آفتابنیوز : آفتاب: طرح حذف کنکور قرار بود یکشنبه 19 فروردین در دستور کار مجلس قرار گیرد اما به علت مخالفت وزارت علوم با طرح حذف کنکور که دلایل آن مشکلات اجرایی و مخالفت بسیاری از نمایندگان عنوان شد این طرح فعلا از دستور کار مجلس خارج شده است. «احمد شیرزاد»، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ششم دراینباره معتقد است «حذف کنکور در شرایط فعلی که میزان تقاضا برای آموزش عالی بیش از ظرفیت آن است از واقعیتها به دور است. بنابراین آزمون ورودی باید وجود داشته باشد.»
شیرزاد در گفتوگو با خبرنگار سیاسی آفتاب افزود: اگر طرح حذف کنکور ناسنجیده مطرح شده باشد، در مرحله اجرا با مشکلات فراوانی مواجه و اجرایی نخواهد شد.
وی در عین حال اظهار داشت: اما واقعیت دیگر این است که برگزاری کنکور به شیوه فعلی، مشکلات و پیامدهای نامطلوب بسیاری دارد. زیرا سرنوشت متقاضی در یک آزمون چند ساعته تعیین میشود و ممکن است متقاضی به دلایل مختلف در یک جلسه نتواند همه آمادگیهای خود را بروز دهد.
به گفته وی، سنجش تحصیلی بایستی به طور مستمر صورت گیرد. یعنی طی دوران تحصیلی، سنجش مستمر برای دانشآموز انجام شود و ملاک قرار گیرد.
شیرزاد در ادامه به پیامدهای برگزاری کنکور به شیوه تستی اشاره و خاطرنشان کرد: شیوه سنجش تستی در آموزش و پرورش کشور ما ایجاد اختلال جدی کرده و دانشآموزان به محتوای مطالب کتابهای درسی توجه ندارند و نوعا روشهایی یاد میگیرند که آنها به جواب تستی نزدیک کند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ششم معتقد است: در یک شیوه مناسب گزینش دانشجو بایستی مجموعهای از سوابق تحصیلی و آزمونهای متعدد استاندارد شده ملاک قرار گیرد. به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش اگر بتواند برخی از آزمونهای دوران متوسطه را به شکل استاندارد برگزار کند، میتواند در پذیرش دانشجو توسط دستگاهها مورد توجه قرار گیرد.
شیرزاد در ادامه به تلاشهای مجلس ششم درخصوص رفع مشکلات و ارائه راهکارهای مناسب برای کنکور اشاره و گفت: در مجلس ششم قدمهای جدی برای این مساله برداشته شد که متاسفانه با اواخر دوره مجلس مواجه شد و فرصت برای بررسی آن ایجاد نشد و تاکنون نیز یک طرح مشخص در این مورد به تصویب نرسیده است.
وی تاکید کرد: در طرح مجلس ششم، پیشبینی کرده بودیم یک شورای تخصصی متشکل از نمایندگان وزارت علوم، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه آزاد بتوانند در امر سنجش و پذیرش دانشجو ضابطهگذاری کنند.
شیرزاد با بیان اینکه «در حال حاضر این اختیارات در سازمان سنجش متمرکز شده است»، تصریح کرد: هرچند سازمان سنجش کارآمدی بالا و تجربه بسیار خوبی در برگزاری آزمونهای سراسری دارد، اما معتقدم ایجاد تنوع در دستگاههای سنجش و پذیرشکننده و امکان توجه به نظرات سایر وزارتخانهها به خصوص آموزش و پرورش میتواند راهگشا باشد.