کد خبر: ۵۹۵۸۱۱
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳

پل گیشا جمع‌ آوری شد

بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان پل ۴۵ ساله نصر تهران (گیشا) جمع آوری شد؛ پلی که برای نگه داشتن آن به عنوان یک پل تاریخی تلاش فراوانی شد، اما به دلیل آنکه از پس آزمایشات بهسازی لرزه‌ای برنیامد و همچنین چون یکی از دلایل اصلی ترافیک بزرگراه جلال آل احمد عنوان شده بود، بالاخره جمع آوری شد.
آفتاب‌‌نیوز :

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران، در گفت وگو با «شرق»، درباره تعجیل در جمع آوری پل نصر و اقدامات آتی در بزرگراه جلال توضیحاتی ارائه داد. وی در پاسخ به این سوال که برداشتن این پل باعث ترافیک بسیار زیادی در بزرگراه جلال آل‌احمد و معابر مرتبط با این بزرگراه شده است، گفت: دلیل اصلی برداشتن این پل ناایمن بودن آن بود. به هر ترتیب، این محور مواصلاتی حتی با وجود پل گیشا هم یک محور پرتراکم و پرترافیک بود و حجم خودروهایی که از این معبر عبور می‌کردند، زیاد بودند و مردم ساعت ها در ترافیک این پل می‌ماندند و در واقع ترافیک این معبر مسئله جدیدی نیست. وی افزود: سن این پل نزدیک به ۵۰ سال بود و تلاش‌های زیادی برای نگه داشت آن شد و برای این کار بررسی‌هایی صورت گرفت تا شاید بشود پل را حفظ کرد و مانند پل کریمخان اقدام به بهسازی و ایمن سازی آن شود، اما این کار روی پل نصر امکان پذیر نبود و هزینه‌های زیادی را دربر داشت و حتی با وجود این هزینه‌ها نمی‌شد نتیجه قابل قبولی از آن گرفت.

برای همین در دوره پیشین شورای شهر تهران، طرحی برای برداشتن پل گیشا مورد تأیید اعضا قرار گرفته بود که این طرح در شورای جدید بازنگری و مشخص شد پل گیشا حتماً می‌بایست به دلیل ناایمن بودن جمع‌آوری شود. رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران تأکید کرد: بالاخره کار جمع آوری و ساخت و ساز در معبر پررفت‌وآمدی همچون بزرگراه جلال آل‌احمد زمان زیادی را طلب می‌کند و امکان دارد بار ترافیکی را افزایش دهد، اما چاره‌ای نیست و باید کمی تحمل کنیم. البته مطابق برنامه ریزی این جمع آوری زمان تعطیلی مدارس اتفاق افتاد که بخشی از سفرهای شهری کاهش پیدا می‌کند. در این فرصت همه تلاش این است که اقدامات برای برداشتن پل هرچه سریع تر انجام شود.

علیخانی با اشاره به مشکلات مرتبط با برداشتن پل نصر، تصریح کرد: ما برای برداشتن این پل با مشکلات زیادی مواجه بودیم. برای مثال، تأسیسات شهری زیادی مانند لوله‌های قطور آب شهری از این مکان گذاشته و ما نیازمند همکاری دستگاه‌هایی مانند اداره آب و فاضلاب بودیم. از طرفی پلیس به دلیل بالارفتن حجم ترافیکی در این معبر با این کار مخالف بود چراکه نگران بود مردم دچار مشکل رفت وآمد شوند و این مقاومت پلیس هم محدودیت هایی را برای ما ایجاد کرد. البته بحث ما هم این بود که اگر پل نصر جمع آوری نمی‌شد و حادثه‌ای پیش می‌آمد، چه کسی حاضر به پاسخ‌گویی درباره آن بود؟ وی با اشاره به اینکه عملیات عمرانی در چنین معبری به صورت طبیعی با مشکلاتی همراه است، افزود: سال قبل اعتبار لازم برای این کار مهیا نشد تا عملیات را شروع کنیم، اما خوشبختانه امسال در بودجه سال ۹۸ اعتبار خوبی برای این کار دیده شده است. البته بحث برداشتن پل به صورت کامل به بخش خصوصی سپرده شده است. در جلسات متعدد معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران با بخش خصوصی به این توافق رسید که بخش خصوصی وظیفه جمع‌آوری پل نصر را برعهده داشته باشد و سازه‌هایی از این پل را که قابل استفاده است در طراحی پل جدیدی که قرار است احتمالاً پل سبز یا پل زندگی نام بگیرد، استفاده کند. این پل قرار است چیزی شبیه به پل طبیعت در اشل کوچک و پلی انسان‌محور باشد چراکه پل گیشا یک سابقه تاریخی دارد و مردم آن منطقه به این پل تعلق خاطر دارند و برای همین همه تلاش حفظ‌کردن این پل است.

به گفته علیخانی، عملیات تأسیس مجدد پل گیشا و زیرگذر جدید جلال آل احمد در سه فاز صورت می‌گیرد. در فاز اول بخشی از دسترسی‌ها تا چند ماه آینده انجام می‌شود، فاز دوم تا پایان سال خواهد بود و فاز سوم نصب سازه‌ای است که عملیات آن به بخش خصوصی واگذار شده است.

عذرخواهی از مردم تهران

به گفته معاون ترافیکی راهور تهران، محدودیت‌های ترافیکی در اطراف پل گیشا اعمال می‌شود و رانندگانی که از روی پل گیشا در جهت شرق به غرب و برعکس تردد می‌کنند، باید از دوربرگردان‌های بزرگراه شهید چمران و سایر محورهای جایگزین این پل، به ویژه بزرگراه شهید حکیم استفاده کنند. او می‌گوید با جمع‌آوری پل گیشا سنگینی بار محورهای منتهی به این پل امری بدیهی است. معاون ترافیکی راهور تهران افزود: محدودیت‌های طرح عمرانی پل گیشا در هر دو مسیر جنوب به شمال بزرگراه شیخ فضل الله، ورودی به جلال آل‌احمد و دسترسی شمال به جنوب بزرگراه شهید چمران به حکیم شرق است.

به گفته او، هم سطح سازی و فعال کردن محور تندرو و کندروی بزرگراه شهید چمران زیر پل گیشا-در هر دو مسیر رفت و برگشت به منظور عبور حجم بیشتری از خودروها در روزهای اولیه جمع‌آوری عرشه پل و جذب بهتر بار ترافیکی از اقدامات روان‌سازی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین