کد خبر: ۵۹۴۵۶
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۰

اخطار مسکو به ایران درباره پدافند بوشهر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دولت روسیه، ایران را از انجام هرگونه آزمایش تسلیحات پدافند هوایی در اطراف نیروگاه بوشهر بدون اعلام قبلی به متخصصان روسی مشغول به کار در آنجا به شدت بر حذر داشت. انتقاد مسکو از شلیک آزمایشی پدافند ایران در نیروگاه اتمی بوشهر پس از آن صورت گرفت که سحرگاه جمعه گذشته (6 آوریل) ارتش و سپاه پاسداران در یک مانور مشترک اعلام نشده به مدت حدود 20 دقیقه به شلیک پدافند هوایی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «سرگئی نوویکف» سخنگوی آژانس اتمی روسیه با انتقاد از مانور اعلام نشده ایران گفت: «درمحلی که ایران در ساعت پنج صبح ششم آوریل سال میلادی جاری موشک‌های پدافند هوایی خود را آزمایش کرد، 2000 روسی مشغول کار بود‌ه‌اند».

وی افزود: «در آن زمان متخصصان روسی را از این آزمایش با خبر نکرده بودند و این متخصصان در مسیر توپخانه قرار داشتند که البته به نظر ما، این کار بر روی خود سایت نیز ایجاد مشکل می‌کند علاوه بر اینکه منجر به توقف کار توسط کارشناسان می‌شود.»

در ماه‌های اخیر ایران مانورهای نظامی دفاعی را جهت آزمایش سلاح‌های خود در این منطقه انجام داده است. در آخرین مانورها که در اواخر ماه مارس پایان یافت، تمرینات نیروی دریایی ایران در شمال و میانه خلیج فارس صورت گرفت که شهر بوشهر در کنار خلیج فارس را نیز پوشش می‌داد.

همزمان با سخنگوی آژانس اتمی روسیه، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز با انتقاد از این مانور اعلام نشده تصریح کرد که کرملین در این خصوص به تهران اخطار فوری داده است». میخائیل کامینین خطاب به آژانس خبری اینترفاکس گفت: «سفارت روسیه در تهران تعجب خود را از این عمل اعلام داشت و از تهران خواست تا قبل از هرگونه مانور یا آزمایش سلاح در آن منطقه، پرسنل درحال کار روسی را مطلع نماید.»

بوشهر اولین محل پروژه نیروگاه اتمی ایران است که به کمک روسیه در حال ساخت می‌باشد. اگرچه این دو کشور در ابتدای سال جاری میلادی در خصوص عدم پرداخت به موقع جهت ساخت رآکتور بوشهر دچار کشمکش شدند، اما روسیه مدت‌هاست به تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران بی‌توجهی می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین