کد خبر: ۵۹۵۴۰۲
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹

این 2050 نفر مجهول‌الهویه‌اند!

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۲۰۵۰ نفر معلول و بیمار روانی مزمن مجهول‌الهویه در استان داریم که فاقد سرپرست هستند.
آفتاب‌‌نیوز :

حمیدرضا پوریوسف در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: افراد مجهول‌الهویه در مشهد شامل سالمند، معتاد، بیمارروانی مزمن و… هستند. ما چیزی حدود ۲۰۵۰ نفر معلول و بیمار روانی مزمن مجهول‌الهویه در استان داریم که فاقد سرپرست هستند. این‌ها معضل است. این افراد هویت ندارند. شناسنامه، کدملی ندارند و نمی‌توانند از سامانه تحول نظام درمانی بهره‌مند شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین بهزیستی و بیمه سلامت امضا شده است. بر اساس این توافق‌نامه پنج هزار نفر از افراد مجهول‌الهویه تحت درمان قرار می‌گیرند. ۱۰ درصد این تفاهم‌نامه سهم استان خراسان رضوی است.

پوریوسف خاطرنشان کرد: از این طریق برای سه ماه درمان و بستری‌شدن آن‌ها می‌توان کاری کرد. این کار کافی نیست اما شروع خوبی است و البته باید اقدامات دیگر نیز انجام شود. درمان این افراد هزینه‌بر است اما اگر این اقدام صورت گیرد می‌توان کاری انجام داد.

وی با بیان اینکه «یکی از اقدامات اصلی ما ایجاد حرفه برای زنان متجاهر در مرکز ماده ۱۶ است» اظهار کرد: ما در زمینه شغل برای زنان متجاهر کاملاً موفق نبوده‌ایم اما برنامه‌هایی برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم. این زنان بعد از بازپروری شخصیت، اخلاق و یادگیری حرفه بعد از خروج از مرکز، رفتارهای کم‌خطرتری خواهند داشت و زمینه جذب آن‌ها در مراکز حرفه‌وفن وجود دارد.

وی ادامه داد: ما طرحی به نام خانه‌های بین‌راهی و نیمه‌راهی داریم که از جمله اقدامات ما برای این زنان است اما این کار کم و محدود است و در حد استان خراسان رضوی نیست. در نظر داریم این زنان بعد از ترخیص از این مرکز به کار گرفته شوند، لذا برای این زنان خانه‌هایی در نظر گرفتیم. در مجموع اقدامات خوب صورت گرفته اما باید تکثیر شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه «در شهر مشهد ۷ شلتر داریم»، عنوان کرد: دو شلتر مخصوص سرپناه شبانه برای زنان است. در مشهد ۱۰ DIC که مرکز گذری کاهش آسیب اعتیاد داریم که دو مرکز آن مخصوص زنان است. خانم‌های متجاهر می‌توانند در روز از خدمات کارشناسی و بهداشتی این مراکز استفاده کنند.

پوریوسف بیان کرد: در این مراکز طرح موبایل سنتر (مرکز سیار) نیز اجرا می‌شود. برای این طرح یک کانکس برای جابجایی داریم. کیفیت خدمات خوب است اما کمیت خدمات پایین است. برای همه افرادِ نیازمند، خدمات نداریم.

وی افزود: افراد در بدو ورود به مرکز، غربال می‌شوند. کسانی که محکومیت قضائی یا مواردی این چنین در پرونده دارند از افراد دیگر جدا می‌شوند. افرادی که محکومیت قضائی داشته باشند و متجاهر بودن آن‌ها برای قاضی ثابت و خانواده آن‌ها را ترک کرده باشند، از بقیه جدا می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بعضی از افرادی که در این‌جا هستند به غیر متجاهر بودن جرم دیگری ندارد. این افراد آسیب‌های زیادی دیدند اما مجرم نیستند. بعضی از این افراد خانواده آن‌ها را ترک کرده و آسیب روحی و جسمی دیده‌اند.

پوریوسف یادآور شد: شهرداری زنان خیابانی گدا و متجاهری که در سطح شهر هستند، به بهزیستی تحویل می‌دهد. شهرداری با حکم قضائی این زنان را به‌زور به مراکز می‌آورند. بر اساس تحقیقات و گزارش‌های ما رفتارهایی مثل کتک‌زدن در این جمع‌آوری وجود ندارد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: من این ادعایی که در جمع‌آوری این زنان از کتک استفاده می‌شود را قبول ندارم. چون که این خانم‌ها با حکم قضائی به مراکز ما آورده می‌شوند، برایشان سخت است در یک محیط حفاظت‌شده به ترک پرداخته و از مواد دور باشند. من کتک‌زدن این زنان در زمان جمع‌آوری از سطح شهر را تأیید نمی‌کنم.

وی عنوان کرد: زنانی که به مرکز ماده ۱۶ می‌آورند، توسط پزشک معاینه می‌شوند. معاینات خاصی نیز انجام می‌شود که بیماری‌های آن‌ها شناسایی شود. این زنان در بدو ورود توسط پزشک و پرستار غربال می‌شوند.

پوریوسف اشاره کرد: برای درمان جسمی این زنان مشکل خاصی نداریم. در این مرکز معاینات و غربالگری توسط پزشک و پرستار انجام می‌شود. افرادی که به مراکز ماده ۱۶ می‌آیند، پرونده پزشکی و سلامت دارند که به صورت مرتب معاینات پزشکی انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: در صورت لزوم ماما این زنان را معاینه می‌کند. من قبول دارم که این افراد در معرض آسیب‌های جسمی بوده و هستند.

پوریوسف با بیان اینکه «مجهول‌الهویه‌بودن کودکان قاعده‌ای مثل تجاهر است»، گفت: مشهد شهر زیارتی است. سالانه ۳۰ میلیون نفر به مشهد می‌آیند. ماه عسل این موضوع می‌تواند کودکان مجهول‌الهویه باشد. بعضی از این کودکان شیرخوار هستند که در شیرخوارگاه نگهداری می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین