کد خبر: ۵۹۳۷۱۸
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷

فست فودهایی که بلای جان مردم هستند

فشارخون جزو بیماری‌های غیر واگیرداری است که با تغییر سبک زندگی، کنترل به موقع و هم‎چنین تغذیه کنترل می‌شود اما اگر کنترل این بیماری از دست ما خارج شد، می‌تواند زمینه ساز و یا ریزفاکتور‌های خطرناکی مانند سکته مغزی و انواع سکته‌های قلبی شود و به دلیل بی‌اطلاعی ۴۰ درصد از مردم در کشور بیماری خاموش نامیده شده چرا که فرد مبتلا اگر از این بیماری خود اطلاعی نداشته باشد با عوارض جبران ناپذیری همراه خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :

با تغییر سبک زندگی و هم‌چنین نوع تغذیه در مردم و مصرف بیش از حد نمک این بیماری رشد بسیاری داشته تا جایی که سالانه ۱۰۰ هزار ایرانی به دلیل بیماری فشار خون جان خود را از دست می‌دهند استان قم هم از این قاعده مستثنی نیست و ۵۰ درصد از افراد بالای ۳۰ سال را درگیر این بیماری یا همان قاتل خاموش قرن کرده است. رشد بیش از حد مصرف انواع غذاهای آماده و فست فودی و هم‌چنین مصرف بی‌رویه نمک، کم تحرکی و چاقی عواملی است که ناخواسته فرد را گرفتار این بیماری می‌کند.

با رشد شهر نشینی و تغییر سبک زندگی از سنتی به سوی مدرنیته بی‌شک شیوه جدیدی از تغذیه را بین مردم باب کرده است این مهم را با گذر در گوشه گوشه شهرها می‌توان پی برد وجود انواع رستوران‌های ایرانی و فرنگی، فست فودی‌ها و فلافل فروشی ها، جوانان و نوجوانان را بی‌شک به سمت خود جذب کرده و با توجه به وجود نمک در این غذاهای آماده می‌توان این امر را عاملی برای رشد فشارخون در بین خانواده‌ها دانست.

با فست فود و غذاهای فرنگی مخالفتی نداریم ولی باید نهادی این وسط باشد تا بر نحوه ارائه این نوع غذاها نظارت کند تا مردم با خیال راحت این نوع غذاها را استفاده کنند. میانگین نمک استاندارد، وجود روغن سالم و غیره می‌تواند خانواده را از وضعیت این غذاهای آماده و فست فودی مطلع کند تا با خیالی آسوده از این غذاها استفاده کنند ولی متاسفانه با توجه به زائر پذیر بودن شهر قم و جذب گردشگر رشد قارچ گونه انواع فلافل فروشی ها، انواع فست فودها را به همراه داشته که باید در این امر نهادهای مسئول نظارت‌ها را بیشتر کنند.

۳۰ درصد از قمی‌ها پر فشاری خون دارند که ممکن است درصدی هم از بیماری خود بی‌خبر باشند و با سکته‌های ناگهانی از این بیماری مطلع شده که دیگر کار از کار گذشته باشد لذا یک طرح بسیج همگانی و ملی در سراسر کشور در حال اجرا است «طرح بسیج کنترل فشارخون» در افراد بالای ۳۰ سال، خانم‌های باردار و هم‌چنین بیماران کلیوی اجرا شده تا افرادی که به این بیماری مبتلا هستند شناسایی و بیماری کنترل شود چرا قاتل خاموش در جامعه شهری ما در حال جولان است و ما بی‌خبریم.

رشد قارچ گونه فست فودها به جای مراکز تفریحی در قم

یک شهروند قمی می‌گوید: شهر قم یک شهر زیارتی است و به همین دلیل فست فودی‌ها و انواع ساندویچ‌ها با فاصله بسیار اندکی از هم در خیابان‌های این شهر خودنمایی می‌کند ما با فعالیت این نوع فست فودی‌ها مخالف نیستیم ولی بعضی از این فلافلی‌ها و فست فودهای غذاهای غیر بهداشتی دارند نظارتی بر درصد میزان نمک، شیوه نگهداری روغن بکار رفته در این نوع غذاها نیست و این مهم جان و سلامت مردم را نشانه رفته است.

محمد بیگدلی می‌افزاید: شهر قم از مکان‌های تفریحی محروم است لذا خانواده‌ها در تعطیلات ناچار هستند به رستوان یا فست فودی رفته و لحظه‌ای را در کنار هم باشند این عامل باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود که از عوامل مهم فشارخون است سبک زندگی ما قمی‌ها هم تغییرکرده است.

یک بانوی قدیمی قمی هم اظهار می‌کند: در گذشته خانواده‌ها غذاهای سنتی ایرانی و مختص شهر خود را استفاده می‌کردند به هرحال با رشد شهرنشینی انواع غذاهای تازه و فرنگی هم وارد سفره های ما شد در حالی که غذاهای اصیل ایرانی و سنتی قم به لحاظ بهداشتی قابل قبول هستند ولی وقتی خود رسانه ملی تبلیغ انواع فست فود و رستوران‌های فرنگی می‌کند چطور انتظار دارند که خانواده‌ها سبک زندگی ایرانی داشته باشند.

سیده فاطمه موسوی می‌افزاید: قم زائرسرا است ولی اگر در هرکدام از رستوران‎های قم قدمی بزنی اسمی از غذاهای سنتی قم وجود ندارد مانند آبگوشت قنبید، تنها چیزی که دیده می‌شود فقط انواع پیتزا و یا فست فود و غذاهای آماده و فلافل است که سلامت خانواده و جوانان را به خطر انداخته است.

نقش خانم‌های خانه دار در سلامت خانواده

یک شهروند قمی می‌گوید: باید خانم خانه به عنوان مدیرسبک تغذیه خانواده را مدیریت کند وقتی خانم خانه در غذاهای خود میزان نمک مصرفی، نوع روغن و نوع غذای خود را به بهترین شکل انتخاب کند می‌توان از ابتلا به بیماری پیشگیری کرد چرا که علاج واقعه قبل از وقوع می‌باشد ولی وقتی در خانه انواع غذاهای آماده سرو شود بیماری مانند دیابت و فشارخون بیشتر و باید بودجه خانواده برای درمان هزینه شود.

رضا صدرایی که خود فرهنگی است بیان می‌کند: من در کلاس درس به دانش آموزانم فعالیت بدنی و ورزش را نیاز بدن و از مصرف بیش از حد نمک و انواع غذاهای آماده آن‌ها را برحذر می‌کنم ولی باید صدا و سیما هم در تغییر سبک زندگی و الگوی تغذیه مناسب همکاری کند.

به گفته او، وقتی خانواده از سن بسیار پایین گوشی و تبلت برای کودک می‌خرند کودک ساعت‌ها با آن بازی می‌کند این امر باعث کم فعالیتی او شده و کم تحرکی در جامعه بیشتر می‌شود. بازی با گوشی و ساعت‌ها نشستن پای آن کم تحرکی را بیشتر و این عامل باعث ابتلا به فشارخون می‌شود.

ابتلای ۳۰ درصد از قمی‌ها به فشارخون

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قم می‌گوید: براساس نتایجی که از پرونده‌های سلامت ۹۵ درصد از مردم قم به دست آمده متوجه می‌شویم که ۳۰ درصد از مردم قم به پر فشاری خون مبتلا هستند و این امر باید بیشتر بررسی شود.

ابوالفضل ایرانی‌خواه می‌افزاید: ۴۰ درصد از افراد مبتلا به فشارخون از بیماری خود اطلاعی ندارند این موضوع بسیار خطرناک بوده و این افراد زمانی از فشار خون خود مطلع شده که یا با سکته مغزی، قلبی در بیمارستان هستند.

کنترل فشارخون برای ۳۰۳ هزار قمی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قم از اجرای طرح بسیج کنترل فشارخون در قم خبر داده و بیان می‌کند: از هر پنج ایرانی یک نفر گرفتار فشار خون است لذا طرح بسیج کنترل فشارخون در دو مرحله به طور ملی اجرا می‌شود که طرح نخست آن از ۱۸ اردیبهشت ماه تا ۱۷ خرداد تنها به امر اطلاع رسانی و آگاهی اجرا و در مرحله دوم افراد شناسایی می‌شوند.

حسن ایزانلو می‌افزاید: از ۱۸ خرداد تا ۱۵ تیرماه افراد بالای ۳۰ سال با غربالگری شناسایی و برای کنترل فشارخون آن‌ها برنامه‌هایی ارائه خواهد شد اطلاعات این افراد در سامانه ثبت می‌شود. در قم ۳۰۳ هزار نفر تحت کنترل این طرح قرار می‌گیرند یعنی ۵۰ درصد از جمعیت قم تحت پوشش این طرح هستند.

به گفته او، ۸۹ پایگاه سلامت،۲۷ ایستگاه سیار،۶ بیمارستان دولتی و مراکز بهداشت در روستاها تحت پوشش این طرح هستند و مردم با مراجعه به این مراکز از فشارخون خود مطلع می‌شوند.

منبع: شفقنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین