کد خبر: ۵۹۳۸۴۵
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲

اظهار نظر زنگنه درباره میزان ثروت بابک زنجانی

زنگنه به سر و صدای اخیر ایجاد شده از سوی بابک زنجانی واکنش نشان داد.
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر نفت اعلام کرده است: «فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتماً چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم؛ حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم؛ نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.

پیش از این اصغر هندی، نماینده حقوقی وزارت نفت در گفتگویی با ایرنا در پاسخ به اینکه آیا شایعه تهدید وزیر نفت از سوی بابک زنجانی پیش از جریان‌سازی‌های اخیر علیه وزیر نفت صحت دارد، اظهار داشت: در ادامه جلساتی که با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط برای تبادل نظر درباره مسائل مرتبط با پرونده در زندان و با حضور بابک زنجانی برگزار می‌شود، چهارشنبه اول خرداد ۹۸ نیز جلسه‌ای تشکیل شد که در آن‌جا آقای زنجانی ادعاکرد که استیضاح آقای زنگنه در مجلس رأی خواهد آورد.وی گفت: زنجانی گفته است: به زودی جای ما با هم عوض خواهد شد و من آزاد و شما زندانی می‌شوید!

زنگنه در گفتگوی مبسوط خود، امروز توضیحاتی درباره پرونده زنجانی داد و افزود: طبق گزارش کارشناسی، اموالی که طی سال‌های گذشته ارزیابی شده حدود ۲ هزار میلیارد تومان می‌شود که البته مبلغ ارزیابی ۶۰۰ میلیون دلار با نرخ دلار آن زمان بود، این اموال در اختیار وزارت نفت است، اما فروش نرفته، هرچند می‌خواهیم آنها را بفروشیم، زیرا به پولش نیاز داریم، باقیمانده طلب وزارت نفت به جز بهره آن بیش از ۲ میلیارد دلار است و زنجانی باید این مبالغ را پرداخت کند، البته بعید می‌دانم چنین پولی نیز داشته باشد، پول دارد اما نه در این حد و اندازه، زیرا اکنون ۲ میلیارد دلار می‌شود ۲۵ هزار میلیارد تومان که به یقین زنجانی چنین پولی ندارد.

وی تاکید کرد: به احتمال زیاد شرکایی در خارج وجود ندارند. البته کارگزارانی دارد ولی شریک معنا و مفهوم دیگری دارد. به نظرم این مسائل جنگ روانی است و می‌خواهد فشار بیاورد که چنانچه در یک بانک حساب باز شود، پول می‌دهند، البته بانکی که برای باز کردن حساب پیشنهاد داده ۱۰ میلیون دلار سرمایه‌اش است و ۲۰۰ میلیون دلار بدهی دارد. آن هم در یک کشور بسیار کوچک، اما سوال این است چطور می‌توان در این بانک حساب باز کرد، مانند اینکه بخواهی در کوزه کوچک، یک دریاچه را جا بدهی.

وی در پاسخ به این سئوال که ارزیابی شما از اینکه برخی افراد و گروه‌های همسو با زنجانی این روزها بی‌محاباتر از گذشته به وزارت نفت می‌تازند، چیست؟گفت: بخش اصلی کار ما صبوری و حوصله است، چاره‌ای نیست. آنها می‌خواهند نفت را زمین بزنند و چنانچه نفت را زمین بزنند کشور را زمین زده‌اند، زیرا بخش مهمی از کشور به نفت وابسته است و نفت و دیپلماسی دو بخش مهم برای کشور در کنار بانک مرکزی به شمار می‌آیند، البته باید پولی باشد تا بانک مرکزی عملیاتی‌اش کند، منظور پول نفت، پتروشیمی، گاز و… است، بخش مهمی از صادرات غیرنفتی ایران نیز در حوزه پتروشیمی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد:اگر بتوانند نفت را زمین بزنند برای‌شان اتفاق خوبی افتاده است و اکنون عده‌ای با به کارگیری بعضی رسانه‌ها براین اساس عمل می‌کنند، البته ما نیز در حد توان خود پاسخ می‌دهیم اما آتش توپخانه آن‌ها شدید است.

او گفت: آقای دادستان یا معاون دادستان نظرشان این بوده که برای اتمام حجت، یک حساب در خارج باز شود که بابک زنجانی پول‌های ادعایی خود را واریز کند و وزارت نفت هم از بانک مرکزی درخواست کردکه اجازه افتتاح حساب بدهد، البته بانک مرکزی معتقد است که این بانک معرفی شده توسط وی، بی‌اعتباری است و قرار بر این بوده که چنانچه پول به این حساب واریز شد، زمانی تسویه حساب شود که پول به حساب مورد نظر دولت ایران و بانک مرکزی و شرکت نفت واریز شود.

نمی‌خواهم زندان بروم

وی در جواب این پرسش که برخی می‌گویند؛ شما نمی‌خواهید مصیبت زندان پس از دوره وزارت را به جان بخرید و این موضوع سبب کندی کارها و پایین آمدن قدرت ریسک شما شده، آیا شما با این تحلیل موافقید؟ شما حاضرید به زندان بروید؟ چه کسی حاضر است کار و خدمت کند و پس از آن به زندان برود؟ هیچکس نمی‌خواهد به چنین مرحله‌ای برسد، در مورد همکاران من هم نباید به این شکل باشد و باید آن‌ها امنیت کافی داشته باشند. ما اکنون در وزارت نفت فعالیت‌های بسیاری انجام می‌دهیم که نمی‌گویم خلاف قانون است اما از رویه‌های متعارف خارج است که در مورد انجام این کارها اجازه گرفته‌ایم و تصمیمات در یک گروه می‌شود و برای همه تصمیم ها مصوبه داریم. باید کار را با دقت و حوصله پیش برد نه با عجله، البته این تأمل سبب نمی‌شود که در انجام کارها تأخیر شود.

وی در پاسخ به این سئوال که می‌گویند به تازگی شما اختیارات بسیاری از سران سه قوه گرفته‌اید، درست است؟ تاکید کرد: این را آقای ضرغامی (رئیس سابق صدا و سیما) گفته بودند، من هم شنیده‌ام اما نمی‌دانم این اختیارات تام که به من داده‌اند، چیست؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین