کد خبر: ۵۹۳۰۶۹
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۶

وزیران خارجه هلند و آمریکا درباره ایران گفت‌وگو می‌کنند

وزیر خارجه هلند گفت که در دیدار با همتای آمریکایی‌ خود درباره ایران و ونزوئلا گفت‌وگو خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری رویترز، استف بلاک وزیر امورخارجه هلند پس از ورود مایک پمپئو همتای آمریکایی‌اش به این کشور با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به ارائه جزئیاتی درباره دیدارش با پمپئو در لاهه پرداخت.

وی نوشت: ما درباره ایران، ونزوئلا، تعهدمان برای رسیدگی به فعالیت‌های مخرب سایبری و تعهد قوی خود به اتحاد فراآتلانتیک گفت‌وگو خواهیم کرد.

وزیران امورخارجه آمریکا و هلند قرار است روز دوشنبه (امروز) در حاشیه کنفرانسی در لاهه با یکدیگر دیدار کنند.

به گزارش ایسنا، مایک پمپئو روز یک‌شنبه نیز در حالی که برای شرکت در یک نشست غیر رسمی و محرمانه به سوئیس سفر کرده بود، گفت که آمریکا آماده مذاکره بدون پیش شرط با ایران است اما لازم است که ایران مانند یک کشور عادی رفتار کند.

وی در یک کنفرانس خبری با همتای سوئیسی خود در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شد: چالش‌هایی واقعی در ایران وجود دارد که نه در اثر تحریم‌های اقتصادی، بلکه به دلیل چهل سال حکومت در آنجا به وجود آمده‌اند.

وزیر امورخارجه آمریکا در حالی از آمادگی کشورش برای مذاکره بدون پیش شرط سخن گفته است که پیش‌تر ۱۲ شرط برای آغاز گفت‌وگو با ایران مطرح کرده بود، شروطی که البته ایران هیچ اعتنایی به آنها نکرد و حتی مقامات مختلف کشورمان تاکید کردند که در شرایط فعلی و تا واشنگتن به ایران احترام نگذارد و رفتار خود را اصلاح نکند، تهران با این کشور وارد مذاکره نخواهد شد.

پمپئو در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روند اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: دنیا باید بداند که ما به دقت نظاره‌گر این هستیم که ایران چگونه به برجام پابند است که این نه تنها شامل آب سنگین می‌شود، بلکه در برگیرنده مقدار اورانیوم غنی‌شده‌ای است که در حال ذخیره کردن آن هستند. ما با دقت این را که چند سانتریفیوژ مستقر دارند و اینکه آیا واقعاً آن‌ها را فعال یا بارگذاری خواهند کرد رصد می‌کنیم. ما بسیار به فکر این موضوعات هستیم.

وزیر امورخارجه آمریکا پیش از سوئیس نیز به آلمان سفر و در دیدار با مقامات این کشور درباره ایران گفت‌وگو کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی کشورمان در واکنش به اظهارات پمپئو مبنی بر آمادگی بدون پیش شرط آمریکا برای مذاکره با ایران گفت: برای جمهوری اسلامی ایران بازی با کلمات و بیان اهداف پنهانی در قالب کلمات جدید ملاک عمل نیست؛ بلکه تغییر رویکرد کلی و رفتار عملی ایالات متحده آمریکا در قبال ملت ایران ملاک است که تاکید آقای پمپئو مبنی بر تداوم کارزار فشار حداکثری بر ایران نشان دهنده تداوم رویکرد نادرست قبلی است که لازم است اصلاح شود.

همچنین وندی شرمن، معاون وزیر امورخارجه و نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران در زمان ریاست جمهوری اوباما در واکنش به این اظهارات پمپئو در صفحه توئیتر خود نوشت: عکس گرفتن با رهبر کره شمالی، دونالد ترامپ را به نتیجه دلخواهش نرساند. حالا وی به دنبال امتحان کردن شانس خود با ایران است.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین