کد خبر: ۵۹۵۱۸۶
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹

انگلیس به تصمیم ایران درباره افزایش تولید اورانیوم واکنش نشان داد

یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس در واکنش به تصمیم ایران برای افزایش تولید اورانیوم تا ۱۰ روز آینده مدعی شد چنانچه تهران از تعهداتش در برجام عدول کند، تمام گزینه‌ها بررسی خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس روز دوشنبه افزود: ما درباره نگرانی‌هایمان پیرامون برنامه ایران برای کاهش تعهداتش در برجام مواضع خود را روشن اعلام کرده‌ایم. اگر ایران تعهداتش را متوقف کند، تمام گزینه‌هایی را که در اختیارداریم بررسی خواهیم کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز در محل مجتمع آب سنگین اراک در جمع خبرنگاران گفت: تولید اورانیوم تا ۱۰ روز آینده (تا ششم تیرماه) از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهد کرد.

«بهروز کمالوندی» افزود: تولید اورانیوم ۴ برابر شده و شمارش معکوس برای گذشت از مرز ۳۰۰ کیلوگرم آغاز شده است. وی ادامه داد: از امروز به مدت ۱۰ روز یعنی تا ششم تیرماه از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهیم کرد.

کمالوندی بیان کرد: به‌محض اعلام، سرعت غنی‌سازی را سریع‌تر خواهیم کرد.

کمالوندی بیان کرد: اروپایی‌ها اظهار عجز کردند که توانایی انجام تعهدات را ندارند و جمهوری اسلامی بیشتر از این صبر نخواهد کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: پس از انجام دو اقدام انجام‌شده بر اساس گام اول بیانیه شورای عالی امنیت ملی، انجام اقدامات گام دوم (عبور از میزان غنی‌سازی ۳.۷ درصد) بیش از یک یا دو روز زمان نخواهد برد.

کمالوندی اظهار داشت: اگر برای کشورهای اروپایی مهم است برجام را حفظ کنند باید تلاش خود را بکنند و اقدامات جمهوری اسلامی کاملاً در چارچوب برجام است.

شورای عالی امنیت ملی ایران حدود یک ماه پیش در سالروز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام از کاهش تعهدات ایران در این توافق خبر داد و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج دربندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که برای پیاده‌سازی کامل برجام تلاش می‌کند. سفرای سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه هم پنجشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: ما فشار اقتصادی که مردم ایران با آن مواجه هستند را درک می‌کنیم و متعهد هستیم به همکاری با ایران ادامه دهیم تا هر چه سریع‌تر اولین تراکنش سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا (اینستکس) انجام شود.

اینستکس یا ساز وکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا یک ابزار ویژه مالی است که در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ (۱۱ بهمن ۱۳۹۷) توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، برای تسهیل تجارت غیر دلاری با ایران ایجاد شد.

طرف‌های اروپایی معتقدند که اینستکس از بهمن‌ماه گذشته تاکنون پیشرفت خوبی را طی کرده و گام‌های مؤثری برای هرچه سریع‌تر عملیاتی شدن آن برداشته است. با این حال تعلل اروپا در عملیاتی کردن این سازوکار، انتقادهایی را در ایران به همراه داشته است.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین