کد خبر: ۵۹۲۹۲
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۲
در گفتگو با آفتاب مطرح شد:

هشدار بیادی درباره کاهش اختیارات شوراها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نایب رئیس شورای شهر تهران با انتقاد از محدودیت‌های اخیر ایجاد شده برای شوراهای اسلامی شهر و روستا در نتیجه لایحه اصلاح قانون شوراها، اظهار داشت تفکری در بدنه اجرایی کشور و مجلس وجود دارد که اساسا با وجود شوراها و ارتقا و قوت گرفتن آنها مخالف است. این تفکر یک جریان است و به یک یا چند نفر محدود نمی‌شود.

این در حالی است که پس از ارائه اصلاح قانون شوراها از دولت نهم به مجلس هفتم، بخش عمده‌ای از اختیارات این نهاد مدنی توسط مجلس حذف و پس از ارائه به شورای نگهبان، اکثر قریب به اتفاق دیگر اختیارات شوراها نیز توسط شورای نگهبان قانون اساسی حذف شد. 

«حسن بیادی» در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب با بیان اینکه «تفکری در بدنه اجرایی کشور و مجلس وجود دارد که هر کجا دستش برسد مانع از شکل‌گیری شوراها می‌شود» افزود: برای حل و فصل مشکلات مردم راهی جز مشارکت دادن آنها در امور وجود ندارد و تحقق این مشارکت با تقویت شوراها ممکن است در غیر این صورت تصمیم‌گیری‌ها به جای خرد جمعی برعهده افراد قرار داده می‌شود. 

انتقاد ابتکار از قانون جدید شوراها [کلیک کنید]

وی در توضیح این مسأله گفت: برخی مدیران و مسئولین هستند که همواره از خرد جمعی در تصمیم‌گیری‌ها فرار می‌کنند و به تصمیمات احساسی روی می‌آورند که نتیجه این رویکرد به رادیکالیسم می‌انجامد. 

نایب رئیس شورای شهر تهران، تفکر فوق را منبعث از مشکلات موجود در تهران دانست و توضیح داد: به علت تأثیرگذاری بسیار بالای شوراهای دوره دوم و به خصوص شورای دوم تهران بر فضای سیاسی اجتماعی کشور عده‌ای دوست ندارند تا شوراها قدرت بگیرند بنابراین به مقابله با اختیارات آن برخاسته‌اند. 

وی با بیان اینکه «تشکیل شوراها از اولین دستورات امام راحل بوده که در هفت اصل قانون اساسی هم به آن اشاره شده است» اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین راه‌های تحقق وحدت ملی تقویت نهاد شوراها است. 

نایب رئیس شورای شهر تهران یکی دیگر از راه‌های ایجاد اتحاد ملی را توجه بیشتر مسئولان به خرد جمعی بیان کرد و گفت: اگر خرد جمعی بر امور حاکم شود، حرکت‌ها بر اساس فکر و تحمل خواهد بود و بی‌توجهی به خرد جمعی باعث آن می‌شود که حرکت‌ها بر اساس رادیکالیسم و احساسات باشد که این مسأله می‌تواند به ضرر کشور و نظام تمام شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین