داد.

این تحقیقات از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است.

همانطور که از پیش اعلام شده بود آقای مولر به پرسش خبرنگاران پاسخ نداد.

او گفت درصورت شهادت در برابر کنگره چیزی بیش از آنچه تا کنون علنی شده نخواهد گفت.

آقای مولر تاکید کرد کسی برای اظهار نظر علنی یا سکوت درباره تحقیقات او را تحت فشار نگذاشته است.

آقای مولر در تحقیقات خود نتیجه‌گیری کرده بود که تبانی میان روسیه و کارزار انتخاباتی ترامپ صورت نگرفته اما رییس جمهوری آمریکا را از اخلال در اجرای قانون تبرئه نکرد.

گزارش حاصل از این تحقیقات دو ساله ۴۴۸ صفحه بود که نهایتا با سانسور و حذف بخش‌هایی توسط وزارت دادگستری منتشر شد.

این تحقیقات به صدور کیفرخواست برای ۳۵ نفر منجر شد که چندین نفر از آنها از اعضای کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ بودند.

رسانه‌های آمریکا گزارش کرده‌اند که آقای مولر بیانیه مفصلی خواهد داشت و کاخ سفید شب گذشته از این موضوع باخبر شده است.

براساس تحقیقات آقای مولر روسیه به شکلی سازماندهی شده و گسترده در انتخابات آمریکا دخالت کرده است، اما شاهدی مبنی بر اینکه تبانی مجرمانه‌ای میان این کشور و کارزار انتخاباتی آقای ترامپ صورت گرفته شده باشد، یافت نشده است.

با این همه در این گزارش به ده موردی که آقای ترامپ در پی اعمال نفوذ در تحقیقات روسیه بوده اشاره شده است.

اوایل ماه جاری ویلیام بار دادستان کل کشور آمریکا یک دادستان ارشد دولت فدرال را مامور بررسی دلایل آغاز تحقیقات درباره روسیه کرد تا مشخص شود جمع‌آوری اطلاعات از سوی نهادهای امنیتی درباره کارزار انتخاباتی ترامپ قانونی بوده یا نه.

در همین حال، دونالد ترامپ در واکنش توییتی منتشر کرد و نوشت: از گزارش مولز چیزی عوض نشد. دلایل غیرمکفی بود و بنابراین، در کشور ما یک نفر بی‌گناه است. پرونده بسته شد! از شما ممنونم.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین