کد خبر: ۵۹۳۱۴۹
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹

سکوت امنیتی در پکن در سالگرد سرکوب تیانانمن/ نگرانی حقوق بشری تایوان و واشنگتن

سی‌امین سالگرد سرکوب مرگبار تیانانمن در چین با سکوت و تدابیر شدید امنیتی و جنگ لفظی با آمریکا بر سر گزارش حقوق بشری چین همراه شد.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری رویترز، تدابیر امنیتی سنگینی در نزدیکی و محل اصلی این میدان در جریان بوده و هیچ نشانه‌ای از برگزاری اعتراضات یا مراسمی در یادبود این حادثه وجود نداشت. همچنین صدها نیروی لباس‌شخصی پلیس بر این میدان و اطراف آن نظارت داشتند و در محل‌هایی هویت افراد را بررسی می‌کردند و صندوق عقب خودروها را بررسی می‌کردند. هزاران تن از گردشگران در محل ایست‌های بازرسی در صف ایستادند تا بتوانند به این میدان وارد شوند.

به خبرنگاران خارجی نیز اجازاه ورود به میدان داده نشده است و پلیس نسبت به هرگونه عکس‌برداری هشدار می‌دهد.

در چین علناً به سالگرد این سرکوب خونین پرداخته نمی‌شود و دولت این کشور نیز به طور رسمی به آن اشاره نمی‌کند. این واقعه همچنین محل نزاع میان چین و بسیاری از کشورهای غربی است.

در همین حال گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند، مقامات چین مخالفان را در آستانه سالگرد این واقعه سرکوب کرده‌اند. عفو بین‌الملل می‌گوید، پلیس ده‌ها تن از فعالان را در هفته‌های اخیر بازداشت یا تهدید کرده یا آنان را در حبس خانگی قرار داده است.

شرکت‌های ارائه کننده اینترنت چینی نیز خبر داده‌اند که میزان شناسایی و مسدود شدن محتواهای مربوط به سرکوب ۱۹۸۹ در میدان تیانانمن با دقت بی‌سابقه‌ای در حال صورت گرفتن است.

همچنین وزیر دفاع چین در نشستی امنیتی در سنگاپور گفته است، این سرکوب تصمیمی "درست" بوده و به ثبات موجود در چین از زمان این حادثه تا کنون اشاره کرده است.

دولت تایوان نیز از دولت چین درخواست کرده که با استقبال از دموکراسی از این سرکوب "صمیمانه" عذرخواهی کند. رییس جمهوری تایوان در مطلبی در فیسبوک نوشته است: دولت چین نه تنها قصد ندارد از اشتباهات گذشته خود عذرخواهی کند، بلکه به سرپوش گذاشتن بر حقیقت ادامه می‌دهد. مطمئن باشید که تایوان قطعاً از دموکراسی و آزادی دفاع می‌کند. فارغ از تهدیدات و مداخله‌ها و تا زمانی که من رییس جمهور هستم تایوان زیر فشار تسلیم نخواهد شد.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز از پکن درخواست کرده که با آزادی همه زندانیان مبارزه با سوء استفاده از حقوق بشر در چین سالگرد سرکوب خونین تیانانمن را گرامی بدارد.

پامپئو در این باره گفت: چنین اقدامی آغازی بر ابراز تمایل حزب کمونیست برای احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خواهد بود.

به دنبال اظهارات پامپئو درباره این واقعه، سفارت چین در آمریکا امروز "نارضایتی شدید" خود را از این سخنان ابراز کرده و در بیانیه‌ای اظهارات این وزیر آمریکایی را از روی "غرور و تکبر" دانسته و آن را مداخله در امور داخلی چین توصیف کرده است.

این سفارتخانه همچنین اظهار کرده است: وضعیت حقوق بشر در چین در بهترین حالت خود در طول تاریخ قرار دارد.

چهارم ژوئن سی‌امین سالگرد سرکوب جنبش اعتراضی دانشجویان در سال ۱۹۸۹ در چین است. جنبشی که با کشتار صدها نفر و به زندان انداختن هزاران تن خاموش شد. سخن گفتن درباره این جنبش هنوز در این کشور تابوست.

سه دهه پیش در میدان تیانانمن جنبش اعتراضی دانشجویان به خاک و خون کشیده شد. خانواده قربانیان هم از موج سرکوب در امان نماندند. آنها را نیز بازداشت کردند، در حصر خانگی نگهداشتند یا به نقاطی دور دست تبعید کردند. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر از پایان ماه مه به این سو کنترل و تعقیب «مادران تیانانمن» از سوی حکومت چین شدت گرفته است.

بیش از ۱۰۰ هزار نفر از ۱۵ آوریل ۱۹۸۹ تا ژوئن همان سال علیه سرکوب و فساد دولتی در میدان تیانانمن در حرکتی اعتراضی شرکت کردند. روز چهارم (تا ششم) ژوئن همان سال سربازان ارتش چین و تانک‌های آن دست به قتل عام دانشجویان که در میدان جمع شده بودند، زدند. صدها نفر کشته شدند. شمار واقعی قربانیان تا امروز روشن نشده است. هزاران نفر زخمی شدند یا به زندان افتادند.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین