کد خبر: ۵۹۳۹۲
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۹
واکنش جامعه اطلاعاتی امریکا به خبر خوش

سیا: ایران در قدرت اتمی خود اغراق می‌کند!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا در واکنش به ورود ایران به مرحله صنعتی تولید سوخت هسته‌ای با ابراز تردید درباره این موفقیت ادعا کرد «بر اساس اطلاعات موجود ایرانیها قادر نیستند در شرایط کنونی این تعداد سانتریفوژ را به حرکت درآورند. از این رو این اقدام ایران فقط بزرگ‌نمائی توانائیهای اتمی و فریب غرب است».

بنا به نوشته روزنامه فایننشیال تایمز، این مقام اطلاعاتی آمریکا گفت: جامعه اطلاعاتی آمریکا ارزیابی خود را در مورد توانائی‌های هسته‌ای ایران تغییر نداده است. براساس اطلاعات امریکا، ایران تا اوایل دهه آینده قادر به ساخت بمب اتم نخواهد بود. 

وی افزود: ارزیابی‌هایی که معتقدند ایران تا سال 2009 قادر به تولید اورانیوم مورد نیاز برای ساخت بمب اتم خواهد بود در صورتی به حقیقت می‌پیوندد که بتواند تمام سانتریفوژهایش را بدون ایجاد مشکل به حرکت درآورد چیزی که بنا به گفته این مقام اطلاعاتی آمریکا در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست.

فایننشیال تایمز در ادامه به نقل از این مقام آمریکایی که نخواسته نامی از وی آورده شود مدعی شده است: ایران با بزرگ‌نمایی توانائی هسته‌اش می‌خواهد بازی فریب و گمراه کردن غرب را شروع کند. وی افزود: اکنون بیش از آنکه تعداد سانتریفوژهای نصب شده در تاسیسات هسته‌ای نطنز مهم باشد نحوه عملکرد آنها مهم است.

این روزنامه آمریکایی می‌افزاید ظاهراً پیشرفت آرام برنامه هسته‌ای ایران که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش شده حاکی از آن است که دستگاههای سانتریفوژ ایران به اندازه کافی درست کار نمی‌کنند و گرم شدن بیش از حد آنها عامل ناکارآمدی آنها محسوب می‌شود و به همین دلیل نیز محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران از بیان دقیق تعداد سانتریفوژهای نصب شده در نطنز خودداری کرده است.

بنا به این گزارش ایران پیش از این نیز اعلام کرده بود قصد دارد سه هزار سانتریفوژ را در تاسیسات هسته‌ای نطنز و با هدف تولید سوخت هسته‌ای در مقیاس صنعتی نصب کند. محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی نیز در ماه فوریه به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: ایران ظرف شش ماه آینده می‌تواند نصب این تعداد سانتریفوژ را به پایان برساند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین