کد خبر: ۵۹۶۱۳۵
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵

رابطه سلامت دهان و دندان با بیماری‌های مرگبار

زمانی که شرایط بیماری دیابت مدیریت نمی‌شود، سطوح بالای قند خون در بزاق انسان به باکتری‌ها مضر اجازه رشد در دهان را می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :

برای بسیاری از ما هدف اصلی از رعایت بهداشت دهان و دندان پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها و پرهیز از بوی بد دهان است که می‌تواند موجب خجالت و شرمساری ما شود اما شاید شگفت زده شوید اگر بدانید که تلاش‌های شما برای حفظ سلامت مطلوب دهان و دندان همانند دو بار مسواک زدن در روز و استفاده از نخ دندان می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌هایی مرگبار نیز کمک کند.

سلامت دهان و دندان با سلامت کلی انسان در ارتباط است. گاهی اوقات، پوسیدگی دندان یا بیماری لثه نشانه‌ای از در معرض خطر بودن سلامت بدن شما محسوب می‌شود. در ادامه با برخی از بیماری‌های مرگبار که با سلامت ضعیف دهان و دندان مرتبط هستند، بیشتر آشنا می‌شویم.

بیماری آلزایمر

آیا برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر به طور منظم ورزش می‌کنید، کتاب می‌خوانید و جدول حل می‌کنید؟ برای کاهش هرچه بیشتر خطر ابتلا به این بیماری ترسناک باید از سلامت دهان و دندان خود نیز به خوبی مراقبت کنید. برخی پژوهش‌ها پیوندی بین بیماری آلزایمر و بیماری لثه را نشان داده‌اند. در واقع، نوعی باکتری به نام Porphyromonas Gingivalis مرتبط با بیماری لثه در مغز بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر نیز مشاهده شده است.

همچنین در یک پژوهش مشخص شد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افرادی که برای ۱۰ سال به بیماری لثه مبتلا بوده‌اند، دو برابر بیشتر است.

دیابت

آیا می‌دانستید که بیماری دیابت می‌تواند به سلامت کلیه‌ها، اعصاب، چشم‌ها و دهان شما آسیب وارد کند؟ زمانی که شرایط بیماری دیابت مدیریت نمی‌شود، سطوح بالای قند خون در بزاق انسان به باکتری‌ها مضر اجازه رشد در دهان را می‌دهد. باکتری‌های مضر موجب تشکیل پلاک می‌شوند که این شرایط نیز می‌تواند به بوی بد دهان، پوسیدگی دندان‌ها و بیماری لثه منجر شود.

افراد بسیاری در جهان از ابتلا به بیماری دیابت آگاه نیستند، بر همین اساس، اگر از بیماری لثه یا دیگر مشکلات دهان و دندان رنج می‌برید، انجام آزمایش برای بررسی ابتلا به این بیماری ضروری است.

بیماری قلبی

مطالعات متعدد پیوند بین سلامت ضعیف دهان و دندان و خطر بیشتر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نشان داده‌اند. طی یک مطالعه، پس از تجزیه و تحلیل داده‌های تقریباً یک میلیون نفر و در نظر گرفتن عواملی مانند سیگار کشیدن و سن، پژوهشگران همچنان شاهد ارتباط بین از دست دادن دندان و بیماری سرخرگ کرونر بودند.

دلیل اصلی ارتباط بین سلامت دهان و دندان و بیماری قلبی به طور دقیق مشخص نشده است، اما چندین نظریه در این زمینه وجود دارند. بنا بر یکی از این نظریه‌ها، باکتری‌های مضر از طریق جریان خون به قلب سفر کرده و موجب التهاب و تشکیل لخته‌های خون می‌شوند.

سرطان

مشخص است که سلامت ضعیف دهان و دندان می‌تواند خطر سرطان دهان را افزایش دهد، اما عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است با انواع دیگری از سرطان نیز مرتبط باشد. نتایج یک مطالعه نشان داد بیماری‌هایی که بافت اطراف دهان را تحت تاثیر قرار می‌دهند در ظهور سرطان پانکراس نقش دارند.

افزون بر این، بیش از یک سوم بیماران مبتلا به سرطان با شرایطی مواجه می‌شوند که دهان را تحت تاثیر قرار می‌دهند، از جمله زخم‌های دهانی، خشکی دهان، عفونت‌ها، فک درد و حساسیت لثه. بر همین اساس، حفظ سلامت دهان و دندان می‌تواند به کاهش خطر سرطان و مدیریت انواع مختلف سرطان کمک کند.

ناباروری

سلامت دهان و دندان می‌تواند بر باروری هم در زنان و هم مردان اثرگذار باشد. طی یک مطالعه که چگونگی تاثیر بیماری لثه بر بارداری را مورد بررسی قرار داد، پژوهشگران دریافتند، زنان مبتلا به بیماری لثه نسبت به زنانی که به این بیماری مبتلا نبودند، دو ماه بیشتر طول می‌کشد تا باردار شوند.

پژوهشی دیگر نشان داد که مردان دارای پوسیدگی دندان و بیماری لثه از سلامت اسپرم و مایع منی ضعیف برخوردار هستند. هدف از این مقاله ایجاد ترس و وحشت در شما نیست، اما بر اهمیت حفظ سلامت دهان و دندان تاکید دارد که می‌تواند حتی نجات بخش زندگیتان باشد.

پس حداقل دو بار مسواک زدن دندان‌ها در روز، استفاده از نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک برای بررسی شرایط دهان و دندان‌های خود را فرموش نکنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین