کد خبر: ۵۹۵۳۵
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۵
پیونگ یانگ به وعده‌اش عمل کرد

چراغ سبز جدید کره شمالی به جهان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کره شمالی سرانجام پس از مباحث فراوانی که حول تعهد به وعده خود در سطح جهانی به راه انداخت، اعلام کرد که طبق توافقنامه سیزدهم فوریه فعالیت راکتور هسته‌ای اصلی خود را متوقف کرده است. البته هنوز مشخص نیست که آیا فعالیت سایر تسهیلات این نیروگاه نیز متوقف شده است یا خیر.

به گزارش بی‌بی‌سی، پیونگ یانگ همزمان با فرارسیدن ضرب‌الاجل زمانی فعالیت نیروگاه اصلی خود را متوقف کرده است. این در حالی است که به گفته کارشناسان این کشور اولین گام برای عمل به توافق انجام گرفته را برداشته است.

پیش از این کره شمالی اعلام کرده بود که تا ترخیص کامل اموال خود، فعالیت‌های راکتور اصلی خود را به حالت تعلیق درنخواهد آورد. بدین ترتیب بحث اموال بلوکه شده پیونگ یانگ، روند همکاری این کشور با جامعه بین‌المللی را به حالت تعلیق درآورد. با وجود آن که هنوز مبلغ 25 میلیون دلار متعلق به پیونگ یانگ ترخیص نشده است اما روز گذشته در آخرین ساعات روز، پیونگ یانگ اعلام کرد که به تعهد خود عمل خواهد کرد.

معاون اول وزیر امور خارجه کره شمالی دراین‌باره گفت: ما به توافقی که در سیزدهم فوریه آن را امضا کردیم عمل خواهیم کرد. دلیلی برای بدبینی وجود ندارد. ما به توافق خود عمل می‌کنیم با این امید که امریکا نیز به وعده خود عمل کند.

کریستوفر هیل که نماینده ایالات متحده در این مذاکرات است نیز اعلام کرد که مسئله بلوکه اموال کره شمالی حل‌وفصل شده است.

در حالی که از هفته گذشته بحث بر سر تعهد کره شمالی به توافق انجام گرفته حالت جدی‌تری به خود گرفته بود، نمایندگان ایالات متحده تمامی تلاش خود را برای اقناع پیونگ یانگ به کار گرفتند. البته روز گذشته پیش از اقدام پیونگ یانگ در متوقف کردن فعالیت راکتور اصلی خود، کریستوفر هیل اعلام کرده بود که عمل نکردن پیونگ یانگ به تعهدات خود در روز چهاردهم آوریل به معنای خدشه‌دار شدن توافقنامه سیزدهم فوریه نیست.

پس از آن کریستوفرمیل اعلام کرد که پیونگ یانگ باید هر چه سریع‌تر اجازه ورود بازرسان آژانس به کشور را بدهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین