کد خبر: ۵۹۴۲۱۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
موسوی، رهنورد و کروبی هنوز تحت حصر خانگی قرار دارند

ادامه اختلاف اصولگرایان و اصلاح‌طلبان درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ به روایت خبرگزاری فرانسه

یک دهه از زمان برگزاری انتخاباتی تلخ در ایران گذشت. پس از آن انتخابات بود که اتهام تقلب در انتخابات مطرح شد.
ادامه اختلاف اصولگرایان و اصلاح‌طلبان درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ به روایت خبرگزاری فرانسه
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس سیاسی- خبرگزاری "فرانسه" در گزارشی درباره حوادث پس از انتخابات 88 در ایران می‌نویسد: "تظاهرات گسترده‌ای در آن روزها در شهرهای بزرگ به خصوص در تهران روی داد. جهان با شگفتی به آن روزهای ایران نگاه می‌کرد. جنبشی موسوم به جنبش سبز با تظاهرات در خیابان به انتخاب دوباره احمدی‌نژاد به عنوان رییس‌جمهوری اعتراض داشت و خواستار بازنگری مستقل نتایج آرای ماخوذه شد. در آن روزها ظهور تلفن همراه مجهز به دوربین و گسترش استفاده از اینترنت در ایران بدان معنا بود که امکان انتشار گسترده تصاویر اعتراضات ایجاد شده بود."

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ خبرگزاری فرانسه افزوده است: یکی از بازداشت‌شدگان آن روزها "احمد زیدآبادی" روزنامه‌نگار بود. او که پس از حوادث انتخابات بازداشت شد، می‌گوید رویداد آن روزها تلخ و ناامیدکننده بود و موجب سرخوردگی و یاس در جامعه شد. "امیر محبیان" تحلیگر اصولگرا اما می‌گوید در آن سال دولت متوجه شد که مخالفان‌اش و آمریکا در یک صف قرار گرفته‌اند. او می‌گوید دولت از قدرت کامل خود برای کنترل وضعیت استفاده کرد".

این خبرگزاری در ادامه می‌نویسد: "مناظره‌های تلویزیونی به خصوص میان "میرحسین موسوی" نامزد مخالفان و "محمود احمدی‌نژاد" رییس‌جمهوری وقت در تاریخ جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی بود که در مشارکت 85 درصدی در انتخابات نقش داشت و منجر به تمدید زمان رای گیری تا نیمه‌های شب شد."

خبرگزاری "فرانسه" در ادامه می‌نویسد: "اصلاح‌طلبان به زودی ادعا کردند که خطوط تلفن همراه نمایندگان‌شان در مراکز رای‌گیری قطع شده‌اند و بسیاری از ناظران موفق به ورود به مراکز رای‌گیری نشده‌اند. پس از آن بود که دفتر ستاد موسوی در یکی از مناطق مرکزی تهران توسط نیروهای امنیتی بسته شد. موسوی در یک نشست مهم خبری خود را نامزد پیروز در انتخابات معرفی کرد. شمارش نهایی رسمی آرا اما نشان داد که احمدی‌نژاد با نزدیک به 63 درصد آرای ماخوذه پیروز شده است. ظرف مدت چند ساعت پس از آن، دامنه تظاهرات در اکثر شهرهای بزرگ ایران گسترش یافت. احمدی‌نژاد در جمع هواداران‌اش، مخالفان خود و معترضان به نتیجه انتخابات را "خس و خاشاک" خواند. پس از درخواست مخالفان برای بازشماری آرا، زمانی که 10 درصد از صندوق‌های رای‌گیری بازشماری شد اعلام شد که احمدی‌نژاد دوباره پیروز بوده است. این موضوع اما مخالفان را راضی نکرد. اعتراضات خیابانی ادامه یافت تا فوریه 2011 میلادی که موسوی و کروبی تحت حصر خانگی قرار گرفتند که هنوز هم ادامه دارد".

"علی شکوری‌راد" از سیاستمداران اصلاح‌طلب می‌گوید از آن زمان به این سو مردم ایران با مسائلی غیر از انتخابات مانند اقتصاد درگیر شده‌اند.

"محبیان" اما معتقد است که از آن زمان به این سو مردم با ساختار نظام سیاسی در ایران به مصالحه و آشتی رسیده‌اند. او می‌گوید: "جمهوری اسلامی ایران زندگی اجتماعی مردم را فراتر از برخی از اقدامات اسمی محدود نمی‌کند و در عوض مردم نیز درجه‌ای از حمایت از دولت را در حال حاضر پذیرفته‌اند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Austria
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
13
4
اصلاح طلب ها یا باید رای بیارند یا اگه نیارند تقلب شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
11
6
در ترکیه کودتا شد بسیاری از کار بر کنار و زندانی و اعدام شدند. در ایران فتنه گران طلبکارند و بسیاری از آنان حتی پست هم گرفته اند.
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
0
11
همه خبردارن چی شد چی نشد نیازی به گفتن نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
3
1
احمدی نژاد کجایی ، لااقل در اوج تحریم و آشوب دغدغه گرانی دلار وسکه را داشتی ، اما الان حداکثر میگویند نخرید و نخورید !؟!؟!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین