کد خبر: ۵۹۲۴۱۷
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲

چلسی قهرمان لیگ اروپا شد: بدون شکست

با دو گلی که ادن آزار، ستاره بلژیکی چلسی زد، این تیم موفق شد با پیروزی ۱-۴ مقابل آرسنال قهرمان لیگ فوتبال اروپا شود.
آفتاب‌‌نیوز :
این اولین قهرمانی مائوریتسیو ساری، سرمربی ایتالیایی چلسی طی ۲۹ سال دوران مربی‌گری‌اش بود. او گرچه پس از بازی چهره‌ای احساساتی داشت و در زمین همراه با بازیکنانش جشن گرفت، اما بعید به نظر می‌رسد که فصل آینده هم در لندن باقی بماند. به نظر می‌رسد که ادامه دوران حرفه‌ای این مربی ۶۰ ساله در یوونتوس رقم خواهد خورد.

بهترین بازیکن این مسابقه ادن آزار ستاره ۲۸ ساله چلسی بود که به نظر می‌رسد او هم قصد ترک تیم را دارد. او که به احتمال زیاد راهی رئال مادرید خواهد شد، پس از بازی گفت: "به نظرم این به نوعی خداحافظی من بود اما در فوتبال شما نمی‌توانید از چیزی مطمئن باشید. ما در چند روز آینده تصمیم می‌گیریم و تنها هدف من پیروزی در این فینال بود. شاید حالا وقت قبول یک چالش جدید رسیده باشد."

چلسی قهرمان لیگ اروپا شد: بدون شکست

آزار هفت سال پیش با ۳۲ میلیون پوند از لیل فرانسه راهی چلسی شد. او که در ۳۵۲ بازی ۱۱۰ گل برای این تیم زد در حالی چلسی را ترک می‌کند که آبی‌های لندن از دو پنجره نقل و انتقالات محروم هستند و نمی‌توانند بازیکن جدیدی بخرند.

این همچنین نخستین شکست اونای امری، سرمربی اسپانیایی آرسنال در لیگ اروپا بود؛ تورنمنتی که به نظر می‌رسید او متخصص قهرمانی در آن است. امری سه بار پیاپی همراه با سویا قهرمان لیگ اروپا شده بود که آخرین آن‌ها سال ۲۰۱۵ در بازل و مقابل لیورپولِ یورگن کلوپ بود.

شکست در فینال به معنی میلیون‌ها پوند ضرر برای آرسنال بود. آرسنال که در لیگ برتر فوتبال انگلستان نتوانسته بود سهمیه حضور در لیگ قهرمانان اروپا را بگیرد، با قهرمانی در این مسابقات می‌توانست سهمیه حضور در لیگ قهرمانان سال آینده را کسب کند. به این ترتیب آرسنال فصل آینده هم باید در همین لیگ اروپا بازی کند.

چلسی قهرمان لیگ اروپا شد: بدون شکست

این پنجمین قهرمانی چلسی در اروپا بود. آخرین باری که آبی‌های لندن موفق شدند در اروپا قهرمان شوند در همین لیگ اروپا بود که در سال ۲۰۱۳ جام قهرمانی را در آمستردام بالای سر بردند.

در این مسابقه به دلیل دوری مسافت و مشکلات پخش بلیت فقط ۵۰۰۰ نفر از تماشاگران دو تیم توانسته بودند خودشان را به آذربایجان برسانند و دیدن ورزشگاه نیمه خالی المپیک باکو، وضعیت خاصی به فینال لیگ اروپا داده بود.

گل اول این باری را اولیویه ژیرو، مهاجم فرانسوی چلسی وارد دروازه تیم سابق خودش کرد و بعد از گل هم خوشحالی نکرد. او دروازه پترچک را باز کرد که سال‌ها سابقه حضور در باشگاه چلسی را داشت و مثل خود او مقابل تیم سابقش ایستاده بود.

چک یکی از پر افتخارترین دروازه‌بان‌های فوتبال انگلیس و جهان است که اعلام کرده بود پس از این بازی بازنشسته خواهد شد. او در دوران حرفه‌ایش ۸۵۰ بازی داشت که در ۳۶۷ مسابقه توانست، دروازه‌اش را بسته نگه دارد. این دروازه‌بان ۱۲۴ بار پیراهن تیم ملی فوتبال جمهوری چک را پوشید و در دوران فوتبالش ۱۸ جام را تصاحب کرد. این دروازه‌بان ۳۷ ساله ۴۹۴ بار برای چلسی و ۱۳۹ بار برای آرسنال بازی کرد.

چلسی با قهرمانی در باکو توانست فصل را با یک جام تمام کند. این تیم در جام اتحادیه فوتبال انگلیس هم به فینال رسیده بود اما آن مسابقه را در ضربات پنالتی به منچستر سیتی واگذار کرد.

چلسی این فصل گرچه در لیگ انگلیس چندان درخشان نبود اما در لیگ اروپا عملکردی فوق‌العاده داشت و توانست پس از ۱۵ بازی با ۱۲ پیروزی، ۳ تساوی و بدون قبول حتی یک شکست قهرمان شود.

نگاهی به آمار و ارقام بازی

چلسی برنده پنجمین فینال خود در تورنمنت‌های مهم اروپایی شد و در این زمینه در رتبه دوم میان تیم‌های انگلیسی پس از لیورپول (پیروزی در ۸ فینال) قرار دارد.

آرسنال برای اولین بار پس از شکست ۱-۵ مقابل بایرن مونیخ در سال ۲۰۱۷ در یک مسابقه اروپایی ۴ گل خورد. آخرین باری که یک تیم انگلیسی در فینال جام یوفا/لیگ اروپا چهار گل خورد به سال ۲۰۰۶ و شکست ۰-۴ میدلزبورو مقابل سویا بازمی‌گردد.

چلسی پس از منچستر یونایتد در فصل ۸-۲۰۰۷ لیگ قهرمانان فوتبال اروپا، اولین تیم انگلیسی است که بدون باخت قهرمان یک تورنمت مهم اروپایی شده است (۱۲ پیروزی و ۳ تساوی).

آرسنال حالا در پنج فینال از شش فینال اخیر اروپایی خود بازنده شده، که چهار باخت اخیر این تیم متوالی بوده است. (جام برندگان جام ۱۹۹۵، جام یوفا ۲۰۰۰، لیگ قهرمانان ۲۰۰۶ و لیگ اروپا ۲۰۱۹).

چلسی در رقابت‌های فصل ۱۹-۲۰۱۸ لیگ اروپا در ۱۲ مسابقه برنده شد و فقط اتلتیکو مادرید رکورد بهتری در این مسابقات دارد (۱۳ پیروزی در فصل ۱۲-۲۰۱۱).

اولیویه ژیرو پس از آلن شیرر (در فصل ۵-۲۰۰۴ برای نیوکاسل) تبدیل به اولین بازیکنی شد که برای یک باشگاه انگلیسی در یک تورنمنت مهم اروپایی ۱۱ گل زده است.

چلسی این بازی را در حالی آغاز کرد که یک بازیکن انگلیسی هم در ترکیب نداشت. دفعه قبلی که یک باشگاه بدون حتی یک بازیکن از کشورش در فینال یک تورنمنت مهم اروپایی حاضر شد، اینتر میلان در فینال لیگ قهرمانان ۲۰۱۰ بود که مقابل بایرن مونیخ به زمین رفت.

منبع: بی بی سی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین