کد خبر: ۵۹۳۲۹۴
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۸
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

روش های درمان معتادان بازنگری می‌شود

سخنگو و معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری گفت: بنا داریم با افزایش مدت زمان نگهداری معتادان از سه ماه به 6 ماه تا 2 سال، در درمان آنان بازنگری کرده و افرادی توانمند و بدون بازگشت به گذشته تاریک به جامعه تحویل دهیم.
روش های درمان معتادان بازنگری می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

سردار سعید منتظرالمهدی روز یکشنبه ضمن یادآوری این موضوع که با افزایش مراکز نگهداری و درمان معتادان، کمتر شاهد حضور این افراد در سطح شهر هستیم، اظهار داشت: در کل کشور 10 مرکز با ظرفیت 5 هزار نفر توسط سازمان بسیج راه اندازی شده که نمونه های ایجاد شده آن، مرکز شهید زیادیان در تهران و 2 مرکز دیگر در کرمان و قم است.

وی ادامه داد: همچنین مرکز سروش با ظرفیت 1500 نفر توسط نیروی انتظامی ایجاد شده است که تا پنج هزار نفر امکان افزایش ظرفیت دارد. در این میان مرکز فشافویه هم زیرنظر سازمان زندان ها با ظرفیت پنج هزار نفر در حال فعالیت است. این مراکز، افراد زیر 15 سال و بالای 64 سال را نمی پذیرند.

منتظرالمهدی درباره مراجعه این افراد توضیح داد: این افراد معتادان متجاهری هستند که خود به این مراکز مراجعه نمی کنند و در سطح شهر جمع آوری شده اند.

وی یادآور شد: در شهرهای مشهد و قم هم 2 مرکز نگهداری برای زنان داریم که تحت نظارت و با مجوز در حال فعالیت هستند. راه اندازی مرکزی برای بازپروری زنان در شهر تهران هم در دستورکار قرار دارد و تا راه اندازی، این زنان را با هزینه ستاد به کمپ های خصوصی معرفی می کنیم.

منتظرالمهدی درباره تعداد کمپ های خصوصی در حال فعالیت هم اذعان داشت: نزدیک به هفت هزار مرکز ترک سوءمصرف مواد مخدر در حال فعالیت هستند که مجوز کار آنان توسط وزارت بهداشت صادر می شود و اصل نظارت با وزارت بهداشت است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه با راه اندازی مراکز، دیگر کمبود محل نگهداری معتادان نداریم، گفت: این کمپ ها، تک بُعدی نیستند که فقط صرف نگهداری و ترک باشند بلکه با مشاوره و مددکاری، روی تقویت ابعاد شخصیتی و هویتی افراد هم فعالیت می کنند. همچنین شماره 09228 پاسخگوی معتادان نیازمند مشاوره است.

سرانه درمان معتادان افزایش می یابد

منتظرالمهدی با اشاره به اینکه روزانه 16 هزار تومان برای هر معتاد هزینه می شود، گفت: نزدیک به ۱۴ هزار و 600 نفر معتاد در تهران و حدود ۱۵ هزار نفر در مابقی استان ها در مراکز بازپروری و کمپ های ماده 16 ستاد مواد مخدر نگهداری می شوند.

وی افزود: این مبلغ 16 هزار تومان روزانه برای هر نفر افزایش خواهد یافت و بخش عمده ای از این افراد زیرنظر تیم درمانی روانشناختی و روان درمانی قرار می گیرند چرا که با سه ماه نگهداری نمی شود معجزه کرد. بر همین اساس تلاش می کنیم این مدت را به 6 ماه تا 2 سال ارتقا دهیم. در این مدت هم به یادگیری حرفه می پردازند و کسب درآمد می کنند.

مساجد و سازمان های مردم نهاد، یاوران ستاد مبارزه با مواد

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره وضعیت منطقه هرندی و پاکسازی آن به نقش مساجد و سازمان های مردم نهاد اشاره کرد و گفت: در منطقه هرندی نزدیک به 300 هزار نفر یعنی 7 هزار خانوار ساکن هستند. تلاش کردیم با دستگیری قاچاقچیان و خرده فروشان و پلمپ 90 منزل مسکونی و 567 اتاق و تخریب 21 منزل مسکونی بی صاحب، امنیت و آرامش و ثبات را به این منطقه از تهران بازگردانیم و در این مسیر 17 مسجد در منطقه با فعالیت و برگزاری مراسم مختلف جشن و برپایی سفره های افطاری به ادامه روند پاکسازی کمک کردند.

باید قرارها را بیشتر کنیم تا فرارها کمتر شود

منتظرالمهدی با بیان این موضوع که پیشگیری از اهداف اصلی و اولویت ستاد است اظهار داشت: پیشگیری از جنس های مختلف و در سطوح مختلف را در ایستگاه خانواده، مدرسه و مجامع آموزشی پایه قرار دادیم.

وی افزود: خانواده نخستین و مهمترین ایستگاه پیشگیری است که تلاش داریم با ایجاد فرصت گفت و گو در خانواده به این امر بپردازیم. متاسفانه امروزه به دلیل مشغله کاری پدران و مادران، گفتمان از میان اعضای خانواده رنگ باخته و شاهد فرزندانی رها شده هستیم.

به بیان وی، امروزه نوعی فرار از خانواده ها در حال ایجاد شدن است که بخشی از آن به دلیل حضور در فضای مجازی شکل گرفته است و بخشی هم به دلیل عدم آموزش و آگاهی. ما باید قرارها را بیشتر کنیم تا فرارها کمتر شود.

وی ادامه داد: در این راستا، ما هم بر روی آگاهی پدران و مادران و هم تقویت تاب آوری روانی فرزندان کار می کنیم تا با به کار بردن قدرت «نه گفتن» از بسیاری خطرات احتمالی مصون بمانند و در برابر سختی ها خم شود اما نشکند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر این موضوع که در این دو حوزه آگاهی و آموزش از همه پلتفرم ها رسانه ای استفاده خواهیم کرد، گفت: از همه سرمایه های اجتماعی که می توانند در این حوزه فعالیت کنند دعوت به همکاری می کنیم چرا که زمانی به موفقیت نایل خواهیم شد که همه در این آوردگاه سهم خود را انجام دهند.

وی درباره همکاری ستاد با آموزش و پرورش یادآور شد: به تازگی تفاهمنامه ای با عنوان طرح «یاریگر هم باشیم» میان ستاد مبارزه با مواد مخدر و آموزش و پرورش به امضاء رسید که از مهر ماه همزمان با زنگ مدارس در تمامی مقاطع حتی مهدکودک ها اجرایی خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین