کد خبر: ۵۹۳۳۳۰
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴

برگزاری مراسم بزرگداشت ۷۵ سالگی نبرد نرماندی

رهبران سیاسی کشورهای مختلف برای بزرگداشت آغاز عملیات نرماندی در جنگ جهانی دوم گردهم آمدند. این از بزرگ‌ترین عملیات آبی-خاکی در تاریخ جنگ‌های جهان به شمار می‌رود.
برگزاری مراسم بزرگداشت ۷۵ سالگی نبرد نرماندی
آفتاب‌‌نیوز :

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، الیزابت دوم ملکه بریتانیا، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و جاستین ترودو نخست وزیر کاناد مهمانان مراسم بزرگداشت نبرد نرماندی (روزی دی) در شهر بندری پورتسموث در جنوب بریتانیا هستند.

دولت بریتانیا بزرگ‌ترین نمایش نظامی ارتش بریتاینا در تاریخ اخیر را تدارک دیده بود. در این نمایش شمار زیادی از سربازان، کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی و مهمانان افتخاری از جمله ۳۰۰ نفر از جانبازان جنگی شرکت کردند. هر کدام از آنها که روی صحنه رفتند، با تشویق گسترده حضار روبرو شدند.

برگزاری مراسم بزرگداشت ۷۵ سالگی نبرد نرماندی

در این مراسم در کنار موسیقی و رقص، برخی از رهبران اوراقی از دفترچه خاطرات خود را خواندند. از جمله ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، جاستین ترودو و امانوئل مکرون. دونالد ترامپ یک دعا خواند. پس از نمایش نظامی ملکه الیزابت سخنرانی کرد و در سخنانش از جانبازان تقدیر نمود. او هم‌چنین از هزاران سربازی که در این روز کشته شدند یاد کرد و گفت: «قهرمانی، شجاعت و فداکاری آنها هرگز فراموش نمی‌شود».

ملکه ۹۳ ساله بریتانیا برخلاف دیگران خاطرات شخصی از جنگ جهانی دوم دارد. در پایان هواپیماهای جنگی جدید و قدیمی بسیاری بر فراز پورتسموث به پرواز درآمدند و یک کشتی جنگی توپ پایان مراسم را شلیک کرد.

این روز در عین حال سومین و آخرین روز از دیدار ترامپ از بریتانیا بود. از او و همسرش، ملانیا در ضیافت بزرگی در کاخ باکینگهام پذیرایی شد. ترامپ روز سه‌شنبه چهارم ژوئن نیز با ترزا می نخست وزیر بریتانیا گفت‌وگو کرد.

در روز ششم ژوئن سال ۱۹۴۴ و در جریان جنگ جهانی دوم قوای متحدین به بخشی از خاک فرانسه که به اشغال آلمان درآمده بود، وارد شدند. بخش بزرگی از این نیروها از بندر پورتسموث راه خود را به سوی نورماندی از مسیر کانال مانش در پیش گرفتند. این عملیات نقشی تعیین کننده در سرنوشت جنگ جهانی دوم داشت.

"روز دی" سمبل رهایی اروپا از ناسیونال سوسیالیسم آلمان هیتلری و شروع روند پیروزی یک جنبش دمکراتیک در جهان به شمار می‌رود. اما این روز در عین حال یادآور جنگی خونین با ده‌ها هزار کشته و زخمی است.

"روز دی" در حقیقت فردا، روز ششم ژوئن است که مراسمی برای آن در ساحل نورماندی برگزار می‌شود. ترامپ در این مراسم هم شرکت می‌کند. همینطور ۳۰۰ جانباز باقی مانده از جنگ نیز به یاد مسیر خطرناکی که سربازان بسیاری در سال ۱۹۴۴ آنرا طی کردند، از راه دریا به آنجا برده می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین