تابلو نقاشی «گلهای آفتابگردان» اثر «ونسان ونگوگ» که در سال ۱۸۸۹ خلق شد، مشهورترین اثر این هنرمند در موزه آمستردام محسوب میشود. در حقیقت این تابلو نقاشی از چنان محبوبیتی در بین مردم برخوردار است که امکان جدا کردن آن از روی دیوارهای گالری برای انجام مطالعات تا دهههای متوالی وجود نداشت. اما اکنون به لطف پیشرفت تکنولوژی، کارشناسان توانستند تحقیقات خود را در همین گالری انجام دهند. بنابراین یک تیم متشکل از تاریخدانان هنری و کارشناسان بازسازی آثار هنری نتایج مطالعات خود را در نمایشگاهی ویژه ارائه میدهند. این نمایشگاه با عنوان «ونگوگ و گلهای آفتابگردان» از بیست و یکم همین ماه تا یکم سپتامبر فعالیت دارد.
به گزارش آرت نت نیوز، نمایشگاه «ونگوگ و گلهای آفتابگردان» این بار تکهچوبی که برای گسترش دادن فضای بوم به آن اضافه شده است را به نمایش عموم میگذارد.
تحقیقات کارشناسان نشان میدهد این تکه چوب توسط خود «ونگوگ» به بوم اضافه شده است؛ چرا که نحوه رنگآمیزی این بخش با سایر قسمتهای بوم تفاوت ندارد.
اما این تکه چوب اضافه شده حقایق عجیبی از گذشته این تابلو نقاشی بیان میکند و این تاریخچه مستقیما به نحوه بازسازی آن در گذشته بازمیگردد. این تکه چوب اضافه شده در سال ۱۹۶۱ توسط یک کارشناس آثار هنری از تابلو جدا شد و بعدها توسط سه پیچ بزرگ دوباره متصل شد که این امر سبب صدمه دیدن تابلو نقاشی و واضحتر شدن مرز بین این تکه چوب و تابلو نقاشی شد.
کشف شواهد غیرعادی در تابلوهای نقاشی «ونگوگ» چیز عجیبی نیست. این بار کارشناسان دو اثر انگشت این هنرمند را بر روی گلبرگهای این نقاشی جایی که «ونگوگ» تکه چوبی را به بوم اضافه کرده بود، کشف کردهاند.
سال گذشته نیز محققان بلژیکی و هلندی نتایج پژوهش دوساله خود را اعلام کردند.
آنان معقدند، این نقاش نامدار هلندی از تکنیکی جالب استفاده کرده که در آن رنگ گلبرگها و ساقههای آفتابگردان به تدریج و در طول سالها از زرد به رنگ زیتونی ـ قهوهای تغییر شکل داده و ظاهری پژمرده به نقاشی میدهد.
بر اساس نتایج حاصل از این بررسی، «ونگوگ» در این نقاشیها از دو تونالیته متفاوت رنگ زرد استفاده کرده که یکی از آنها در مقابل نور آفتاب دوام و استقامت کمتری دارد و به تدریج رنگ خود را از دست میدهد.
چندی پیش نیز موزه «ونگوگ» جابهجایی این تابلو نقاشی را ممنوع کرد. بر اساس تحقیقات این موزه، لایههای زیرین نقاشی و رنگهای آن در وضعیت ثابت اما در برابر هرگونه لرزش و تغییرات آب و هوایی بسیار حساس هستند. به همین دلیل بسیار مهم است که نقاشی تا جایی که ممکن است جابهجا نشود و در یک وضعیت آب و هوایی پایدار به نمایش گذاشته شود.
موزه آمستردام محل نگهداری بزرگترین مجموعه آثار این نقاش نامدار هلندی است. این موزه شش سال پیش میزان نور گالریهای خود را کاهش داد تا شرایط بهتری برای حفظ و نگهداری ۲۰۰ نقاشی و ۴۰۰ طراحی ایجاد کند.
اثر «گلهای آفتابگردان» در طول تاریخ ۴۶ ساله اقامتش در موزه ونگوگ تنها شش بار جا به جا شده که آخرین بار به سال ۲۰۱۴ برمیگردد؛ زمانی که در گالری ملی لندن به نمایش گذاشته شد.
این موزه ۲۲ اثر دیگر که اغلب آنها به ندرت به نمایش گذاشته شدهاند را در کنار تابلو نقاشی «گلهای آفتابگردان» به نمایش میگذارد که از بین آنها میتوان به «خانه زرد»(۱۸۸۸) اشاره کرد.
«ونسان ونگوگ» نقاش نامدار هلندی اگرچه در زمان حیاتش در گمنامی کامل به سر برد، اما اکنون به عنوان یکی از تأثیرگذارترین نقاشان پساامپرسیونیسم شناخته میشود. او در ۳۰ مارس ۱۸۵۳ در ایالت برابانت هلند نزدیک مرز بلژیک به دنیا آمد. وی فعالیت هنری خود را به عنوان طراح و نقاش از سال ۱۸۸۰ و در سن ۲۷ سالگی آغاز کرد. برخی از مشهورترین کارهای او در سه سال پایانی عمرش خلق شدند.
او فقط در دو ماه پایانی عمرش، ۹۰ نقاشی از خود باقی گذاشت. خالق «شبهای پرستاره» و «گلهای آفتابگردان» در ۲۹ جولای ۱۸۹۰ در سن ۳۷ سالگی در میان کشتزارها بر اثر شلیک گلولهای به سینهاش درگذشت.