کد خبر: ۵۹۳۱۹
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۸۶ - ۰۰:۲۶

سایه ابهام بر فراز تحولات کره شمالی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ایالات متحده برای اقناع کره شمالی به توقف فعالیت‌های هسته‌ای به هر وسیله‌ای متوسل می‌شود. با وجود تاکید صریح بر عدم صدور مجوز برای فروش تسهیلات کره شمالی به سایر کشورها، اولین مرحله از فروش تسلیحات با اعزام کشتی‌های حامل تسلیحات به اتیوپی آغاز شد. بدین ترتیب پیونگ یانگ بار دیگر پا را از بسته پیشنهادی ایلات متحده و سایر کشورهای حاضر در مذاکرات شش جانبه فراتر گذاشت. 

به گزارش «واشنگتن تایمز»، مجوز فروش تسلیحات کره شمالی به اتیوپی توسط مقام های نه چندان رده بالا صادر شده است و هنوز مشخص نیست که آیا ردپایی از حقوق دان های کره‌ای در این معامله وجود دارد یا خیر.

در ماه ژانویه نیز زمانی که اتیوپی در حال جنگ با سومالی بود، خرید تسلیحات از پیونگ‌یانگ را آغاز کرد. البته در آن زمان مبارزه با سومالی از اهداف بلندمدت آمریکا در منطقه بود و به همین دلیل ایرادی بر آن وارد نبود. به گزارش سرویس های اطلاعاتی، در این محموله قطعات تانک و سایر تجهیزات نظامی به صورت جداگانه حمل می شد.

البته با وجود تصریح قطعنامه شورای امنیت بر لزوم بازرسی تمامی محموله‌های صادر شده از کره شمالی به سایر کشورها، بازرسی دقیقی از این محموله به عمل نیامد. ارزش مالی این محموله نیز در حال حاضر زیر سوال رفته است.

کاخ سفید تا چند روز گذشته خبر انتقال این تسلیحات را برروی وب سایت خود قرار داد. با این وجود سخنگوی وزارت امور خارجه از هرگونه اظهار نظر در این زمینه سرباز زد. وی تنها به تاکید بر لزوم اجرای مفاد قطعنامه شواری امنیت اکتفا کرد.

اتیوپی و سایر کشورهای آفریقایی که پیش از این تسلیحات مورد نیاز خود را از اتحاد جماهیر شوروی سابق تهیه می‌کردند ظرف چند سال اخیر برای تامین این تسلیحات به کره شمالی روی آوردند. این در حالی بود که ایالات متحده تا کنون چندین بار متعهد شده بود که کشورهایی نظیر کره شمالی را به عدم خرید تسلیحات از پیونگ یانگ تشویق کند.

کره شمالی فعالیت‌های خود را متوقف می‌کند
«‌بیل ریچاردسون» فرماندار نیویورک که رهبری هیات آمریکایی اعزامی به کره شمالی را برعهده دارد اعلام کرد که این کشور آمادگی کامل برای به تعلیق درآوردن فعالیت‌های هسته‌ای خود را داراست. به گفته این مقام آمریکایی، پیونگ یانگ برای عاری سازی روابط با واشنگتن اعلام آمادگی کرده است.

ریچاردسون و هیات اعزامی برای بررسی نحوه عملکرد پیونگ یانگ با توجه به نزدیک شدن به ضرب الاجل زمانی از پیش تعیین شده راهی این کشور شده بود.

براساس آخرین توافق انجام گرفته میان اعضای حاضر در مذاکرات شش جانبه ، چهاردهم آوریل آخرین فرصت پیونگ یانگ برای به تعلیق درآوردن فعالیت های هسته ای این کشور است. ریچاردسون در گفتگو با «ان‌بی‌سی» گفت: برای نخستین بار کره شمالی به توافق انجام گرفته با سایر اعضا پایبند است. این کشور در حل حاضر خواهان برقراری روابط مسالمت آمیز با ایالات متحده است.

ریچاردسون در ادامه تاکید کرد که در حال حاضر از نظر پیونگ یانگ مسئله اصلی خلع سلاح هسته‌ای است.

ریچاردسون و هیات همراه برای بررسی اوضاع سربازان امریکایی حاضر در جنگ با کره به این کشور سفر کرده اند و این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان رسیدگی به پرونده هسته ای از اولویت های هیات اعزامی است. کارشناس ارشد کابینه بوش در امور کره شمالی نیز از اعضای حاضر در این هیات است.
ریچاردسون پیش از این در دهه 1440 و سال 2005 میلادی به کره شمالی سفر کرده بود.

بازرسان آژانس به کره می‌روند
نماینده ارشد کره شمالی در مذاکرات شش جانبه، در دیدار با اعضای هیات اعزامی از جانب جورج بوش، ‌اعلام کرد که کشورش آمادگی پذیرفتن بازرسان سازمان ملل را دارد. البته استرداد مبلغ 25 میلیون دلار از اموال بلوکه شده پیونگ یانگ پیش شرط ورود بازرسان به کره شمالی است.

معاون وزیر امور خارجه کره شمالی کیم گی توان در دیدار با بیل ریچاردسون و آنتونی پرینسیپی بر دعوت کشورش از بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای تاکید کرد. کیم در این دیدار از مشکلات کره شمالی برای متوقف کردن فعالیت هسته‌ای اصلی ترین راکتور این کشور سخن گفت.

آنتونی پرینسیپی نیز در این‌باره گفت: مقامات کره شمالی می‌توانند مقدمات این تعلیق را فراهم کنند، اما تعلیق کامل در این مدت کوتاه غیرممکن و سخت است.

در حال حاضر، کره شمالی برای تعهد به مفاد آخرین توافقنامه با کشورهای حاضر در مذاکرات شش جانبه با مشکلات فراوانی رو به رو است. براساس توافق سیزدهم فوریه، کره شمالی باید لیست تسهیلات هسته‌ای خود را به بازرسان آژانس تحویل دهد.

دیدار نماینده ارشد کره شمالی با مقام‌های آمریکایی در حالی صورت گرفت که خبرنگاران برای مدت کوتاهی مجوز  ورود به داخل را دریافت کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین