کد خبر: ۵۹۶۱۴۴
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۱

«ونیز» را به فهرست میراث جهانی در خطر اضافه کنید

شهردار ونیز از یونسکو درخواست کرد این شهر را به سبب در امان ماندن از آسیب‌ها، در فهرست میراث جهانی در خطر قرار دهد.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از تلگراف، پس از آن که وزیر حمل و نقل ایتالیا نتوانست طرحی برای جلوگیری از ورود کشتی‌های بزرگ تفریحی به کانال مرکزی شهر ونیز ارائه دهد، «لوئیجی برونیارو» شهردار ونیز از یونسکو درخواست کرد این شهر تاریخی را در فهرست میراث جهانی در معرض خطر خود قرار وارد کند.

چندی پیش و در اوایل ماه ژوئن یک کشتی بزرگ در ونیز با یک قایق توریستی برخورد کرد و این امر موجب شد تا بحث‌های پیرامون حضور این کشتی‌های بزرگ و آسیب‌های آن به زیرساخت‌های تاریخی شهر و محیط شکننده تالاب ونیز دوباره مطرح شود و حالا شهردار ونیز می‌گوید ما خطر را به خوبی احساس می‌کنیم و شهر در خطر است.

پس از حادثه برخورد کشتی و قایق توریستی در ونیز، «دانیلو تونینلی» وزیر حمل نقل ایتالیا قول داده راهی برای جلوگیری از عبور و مرور کشتی‌های بزرگ در این شهر پیدا کند اما تاکنون هیچ طرحی را مسئولان شهری ونیز ارائه نداده است.

در حال حاضر کشتی‌های بزرگ این اجازه دارند در فاصله چند صد متری از میدان معروف سنت مارک و مرکز تاریخی شهر ونیز عبور کنند و به سمت ترمینال بین‌المللی مسافری شهر حرکت کنند، اما اضافه شدن ونیز به فهرست میراث جهانی در معرض خطر، ورود به شهر را به شکل قابل ملاحظه‌ای محدود می‌کند.

ساخت یک مسیر جایگزین برای حرکت کشتی‌ها که نیازمند لایروبی کردن کانال‌ها و ساخت یک بندرگاه جدید است، تا چهار سال زمان نیاز دارد.

یونسکو پیش از این به دولت ایتالیا تا سال ۲۰۱۷ فرصت داده بود تا راهی برای محافظت از شهر تاریخی ونیز بیاید و در غیر این صورت شهر در فهرست میراث جهانی در خطر قرار خواهد گرفت. این مهلت قانونی در ابتدا یک سال و سپس تا سال ۲۰۲۱ تمدید شد.

شهر ونیز و تالاب آن در سال ۱۹۸۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین