کد خبر: ۵۹۵۰۵
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۴
با اشاره به «خبر خوش اتمی» صورت گرفت

حمله سارکوزی و رویال به ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نیکولا سارکوزی، نامزد پیشرو در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با حمله به برنامه‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران ادعا کرد که مجهز شدن ایران به سلاح هسته ای غیر قابل قبول است. سارکوزی در ادامه ورود ایران به مرحله صنعتی غنی‌سازی را نگران کننده خوانده و افزود ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سارکوزی که از حمایت شیراک و احزاب میانه راست فرانسه برخوردار است با اشاره به اینکه باید مانع دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای شد، بر لزوم اجماع جهانی برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای بحران هسته‌ای ایران تاکید کرد.

سگولن رویال، رقیب اصلی سارکوزی برای ورود به کاخ الیزه نیز در سخنانی به شدت از ایران به علت نادیده‌گرفتن خواست جهانی و ورود به مرحله غنی سازی صنعتی انتقاد کرده و خواستار بازگشت ایران به مسیری شد که به باور وی «مسیر منطق» است.

در شرایطی که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با پرسش‌های متعددی در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران و نحوه برخورد و تعامل با این کشور روبرو شده‌اند تا کنون تنها ژان ماری‌لوپن، حاضر به حمایت از برنامه‌های هسته‌ای ایران شده است. رویال و سارکوزی دو نامزد پیشرو ترجیح داده‌اند در اظهارات خود بر لزوم همراهی و تبعیت ایران از خواسته‌های جهانی تاکید کنند. در این میان هرچند موضع سارکوزی به دلیل همراستایی وی با انگلیس و آمریکا قابل درک‌ است اما اظهارات رویال در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران، که پیش از این نیز با همین لحن بیان شده، به باور برخی کارشناسان سیاسی فرانسه ناشی از تلاش سوسیالیست‌ها است تا بهانه‌ای برای حمله به خود به دست احزاب راست ندهند.

در همین حال، «ژان ماری لوپن» نامزد حزب راستگرای فرانسه ضمن حمایت از ورود ایران به این مرحله حساس در فعالیت های هسته ای ایران، خاطرنشان کرد: برای دستیابی به بمب هسته ای، نیاز به 90 درصد غنی سازی است.

اولین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روز 22 آوریل (دوم اردیبهشت ماه 86) و دور دوم این انتخابات شش ماه مه (16 اردیبهشت ماه) برگزار خواهد شد. در این راستا، به ترتیب سارکوزی، رویال، فرانسوا بایرو و سپس ماری لوپن در صدر جدول نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه قرار دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین