کد خبر: ۵۹۴۷۹۰
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰

درباره مديافت چه می‌دانید؟

با خود گفتم، مدیافت شايد كارى است شبيه آنچه كه مادران و مادر بزرگ‌هايمان انجام می‌دهند. آنها سر زانوهاى رفته و پاره را تكه‌دوزى مى‌كردند و یا وصله مي‌زدند، يقه‌هاى پيراهن مردانه را پشت و رو مي‌كردند و یا از این قبیل کارها که انجام می‌دادند ... اما واقعا مدیافت چیست؟
درباره مديافت چه می‌دانید؟
آفتاب‌‌نیوز :

ثمر کوه‌بر* - چندى پيش در صفحات مجازى مشغول چرخ زدن بودم كه تبليغى توجهم را جلب كرد روى تبليغ نوشته بود "با ما مديافتى شويد. دوره آموزش مديافت...."چند لحظه‌اى ذهنم درگير شد، مديافت!! اولين چيزى كه به ذهنم رسيد اين بود كه حتما اين هم چيزى شبيه بازيافت است! بعد فكر كردم شايد كارى است شبيه آنچه كه مادران و مادر بزرگ‌هايمان انجام می‌دهند. آنها سر زانوهاى رفته و پاره را تكه‌دوزى مى‌كردند و یا وصله مي‌زدند، يقه‌هاى پيراهن مردانه را پشت و رو مي‌كردند و یا از این قبیل کارها که انجام می‌دادند ... با خودم گفتم اينكه احتياج به دوره آموزشى ندارد!

به بالاى صفحه نگاه كردم تبليغ در صفحه يكى از اساتيد به نام در حوزه مد و لباس بود .حسابى كنجكاو شدم كه بدانم اين آموزش چيست كه براى اولين بار در كشور اجرا مي‌شود و پويشى نيز به اين نام شكل گرفته و از طراحان لباس دعوت به همكارى شده؟ براى يافتن جواب معما دست به كار شدم ...

درباره مديافت چه می‌دانید؟

 

مديافت چيست؟
اگر سرى به كارگاه‌ها و توليدى‌هاى پوشاك (چه صنعتى و چه سنتى) بزنيم، علاوه بر مقدار زيادى خرده پارچه و اضافات خرجكار و ساير دورريزها، تعدادى لباس مشاهده مي‌كنيم كه به دلايل مختلفى به مرحله فروش نرسيده و همینطور در انبارها باقى مي‌ماند. لذا، اين رويه هم از لحاظ اقتصادى براى توليدكنندگان مقرون به صرفه نيست و هم آسيب جدى به محيط زيست خواهد رساند.

اخيراً در كنار شاخه هاى مختلف طراحى مدولباس شاخه اى جذاب و خلاقانه redress design به چشم ميخورد كه عده زيادى از طراحان و هنرمندان را به خود جذب نموده است. در اين شاخه طراحان و هنرمندان خلاق و خوش ذوق با استفاده از تكه پارچه هاى دور ريز ،انواع تزيينات وخرجكار و تكنيكهاى مختلف پارچه‌سازى و سوزن‌دوزى روى لباس‌هاى مستعمل يا از رده خارج شده، لباس يا اكسسورى جديدى طراحى و اجرا  و مجدداً انها را وارد بازار مي‌نمايند. بسيارى از افراد از كارخانه ها و توليدى‌ها اين اجناس را با قيمت بسيار پايين خريدارى نموده و پس از اعمال تغييرات و ايجاد ازرش افزوده بر كالا آن را مجدداً به عنوان يك كالاى جديد و گاهى با كاربرى متفاوت وارد بازار مي‌کنند.

درباره مديافت چه می‌دانید؟

از سال گذشته در ايران بر اساس همين شاخه از طراحى لباس، به همت استاد ارجمندم دكتر آفاق اميريان و با همكارى بنياد ملى مد ولباس كشور، پويش جديدى به نام مديافت شكل گرفت و از طراحان خلاق دعوت شد در اين پويش شركت كرده و با طراحى و الگو سازى مجدد روى البسه و كيف و كفش و... محصولات جديدى به مراتب ارزشمندتر توليد نمايند.

اين پويش با هدف آموزش نيروهاى فعال و رونق بخشيدن به كسب و كار طراحان و توسعه كارافرينى آغاز بكار نمود و مورد استقبال عده كثيرى از موسسات و طراحان و توليدكنندگان قرار گرفت چنانچه در هشتمين جشنواره بين‌المللى مد و لباس فجر خوش درخشيد.

درباره مديافت چه می‌دانید؟

مزاياى مديافت
اين پويش و آموزش با بازآفرينى آثار جديد علاوه بر حفظ محيط زيست و ايجاد اشتغال براى گروهى از افراد، به كسب و كارها از جمله کسب و کار خانگی هم رونق بخشیده، چرا که با ايجاد ارزش افزوده بر محصولات بلا استفاده و بازگرداندن آنها به چرخه توليد به اقتصاد جامعه رونق مي‌دهد.

درحال حاضر، رونق توليد و حمايت از كالاى ايرانى از اهداف مهم فرهنگ جامعه به شمار مي‌رود، لذا براى فعالان در اين حوزه توليد آرزوى توفيق روز افزون دارم.

 

* فارغ‌التحصیلکارشناسی رشته  طراحی لباس - دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد 11

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین