کد خبر: ۵۹۳۱۴
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۳
«خبر خوش هسته‌ای» از نگاه خبرگزاری فرانسه

نه دوباره ایران به فشارهای شورای امنیت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در آستانه اعلام «خبر خوش هسته‌ای» از سوی ایران خبرگزاری فرانسه گزارش داد محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران قصد دارد باردیگر با اعلام مرحله جدیدی در پیشرفت‌های هسته‌ای کشورش فشارهای غرب را نادیده بگیرد. بنابه این گزارش اگر خبر خوش هسته‌ای احمدی‌نژاد حاوی پیشرفت‌های جدی در برنامه هسته‌ای ایران باشد می‌تواند به افزایش تنش میان تهران و غرب منجر شود.

احمدی نژاد پیش از این قول داده بود در آینده نزدیک «خبر خوش هسته‌ای» را اعلام خواهد کرد. سایر مقامات ایرانی از افشاء این خبر امتناع کرده‌اند. بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه هدف ایران نصب سه هزار سانتریفوژ در تاسیسات هسته ای نطنز است و پیش بینی می‌شود خبر جدید هسته ای نیز در راستای همین مساله باشد. بنا به اعلام مقامات ایرانی آنها تا کنون توانسته دو آبشار 164 تائی از سانتریفوژ را نصب کند.

خبر گزاری فرانسه در ادامه به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد ایرانی‌ها هزار سانتریفوژ را در مراحل مختلف نصب قرار داده‌اند اما گاز هگزافلوراید تنها به یک سوم از این سانتریفوژها تزریق شده است.

بنابه این گزارش ایران در آوریل گذشته و در تداوم برنامه هسته‌ای‌اش اعلام کرد توانسته با موفقیت غنی سازی اورانیوم در سطح 5/3 درصد را انجام دهد. این میزان برای تولید سوخت هسته‌ای کافی است اما برای ساخت بمب اتم غنی سازی اورانیوم باید در سطح 90 درصد انجام شود. بنا به این گزارش با وجود امیدواری غرب مبنی بر اینکه ایران پس از آزادی نظامیان انگلیسی موضع آرام‌تری در برنامه هسته‌اش اتخاذ کند اما باردیگر اعلام کرد حاضر به بحث در مورد حقوق قانونی خود نیست.

در همین راستا محمدعلی حسینی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: ما می‌توانیم در مورد نگرانی‌های طرفهای درگیر در مساله صحبت کنیم اما حقوق قانونی ما در زمینه هسته‌ای نیاز به بحث ندارد . وی افزود: ما کاری برخلاف معاهده منع تکثیر هسته‌ای انجام نداده‌ایم پس هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای تعلیق نداریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین